Dutch TT 2019: Fabio Quartararo ukázal v kvalifikaci svou extratřídu
Kvalifikace 8. závodu MS silničních motorek ovládli v jednotlivých kubaturách Fabio Quartararo (MotoGP), Remy Gardner (Moto2) a Niccolò Antonelli (Moto3).
Závod mistrovství světa v zemi tulipánů a větrných mlýnů se nejede jako tamní Grand Prix, nese historický název Dutch TT (nizozemská Tourist Trophy). Koná se už od roku 1925, jedinou přestávku měl v období druhé světové války. Žádné jiné klání, které je zařazeno do silničního motocyklového šampionátu planety, se nepořádá tak dlouho, jeho tradice je obrovská. Nejprve se jezdilo po venkovských silnicích, původní dlážděná trať přes Borger, Schoonloo a Grolloo byla dlouhá více než 28,5 km. Další Circuit van Drenthe (od roku 1926) vedl z De Haaru přes Hooghalen, Laaghalen a Laaghalerveen zpět.
Ten nahradil 7,7 km dlouhý moderní silniční okruh (dnes TT Circuit Assen) v sezóně 1955. Jeho zásadní přestavba se uskutečnila v roce 2006, byla vypuštěna severní smyčka a beze změny zůstala vlastně jen cílová rovinka, okruhu se od té doby říká A-Style. Místo dřívějších 6,1 km měří těsně přes 4,5 km, má 12 pravých a 6 levých zatáček. Od roku 2016 se závody přesunuly na neděli, předtím se tradičně bojovalo dlouhá léta už v sobotu. Pro fanoušky motocyklového sportu je Assen „Katedrálou rychlosti“.
MotoGP
Jorge Lorenzo letošní Dutch TT vynechá. V závěru prvního tréninku měl ošklivý pád a po vyšetření ve zdravotním středisku skončil v nemocnici, ukázalo se, že má zlomený šestý hrudní obratel a dostal speciální korzet. Ten mu vydrží zhruba měsíc, na Sachsenringu Honda počítá se Stefanem Bradlem. Pořadí královské třídy kraloval Fabio Quartararo. Danilo Petrucci absolvoval rychlý pád, ale na rozdíl od svého španělského soka s hondou byl pilot Ducati nezraněn. Aleix Espargaró si z Barcelony odnesl zranění kolene po kontaktu s kolegou od Aprilie Bradleym Smithem. Z něj se zotavil, ale hned v pátek skončil na zemi a těžce vstával. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Maverick Viñales, válel se po zemi pro změnu Johann Zarco, ale bez újmy na zdraví.
Ve třetím tréninku se do čela vrátila senzace letošní sezóny, Francouz Fabio Quartararo. I když musel zastavit s drobným technickým problémem v boxech. Valentino Rossi přišel o svůj nejrychlejší čas, protože nedodržel limity trati, jeho další nejlepší výkon stačí pouze na účast v první kvalifikaci... Čtvrtý trénink, který následoval po kvalifikaci Moto2, slouží vždy k testování strojů, na nic jiného už nemá vliv. Tito Rabat se sklouzl... a první místo Quartarara vlastně už nikoho nemůže překvapit.
V Q1 se opět odporoučel k zemi Johann Zarco. Nejlépe jezdil Álex Rins (Suzuki). Spolu s ním k první desítce do druhé kvalifikace postoupil Pol Espargaró, ten zajel nejrychleji až v závěru. KTM porazila nejen stroj Ducati „Pecca“ Bagnaii, ale i „Valeho“! Abraham obsadil šestou příčku, v neděli tedy odstartuje jako šestnáctý.
Rins dominoval i boji o nejvýhodnější příčky na roštu, navíc před Quartararem a Viñalesem. Útok na první pozici Maverickovi s yamahou vyšel, navíc v novém rekordu. Marc Márquez měl problémy a taktak ustál pád, nakonec odstartuje letos poprvé až z druhé řady. Quartararo se ovšem minutu před šachovnicovým praporkem dostal do čela. Nezajel čas pod 1:32 min, ale pole position mu náležela. Viñales, Rins, Márquez, Joan Mir a Cal Crutchlow zůstali za ním.
Dutch TT MotoGP 2019 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Fabio Quartararo | Yamaha | Petronas Yamaha SRT | 1:32,017 min |
2. | Maverick Viñales | Yamaha | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:32,157 min |
3. | Álex Rins | Suzuki | Team Suzuki Ecstar | 1:32,458 min |
4. | Marc Márquez | Honda | Repsol Honda Team | 1:32,731 min |
5. | Joan Mir | Suzuki | Team Suzuki Ecstar | 1:33,085 min |
6. | Cal Crutchlow | Honda | LCR Honda Castrol | 1:33,228 min |
7. | Danilo Petrucci | Ducati | Ducati Team | 1:33,282 min |
8. | Takaaki Nakagami | Honda | LCR Honda Idemitsu | 1:33,295 min |
9. | Franco Morbidelli | Yamaha | Petronas Yamaha SRT | 1:33,314 min |
10. | Jack Miller | Ducati | Pramac Racing | 1:33,323 min |
16. | Karel Abraham | Ducati | Reale Avintia Racing | 1:33,583 min |
Moto2
Také první dopolední trénink prostřední kubatury přinesl divoký moment. Musel být přerušen červenou vlajkou po divokém pádu Dimase Ekky Pratamy, který se potkal se Stefanem Manzim. Dokonce byl chvíli v bezvědomí a ležel na trávníku nehybně, rychle se však probral, následoval převoz do zdravotního střediska na okruhu. Přerušené zápolení ovládl nakonec Sam Lowes.
To druhé odpolední patřilo Bradu Binderovi, že by si rám KTM začal konečně s tříválcem Triumph rozumět? Neúčastnil se ho Němec Philipp Öttl, který se necítil dobře a skončil v nemocnici. Závod musí vynechat. Manzi byl potrestán za páteční incident startem ze samotného chvostu pole. Sobotní dopolední zápolení patřilo Remymu Gardnerovi.
Jaka Dixona nepotkal v první kvalifikaci pád jako dopoledne, nýbrž kuriózní závada: upadlo mu řídítko. Nejrychleji se pohybovali po trati Lorenzo Baldassarri, Sam Lowes a Jorge Navarro, minutu před finišem odsunul na nepostupovou příčku Dominique Aegertera (MV Agusta) Nicolò Bulega. Jen Brit se Španělem si prohodili místa, do finiše už se nezměnilo nic. Ve třídě Moto2 postupují stejně jako v Moto2 do Q2 čtyři jezdci k Top 14 z tréninků.
Lorenzo Baldassarri ve druhé kvalifikaci ležel hned v úvodu na zemi. Pořád je určitě brán jako jeden z favoritů, letos vyhrál tři závody. Brad Binder ukazoval, jak se jezdí motokros na asfaltu se silničním strojem. Poli vévodil Xavi Vierge, ale pak jej překonal právě Jihoafričan, který se z problému se zadním kolem rychle otřepal. Do konce chyběly dvě minuty, když se na vrchol vyšvihl Gardner, syn mistra světa pětistovek z roku 1987. A už tam zůstal, měl z toho logicky velkou radost... První řadu dokompletovali Binder s Viergem.
Dutch TT Moto2 2019 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Remy Gardner | Kalex | Onexox TKKR SAG Team | 1:36,572 min |
2. | Brad Binder | KTM | Red Bull KTM Ajo | 1:36,682 min |
3. | Xavi Vierge | Kalex | EG 0,0 Marc VDS | 1:36,716 min |
4. | Álex Márquez | Kalex | EG 0,0 Marc VDS | 1:36,771 min |
5. | Sam Lowes | Kalex | Federal Oil Gresini Moto2 | 1:36,855 min |
6. | Fabio di Giannantonio | Speed Up | Beta Tools Speed Up | 1:36,979 min |
7. | Jorge Navarro | Speed Up | Beta Tools Speed Up | 1:37,076 min |
8. | Thomas Lüthi | Kalex | Dynavolt Intact GP | 1:37,078 min |
9. | Enea Bastianini | Kalex | Italtrans Racing Team | 1:37,084 min |
10. | Andrea Locatelli | Kalex | Italtrans Racing Team | 1:37,171 min |
Moto3
Těsně před nizozemským závodem ukončila Avintia spolupráci s Vicentem Pérezem. Španěl absolvoval od rok 2016 dvacítku GP (tu první na peugeotu, jinak s KTM), bodoval čtyřikrát loni, v Thajsku dojel dokonce šestý. Letos se však alespoň do Top 15 nedostal ani jednou, takže jej vystřídá Stefano Nepa. Ten má zatím na kontě třináctku startů a čtyři body z loňské Valencie. Divokou kartu dostal domácí Ryan van de Lagemaat.
První páteční trénink čtyřdobých jednoválcových dvěstěpadesátek ovládl Japonec Ai Ogura s hondou v retro barvách, náš Jakub Kornfeil zajel fantastický třetí čas. Odpoledne však patřilo právě jemu! Sobotu pro změnu opanoval Tony Arbolino, Kornfeil byl opět třetí. Alonso López dostal ještě před kvalifikacemi trest v podobě posunu na roštu o šest míst za zavinění pádu jiného jezdce. Booth-Amos obdržel dokonce penalizaci 12 míst.
Do první kvalifikace nastoupil náš Filip Salač. Spadl John McPhee, ale bez újmy pokračoval dál, Booth-Amos se po havárii přímo před hlavní tribunou držel za klíční kost. Do elitní skupiny prošli Lorenzo dalla Porta, Marcos Ramírez, Alonso López a Can Öncü. Černý Petr připadl třeba Jaumemu Masiovi, Albertu Arenasovi i Darrynu Binderovi. Salač skončil až dvanáctý.
Ve druhé kvalifikaci, která rozhoduje o pořadí na roštu, sice ke konci spadl Kazuki Masaki, ale dominoval jí Kaito Toba. Až do finále. Pak jej předstihl Niccolò Antonelli, který získal letos druhou a celkově v kariéře sedmou pole position. Zajel i nový rekord dráhy. Toba zůstal druhý, třetí příčku, poslední v první řadě obsadil Arbolino. Jakub Kornfeil nám dlouho dělal radost, držel průběžné stříbro, ale nakonec skončil sedmý. I tak je to ale v sezóně 2019 jeho nejlepší výsledek a první účast v Top 10.
Dutch TT Moto3 2019 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Niccolò Antonelli | Honda | SIC58 Squadra Corse | 1:41,232 min |
2. | Kaito Toba | Honda | Honda Team Asia | 1:41,376 min |
3. | Tony Arbolino | Honda | VNE Snipers | 1:41,389 min |
4. | Tatsuki Suzuki | Honda | SIC58 Squadra Corse | 1:41,460 min |
5. | Celestino Vietti | KTM | Sky Racing Team VR46 | 1:41,539 min |
6. | Ai Ogura | Honda | Honda Team Asia | 1:41,570 min |
7. | Jakub Kornfeil | KTM | Redox PrüstelGP | 1:41,742 min |
8. | Lorenzo dalla Porta | Honda | Leopard Racing | 1:41,905 min |
9. | Arón Canet | KTM | Sterilgarda Max Racing Team | 1:41,919 min |
10. | Gabriel Rodrigo | Honda | Kömmerling Gresini Moto3 | 1:41,972 min |
26. | Filip Salač | KTM | Redox PrüstelGP | 1:42,622 min |
Foto: Václav Duška jr.