Elektrická motorka Ducati zatím nebude, problémem jsou baterie i očekávání
Značka Ducati bude vyčkávat na modernější technologie, díky kterým bude moci nabídnout standard, na který jsou vlastníci jejích strojů zvyklí.
Elektrifikace je trend, který se nevyhnul ani motocyklům. Svůj čistě elektrický model už představila například i společnost Harley-Davidson, která se nakonec rozhodla udělat z Livewire samostatnou elektrickou značku. A na elektrický vlak naskakuje stále více či méně známých a renomovaných výrobců z celého světa. Jedním z nich přitom měla být i společnost Ducati.
Claudio Domenicali, CEO světoznámé italské společnosti, mluvil o brzkém zahájení výroby prvního čistě elektrického motocyklu Ducati již na jaře roku 2019, jak připomněl web Electrek. Jenže od té doby toho společnost moc nepředvedla.
Nabídla sice několik elektrických produktů, ty však vycházely z partnerství s dalšími společnostmi a převážně se jednalo o skútry. Klasického sportovního motocyklu Ducati s čistě elektrickým pohonem jsme se však prozatím nedočkali. Francesco Milicia, člen představenstva společnosti zodpovědný za globální prodeje, pak v dubnu tohoto roku naznačil, že se elektrické Ducati nejspíš nedočkáme ani v brzké době. Podle všeho by totiž nesplňovala očekávání zákazníků.
„Vyrobíme brzy elektrickou Ducati? Ne. Domníváme se, že pro typ strojů, které teď vyrábíme, nedokáže elektrický motocykl zaručit potěšení, dojezd, hmotnost a další věci, které jezdci Ducati očekávají,“ cituje web Electrek slova Milicia.
Z nedávného vyjádření Claudia Domenicaliho, CEO společnosti Ducati, pro italský web Moto.it je pak jasné, že společnost s elektrickým motocyklem vyčkává na správný moment a sofistikovanější technologie. Primárním problémem by totiž měly být baterie.
„Ve společnosti se nyní věnujeme několika pokročilým experimentům, hlavním problémem ve vývoji komplexních elektrických motocyklů s vysokým výkonem a nezávislostí jsou však baterie. Bedlivě tak sledujeme vývoj tohoto komponentu a vyhodnocujeme, kdy a v jaký moment bude množství energie uložené v baterii dostačující k vytvoření plnohodnotného a plně využitelného motocyklu,“ cituje italský magazín Domenicaliho.
Podle Domenicaliho urazila technologie baterií v posledních letech obrovský kus cesty a současné lithium-iontové baterie nabízí velice dobré parametry. Pokud by je však společnost Ducati chtěla použít a nabídnout dostatečnou energetickou kapacitu, znamenalo by to výrazný nárůst hmotnosti.
Společnost tak podle všeho čeká na lepší kompromis mezi kapacitou, zajišťující motocyklu dostatečnou nezávislosti na cestách, a hmotností, která výrazně ovlivňuje ovladatelnost a zážitek z jízdy. Řešením by se přitom moly stát tzv. solid-state baterie, které by se mohly dostat na trh již v polovině tohoto desetiletí.
Jak ovšem připomínají kolegové z Electrek, i v Itálii se najdou výrobci motocyklů, kteří už dokázali nabídnout čistě elektrický stroj s lithium-iontovými bateriemi a působivými parametry. Například společnost Energica nabízí motocykly s dojezdem až 400 km po městě, resp. 230 km mimo město. Její modely jsou sice těžší a slabší než stroje Ducati, takže jistě nenabídnou takový zážitek z jízdy, minimálně v přímce však umí nabídnout mnohdy i lepší zrychlení.