Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dutch TT 2019: Fabio Quartararo ukázal v kvalifikaci svou extratřídu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 29. 6. 2019
15
3
Zobrazit náhledy (15)
Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019 Dutch TT 2019

Kvalifikace 8. závodu MS silničních motorek ovládli v jednotlivých kubaturách Fabio Quartararo (MotoGP), Remy Gardner (Moto2) a Niccolò Antonelli (Moto3).

Závod mistrovství světa v zemi tulipánů a větrných mlýnů se nejede jako tamní Grand Prix, nese historický název Dutch TT (nizozemská Tourist Trophy). Koná se už od roku 1925, jedinou přestávku měl v období druhé světové války. Žádné jiné klání, které je zařazeno do silničního motocyklového šampionátu planety, se nepořádá tak dlouho, jeho tradice je obrovská. Nejprve se jezdilo po venkovských silnicích, původní dlážděná trať přes Borger, Schoonloo a Grolloo byla dlouhá více než 28,5 km. Další Circuit van Drenthe (od roku 1926) vedl z Den Haaru přes Hooghalen, Laaghalen a Laaghalerveen zpět.

 

Ten nahradil 7,7 km dlouhý moderní silniční okruh (dnes TT Circuit Assen) v sezóně 1955. Jeho zásadní přestavba se uskutečnila v roce 2006, byla vypuštěna severní smyčka a beze změny zůstala vlastně jen cílová rovinka, okruhu se od té doby říká A-Style. Místo dřívějších 6,1 km měří těsně přes 4,5 km, má 12 pravých a 6 levých zatáček. Od roku 2016 se závody přesunuly na neděli, předtím se tradičně bojovalo dlouhá léta už v sobotu. Pro fanoušky motocyklového sportu je Assen „Katedrálou rychlosti“.

 

MotoGP

 

Jorge Lorenzo letošní Dutch TT vynechá. V závěru prvního tréninku měl ošklivý pád a po vyšetření ve zdravotním středisku skončil v nemocnici, ukázalo se, že má zlomený šestý hrudní obratel a dostal speciální korzet. Ten mu vydrží zhruba měsíc, na Sachsenringu Honda počítá se Stefanem Bradlem. Pořadí královské třídy kraloval Fabio Quartararo. Danilo Petrucci absolvoval rychlý pád, ale na rozdíl od svého španělského soka s hondou byl pilot Ducati nezraněn. Aleix Espargaró si z Barcelony odnesl zranění kolene po kontaktu s kolegou od Aprilie Bradleym Smithem. Z něj se zotavil, ale hned v pátek skončil na zemi a těžce vstával. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Maverick Viñales, válel se po zemi pro změnu Johann Zarco, ale bez újmy na zdraví.

 

Ve třetím tréninku se do čela vrátila senzace letošní sezóny, Francouz Fabio Quartararo. I když musel zastavit s drobným technickým problémem v boxech. Valentino Rossi přišel o svůj nejrychlejší čas, protože nedodržel limity trati, jeho další nejlepší výkon stačí pouze na účast v první kvalifikaci... Čtvrtý trénink, který následoval po kvalifikaci Moto2, slouží vždy k testování strojů, na nic jiného už nemá vliv. Tito Rabat se sklouzl... a první místo Quartarara vlastně už nikoho nemůže překvapit.

 

V Q1 se opět odporoučel k zemi Johann Zarco. Nejlépe jezdil Álex Rins (Suzuki). Spolu s ním k první desítce do druhé kvalifikace postoupil Pol Espargaró, ten zajel nejrychleji až v závěru. KTM porazila nejen stroj Ducati „Pecca“ Bagnaii, ale i „Valeho“! Abraham obsadil šestou příčku, v neděli tedy odstartuje jako šestnáctý.

 

Rins dominoval i boji o nejvýhodnější příčky na roštu, navíc před Quartararem a Viñalesem. Útok na první pozici Maverickovi s yamahou vyšel, navíc v novém rekordu. Marc Márquez měl problémy a taktak ustál pád, nakonec odstartuje letos poprvé až z druhé řady. Quartararo se ovšem minutu před šachovnicovým praporkem dostal do čela. Nezajel čas pod 1:32 min, ale pole position mu náležela. Viñales, Rins, Márquez, Joan Mir a Cal Crutchlow zůstali za ním.

 

Dutch TT MotoGP 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:32,017 min
2. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:32,157 min
3. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:32,458 min
4. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:32,731 min
5. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:33,085 min
6. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:33,228 min
7. Danilo Petrucci Ducati Ducati Team 1:33,282 min
8. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu 1:33,295 min
9. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:33,314 min
10. Jack Miller Ducati Pramac Racing 1:33,323 min
16. Karel Abraham Ducati Reale Avintia Racing 1:33,583 min

 

 

Moto2

 

Také první dopolední trénink prostřední kubatury přinesl divoký moment. Musel být přerušen červenou vlajkou po divokém pádu Dimase Ekky Pratamy, který se potkal se Stefanem Manzim. Dokonce byl chvíli v bezvědomí a ležel na trávníku nehybně, rychle se však probral, následoval převoz do zdravotního střediska na okruhu. Přerušené zápolení ovládl nakonec Sam Lowes.

 

To druhé odpolední patřilo Bradu Binderovi, že by si rám KTM začal konečně s tříválcem Triumph rozumět? Neúčastnil se ho Němec Philipp Öttl, který se necítil dobře a skončil v nemocnici. Závod musí vynechat. Manzi byl potrestán za páteční incident startem ze samotného chvostu pole. Sobotní dopolední zápolení patřilo Remymu Gardnerovi.

 

Jaka Dixona nepotkal v první kvalifikaci pád jako dopoledne, nýbrž kuriózní závada: upadlo mu řídítko. Nejrychleji se pohybovali po trati Lorenzo Baldassarri, Sam Lowes a Jorge Navarro, minutu před finišem odsunul na nepostupovou příčku Dominique Aegertera (MV Agusta) Nicolò Bulega. Jen Brit se Španělem si prohodili místa, do finiše už se nezměnilo nic. Ve třídě Moto2 postupují stejně jako v Moto2 do Q2 čtyři jezdci k Top 14 z tréninků.

 

Lorenzo Baldassarri ve druhé kvalifikaci ležel hned v úvodu na zemi. Pořád je určitě brán jako jeden z favoritů, letos vyhrál tři závody. Brad Binder ukazoval, jak se jezdí motokros na asfaltu se silničním strojem. Poli vévodil Xavi Vierge, ale pak jej překonal právě Jihoafričan, který se z problému se zadním kolem rychle otřepal. Do konce chyběly dvě minuty, když se na vrchol vyšvihl Gardner, syn mistra světa pětistovek z roku 1987. A už tam zůstal, měl z toho logicky velkou radost... První řadu dokompletovali Binder s Viergem.

 

Dutch TT Moto2 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Remy Gardner Kalex Onexox TKKR SAG Team 1:36,572 min
2. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:36,682 min
3. Xavi Vierge Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:36,716 min
4. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:36,771 min
5. Sam Lowes Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:36,855 min
6. Fabio di Giannantonio Speed Up Beta Tools Speed Up 1:36,979 min
7. Jorge Navarro Speed Up Beta Tools Speed Up 1:37,076 min
8. Thomas Lüthi Kalex Dynavolt Intact GP 1:37,078 min
9. Enea Bastianini Kalex Italtrans Racing Team 1:37,084 min
10. Andrea Locatelli Kalex Italtrans Racing Team 1:37,171 min

 

Moto3

 

Těsně před nizozemským závodem ukončila Avintia spolupráci s Vicentem Pérezem. Španěl absolvoval od rok 2016 dvacítku GP (tu první na peugeotu, jinak s KTM), bodoval čtyřikrát loni, v Thajsku dojel dokonce šestý. Letos se však alespoň do Top 15 nedostal ani jednou, takže jej vystřídá Stefano Nepa. Ten má zatím na kontě třináctku startů a čtyři body z loňské Valencie. Divokou kartu dostal domácí Ryan van de Lagemaat.

 

První páteční trénink čtyřdobých jednoválcových dvěstěpadesátek ovládl Japonec Ai Ogura s hondou v retro barvách, náš Jakub Kornfeil zajel fantastický třetí čas. Odpoledne však patřilo právě jemu! Sobotu pro změnu opanoval Tony Arbolino, Kornfeil byl opět třetí. Alonso López dostal ještě před kvalifikacemi trest v podobě posunu na roštu o šest míst za zavinění pádu jiného jezdce. Booth-Amos obdržel dokonce penalizaci 12 míst.

 

Do první kvalifikace nastoupil náš Filip Salač. Spadl John McPhee, ale bez újmy pokračoval dál, Booth-Amos se po havárii přímo před hlavní tribunou držel za klíční kost. Do elitní skupiny prošli Lorenzo dalla Porta, Marcos Ramírez, Alonso López a Can Öncü. Černý Petr připadl třeba Jaumemu Masiovi, Albertu Arenasovi i Darrynu Binderovi. Salač skončil až dvanáctý.

 

Ve druhé kvalifikaci, která rozhoduje o pořadí na roštu, sice ke konci spadl Kazuki Masaki, ale dominoval jí Kaito Toba. Až do finále. Pak jej předstihl Niccolò Antonelli, který získal letos druhou a celkově v kariéře sedmou pole position. Zajel i nový rekord dráhy. Toba zůstal druhý, třetí příčku, poslední v první řadě obsadil Arbolino. Jakub Kornfeil nám dlouho dělal radost, držel průběžné stříbro, ale nakonec skončil sedmý. I tak je to ale v sezóně 2019 jeho nejlepší výsledek a první účast v Top 10.

 

Dutch TT Moto3 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 1:41,232 min
2. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 1:41,376 min
3. Tony Arbolino Honda VNE Snipers 1:41,389 min
4. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:41,460 min
5. Celestino Vietti KTM Sky Racing Team VR46 1:41,539 min
6. Ai Ogura Honda Honda Team Asia 1:41,570 min
7. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:41,742 min
8. Lorenzo dalla Porta Honda Leopard Racing 1:41,905 min
9. Arón Canet KTM Sterilgarda Max Racing Team 1:41,919 min
10. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 1:41,972 min
26. Filip Salač KTM Redox PrüstelGP 1:42,622 min

 

 

Foto: Václav Duška jr.

 

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku