Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elegantní Škoda Octavia byla vlastně jen evolucí předchozího modelu

ČTK ČTK 9. 4. 2019
37
4
Zobrazit náhledy (37)
Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) a její moderní pokračovatelé stejného jména Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia (1959) Škoda Octavia Super (1960) Škoda Octavia (1960) Škoda Octavia Combi (1961) Škoda Octavia Combi (1961) Škoda Octavia a Felicia (1961) Škoda Octavia (1961) Škoda Octavia (1961) Škoda Octavia (1961) Škoda Octavia (1961) Škoda Octavia Combi (1962) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia Combi (1963) Škoda Octavia (1963) Škoda Octavia Combi (1965) Škoda Octavia Drak (1967) Škoda Octavia Combi (1969) Škoda Octavia Combi (1969) Škoda Octavia Combi (1969) Škoda Octavia Combi (1969)

Škoda Octavia, osobní automobil s dvoudveřovou karoserií elegantně zakulacených tvarů představený v lednu 1959, byl evolucí předchozího modelu mladoboleslavské automobilky Škoda 440 - Spartak. Poslední octavia s karoserií tudor sjela z výrobní linky 11. dubna 1964, ve verzi kombi vydržela ve výrobě ještě o sedm let déle a v obou variantách jí bylo celkem vyrobeno přes 286.000 kusů.

Mladoboleslavská automobilka v 50. letech svoje nové vozy označovala čísly, které postupně nahrazovala slovními názvy. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 byl populární kabriolet Felicia. "Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu," uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959.

Od svého předchůdce spartaku se octavia na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky (byla oválná a chyběly jí "vousky" nad mřížkou chladiče), změny se dotkly i podvozku, kde přední náprava konečně dostala vinuté pružiny místo listového pera a stejně jako spartak měla octavia nezávisle zavěšená všechna kola, což jí dodávalo slušné jízdní vlastnosti. Pod kapotou 4,07 metru dlouhého vozu zůstal čtyřválcový motor o objemu 1,09 litru a výkonu necelých 30 kW s nímž vůz dosahoval maximální rychlosti 110 km/hod. při průměrné spotřebě paliva 7,7 litru na 100 km. Výkonnější agregát dostaly verze Super a Touring Sport, z nichž ta druhá dosahovala maximální rychlosti 128 km/hod. a stála přes 40.000 korun.

V září 1960 bylo představeno praktické kombi, které se od léta 1961 vyrábělo v závodě v Kvasinách. Vůz měl stejné vnější rozměry jako tudor, ale vynikal praktickou rovnou podlahou rozměrného zavazadlového prostoru. V roce 1961 prošla octavia vzhledovou modernizací a na její zádi přibyla elegantní "křidélka" nebo také "ploutvičky" zakončené novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Počátkem šedesátých let se octavie zúčastnily různých automobilových soutěží, včetně slavné Rallye Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Esko Keinänen-Rainer Eklund s vozem Octavia Touring Sport umístila na prvním místě ve skupině a obsadila celkově šesté místo. O rok později se posádka zúčastnila finské Rallye tisíce jezer, kde si celkově dojela pro druhé místo.

Na jaře 1964 představila škodovka nový model 1000 MB, lidově zvaný "embéčko", který pro automobilku znamenal start nové éry vozů s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Kombíková octavia pokračovala ve výrobě do prosince 1971 a poté zůstala bez náhrady až do roku 1990, kdy škodovka uvedla na trh kombi Forman odvozené od modelu Favorit. Octavia kombi posloužila jako základ pro terénní Škodu Trekka, která se vyráběla od roku 1966 na Novém Zélandu. Její podvozkovou plošinu využíval také pick-up Škoda Skopak s laminátovou karosérií, který se vyráběl v letech 1970 až 1971 v Pákistánu.

Novodobá Škoda Octavia, která byla představena veřejnosti v září 1996 a je tak v současnosti nejdéle vyráběnou škodovkou, je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Dosud se tohoto vozu vyráběného v karosářských verzích liftback a kombi prodalo přes šest milionu kusů, od listopadu 2016 se prodává ve faceliftované třetí generaci. Na českém trhu je dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se u nás prodalo 25.834 octavií. Primát nejprodávanějšího vozu držela v loňském roce také v Estonsku, Polsku a Švýcarsku.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Oktávka
Vocode
| 16. 4. 2019
Octavii jsem měl.tuzex 1961. Bylo to krásné auto.s křidýlkama. vonělo autem. Trochu plavalo v zatáčkách, ale bylo z poctivého plechu,snad 1mm, a v roce 1991 na něm nebyl rezavý flíček.nizkootackovy motor,co jel do prudkého kopce i na čtverku.(pětku neměla) prostě krása.
Škoda Octavia combi.
jenicek54
| 12. 4. 2019
zadní světla byla příšerná. zlatá křidélka
Avatar - Stejsn
Re: Elegantní Škoda Octavia...
Stejsn
| 9. 4. 2019
No a kór ta poslední evoluce - sedmdesátka kombík s hranatou maskou a zadními světly, co se později použila na stovku - to byl fakt paskvil.
Avatar - Jerry.Gunman
Elegantní Škoda Octavia...
Jerry.Gunman
| 9. 4. 2019
Pravda, pojem elegance je hodně závislý na osobním a vnitřním vnímání krásna, ale že by (původní) Octavia byla nějakým etalonem elegance, to bych si asi nedovolil tvrdit. Na to mám v žilách příliš málo etanolu :D Celá typová řada 440 - Spartak - Octavia byla pojímaná spíše jako robustní a odolný dělník, vhodný pro tehdejší mnohdy stále ještě prašné silnice, než aby nějak hýřila šarmem a elegancí. Felicia, to už bylo něco jiného :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku