Elektrický hasičský vůz Rosenbauer RT odhaluje detaily, dostal diesel od BMW
Koncept elektrického hasičského vozidla Rosenbauer se posunul do fáze prototypu a tak jeho výrobce pomalu odhaluje zajímavé technické detaily.
O konceptu elektrického hasičského vozidla CFT (Concept Fire Truck) se vždy mluvilo ve spojitosti se společnostmi Rosenbauer a Volvo Penta. Zatímco Volvo dodalo platformu a techniku, společnost Resenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení, dodala nástavbu. Nyní se ovšem v projektu objevuje ještě jedno známé jméno – BMW.
Mnichovská automobilky totiž dodala naftový motor, který by měl plnit funkci záložního agregátu a prodlužovače dojezdu. Hasičský vůz má totiž vysokou spotřebu energie, které je potřeba i pro pohon výkonných vodních čerpadel. A hledat zásuvku při boji s plameny by nebylo zrovna šťastné řešení.
Proč společnost Rosenbauer sáhla po vznětovém motoru BMW, když roky odebírá podvozky a pohonné jednotky od Volvo Penta, bohužel nikde nevysvětluje. Zajímavá je ovšem i změna názvu. Z konceptu Rosenbauer CFT se totiž stává produkční prototyp Rosenbauer RT.
Písmenka RT přitom znamenají Revolutionary Technology, čímž se prototyp zařazuje po bok hasičských speciálů Rosenbauer AT (Advanced Technology) a ET (Efficient Technology). Se změnou názvu rovněž přišla i změna barevného provedení, kdy žluto-zelené barvy konceptu nahradila červeno-černá maskovací fólie testovacího prototypu.
První vyrobený prototyp Rosenbauer RT bude v následujících týdnech a měsících podroben náročnému testování, během kterého se bude prověřovat jeho ovladatelnost, stabilita, manévrovatelnost, bezpečnost i schopnost poradit si s různě náročným podmínkami v místě zásahu.
Kromě prvního testovacího prototypu, který zůstane u společnosti Resenbauer, budou vyrobeny ještě další tři prototypy, které zamíří k hasičům v Berlíně, Amsterdamu a Dubaji. Ti by pak měli ve spolupráci s výrobcem testovat vůz v praxi a pomáhat odlaďovat drobné nedostatky, které vyplynou z jeho užívání.
A jakou techniku tedy vůz nabídne? Základem je elektrické pohonné ústrojí Volvo Penta, které je osazeno dvojicí elektromotorů (na každé nápravě jeden) o maximálním výkonu 350 kW a dvojicí vysokonapěťových baterií o kapacitě 100 kWh. Jako tzv. prodlužovač dojezdu pak poslouží vznětová pohonná jednotka od BMW.
Hasičský speciál dále nabídne stálý pohon všech kol, řiditelnou zadní nápravu a možnost úpravy světlé výšky podvozku (175-250-350 mm), což by mu mělo pomoci při pohybu v náročném terénu i městské zástavbě. S ovladatelností pak pomůže stabilizační systém ESP.
Při zásahu budou mít hasiči k dispozici 2.000 litrů vody a 200 litrů pěnidla, pumpa NH35 pak bude moci být poháněna buď elektrickým generátorem, nebo mechanicky naftovým motorem. Tlakové přípojky na hadice by měly být po obou stranách vozu.