Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický hasičský vůz Rosenbauer RT odhaluje detaily, dostal diesel od BMW

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Koncept elektrického hasičského vozidla Rosenbauer se posunul do fáze prototypu a tak jeho výrobce pomalu odhaluje zajímavé technické detaily.

O konceptu elektrického hasičského vozidla CFT (Concept Fire Truck) se vždy mluvilo ve spojitosti se společnostmi Rosenbauer a Volvo Penta. Zatímco Volvo dodalo platformu a techniku, společnost Resenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení, dodala nástavbu. Nyní se ovšem v projektu objevuje ještě jedno známé jméno – BMW.

Mnichovská automobilky totiž dodala naftový motor, který by měl plnit funkci záložního agregátu a prodlužovače dojezdu. Hasičský vůz má totiž vysokou spotřebu energie, které je potřeba i pro pohon výkonných vodních čerpadel. A hledat zásuvku při boji s plameny by nebylo zrovna šťastné řešení.

Proč společnost Rosenbauer sáhla po vznětovém motoru BMW, když roky odebírá podvozky a pohonné jednotky od Volvo Penta, bohužel nikde nevysvětluje. Zajímavá je ovšem i změna názvu. Z konceptu Rosenbauer CFT se totiž stává produkční prototyp Rosenbauer RT.

Písmenka RT přitom znamenají Revolutionary Technology, čímž se prototyp zařazuje po bok hasičských speciálů Rosenbauer AT (Advanced Technology) a ET (Efficient Technology). Se změnou názvu rovněž přišla i změna barevného provedení, kdy žluto-zelené barvy konceptu nahradila červeno-černá maskovací fólie testovacího prototypu.

První vyrobený prototyp Rosenbauer RT bude v následujících týdnech a měsících podroben náročnému testování, během kterého se bude prověřovat jeho ovladatelnost, stabilita, manévrovatelnost, bezpečnost i schopnost poradit si s různě náročným podmínkami v místě zásahu.

Kromě prvního testovacího prototypu, který zůstane u společnosti Resenbauer, budou vyrobeny ještě další tři prototypy, které zamíří k hasičům v Berlíně, Amsterdamu a Dubaji.  Ti by pak měli ve spolupráci s výrobcem testovat vůz v praxi a pomáhat odlaďovat drobné nedostatky, které vyplynou z jeho užívání.

A jakou techniku tedy vůz nabídne? Základem je elektrické pohonné ústrojí Volvo Penta, které je osazeno dvojicí elektromotorů (na každé nápravě jeden) o maximálním výkonu 350 kW a dvojicí vysokonapěťových baterií o kapacitě 100 kWh. Jako tzv. prodlužovač dojezdu pak poslouží vznětová pohonná jednotka od BMW.

Hasičský speciál dále nabídne stálý pohon všech kol, řiditelnou zadní nápravu a možnost úpravy světlé výšky podvozku (175-250-350 mm), což by mu mělo pomoci při pohybu v náročném terénu i městské zástavbě. S ovladatelností pak pomůže stabilizační systém ESP.

Při zásahu budou mít hasiči k dispozici 2.000 litrů vody a 200 litrů pěnidla, pumpa NH35 pak bude moci být poháněna buď elektrickým generátorem, nebo mechanicky naftovým motorem. Tlakové přípojky na hadice by měly být po obou stranách vozu.

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Doporučujeme

7. 7. 2020 21:09
Re: Zajímavé.
Co som ja videl takyto special tak: 1. Posadka ma dychacie flase integrovane v sedackach. Das masku a dychas vzduch z flase. Ak chces ist von, pohyb jednou pakou ti flase pripne na chrbat. 2. auto malo tiez len zasobnik na vzduch. Prepinanie prebiehalo automaticky podla zlozenia okoliteho vzduchu. Auto, co som videl ja bol mercedes G nafta. Vzduch v aute vedel zasobit motor pre dobu 7 minut. Akej prevadzky mi nebolo vysvetlene. Predpokladam, ze volnobeh to nebol. Vybava rakuskych hasicov. Dalej sa nejdem rozpisovat, lebo ked tu citam tie komenty, asi kazda rada draha. Priliz sa to tu berie optikou bezneho vozidla. Pritom v hasicine naozaj existuju specificke situacie, ktore vyzaduju specificke riesenia. Napriklad hasenie dynamitom alebo stihackovymi motormi...Predtym, nez ma tu niekto zacne palcovat, treba si zistit zakladne info o taktike hasicskych zasahov...
Avatar - Hammunasakra
7. 7. 2020 20:09
Avatar - Hammunasakra
7. 7. 2020 20:08
Re: Chacha
Víš Ádo = i tohle je KRAVINA BLBOST NEPRAVDA NESMYSL = a protože sem tě (nejen já) na to už upozorňoval VČETNĚ ODKAZŮ tak je to LEŽ :no:

I tady si ZASPAL dobu https://global.toyota/en/mobility/tnga/powertrain2018/engine/
7. 7. 2020 17:56
Re: Zajímavé.
Fakt? To jsem nevěděl.
Spotřeba vzduchu je 1l/1otáčku/1válec/1l objemu (u přeplňovaného motoru na 1atm).
Pokud máme 6válcový motor o objemu 10l při 2000ot/min, je spotřeba 10x2000=20000l vzduchu / minutu (20m3/min). Při stlačení na 10atm to je 2m3 vzduchojem pro 1min běhu. To je docela slušný zásobník.
Samozřejmě to jde obejít tím, že mám zásobu čistého kyslíku a míchám ho s okolním vzduchem.
7. 7. 2020 15:35
Vždy, když už se zdá, že...
...elektrodebilita dosáhla svého vrcholu, nás elektromagoři přesvědčí o opaku. Cpát těžký elektromotor do auta, které vyjíždí do práce jednou za uherský rok (tj. za svůj dlouhý život v normálním provedení s dieselem vytvoří emisí naprosté minimum), to je tedy nápad! Zvláště, když se tím razantně zmenší možný objem nádrží na vodu a pěnidlo, což je parametr pro hasičské vozidlo naprosto klíčový! :-[] :-[] :-[] :no: :no: :no: