Elektrické BMW iX5 zůstane u stávající platformy, avšak s osmi sty volty
Příští generace BMW X5 bude mít jak konvenční a hybridní, tak i vodíková a ryze elektrická pohonná ústrojí. Kvůli baterii také bude delší než dosud.
BMW připravuje jednu z nejrozsáhlejších technických inovací ve své historii, která zasáhne i divizi sportovních vozů M. Zásadní novinkou bude představení vodíkového pohonu u modelu iX5 v roce 2028, vyvinutého ve spolupráci s Toyotou, přičemž do konce dekády by měly následovat další modely s palivovými články.
Vedle čistě elektrické verze iX5, plánované na příští rok s 800V architekturou pohonného ústrojí, uvede automobilka také pátou generaci klasického X5. Dostane modernizované zážehové, vznětové i plug-in hybridní pohonná ústrojí. Uvádí to britský web Autocar.
Na rozdíl od připravovaného iX3, který využije novou platformu Neue Klasse, budou jak iX5, tak X5 postaveny na vylepšené verzi stávající architektury CLAR. Adaptace pohonných jednotek na platformu Neue Klasse, která vznikla primárně pro elektromobily, by bylo příliš nákladné. Obě verze se také budou vyrábět v továrně v americkém Spartanburgu, která nyní prochází úpravami.
„Nacházíme se ve fázi, kdy je nutná flexibilita. Musíme se oprostit od dosavadního vnímání platforem. Stále více si uvědomujeme, že umění zvládnout různorodost portfolia spočívá v tom, jak využíváme a propojujeme hlavní komponenty – motory, bateriové články, palubní počítače, řídicí jednotky a softwarové funkce,“ vysvětlil Britům šéf výzkumu a vývoje BMW Frank Weber. „Není to tolik o struktuře platformy samotné, jako o individuálních součástkách a o tom, jak je využijete,“ dodal.
Ačkoli si nová X5 zachová charakteristickou siluetu svého předchůdce, její délka poprvé překročí pět metrů kvůli prodlouženému rozvoru, který je nezbytný pro umístění baterie verze iX5. Design bude zahrnovat prvky z konceptů Neue Klasse, včetně nové přední masky. Ta se má vyznačovat trojúhelníkovitými světlomety a plánovaným světelným podpisem do tvaru písmene X.
Vrcholnou verzí nové řady pod plnotučným M bude X5 M60e, která bude v Evropě nabízena s plug-in hybridním pohonem, jehož základem má být třílitrový řadový šestiválec. Na americkém trhu a na blízkém východě má dostat V8 o objemu 4,4 litru. Výkonnější model X5 M si v Evropě zachová modernizovanou verzi stávajícího dvakrát přeplňovaného osmiválce.
Elektrická verze iX5 M Performance, plánovaná na rok 2027, nabídne dva elektromotory s celkovým výkonem přes 600 koní. Základní varianty X5 budou vybaveny nejnovějšími mild-hybridními verzemi řadových šestiválců, a to jak v benzinové, tak naftové verzi.
Podvozek nové X5 si zachová lichoběžníkovou nápravu vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu, standardně s ocelovými pružinami a adaptivními tlumiči. Volitelně bude k dispozici vzduchové odpružení, terénní paket a systém aktivního řízení všech kol Integral Active Steering.

Přepracovaná platforma CLAR poslouží také jako základ pro nové generace modelů X6 a X7, které budou uvedeny v letech 2027 a 2028. Oba modely se dočkají i svých elektrických variant iX6 a iX7, čímž BMW dokončí elektrifikaci celé své nabídky vozů SUV.