Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobusy budou v Praze jezdit z Palmovky do Letňan

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 2. 9. 2017
5
7
Dopravní podnik hl. m. Prahy se připravuje na provoz elektrobusů s dynamickým dobíjením. Mezi Libní a Prosekem se pro ně staví trolejové vedení.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na konci srpna letošního roku zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením. Je to další etapa na cestě k ekologičtější MHD v hlavním městě.

DPP již v letech 2015 až 2017 testoval staticky dobíjené elektrobusy v obratišti Želivského. U páteřních linek s velkou přepravní poptávkou cestujících by bylo nutné při použití elektrobusů se statickým nabíjením (pouze při stání v obratištích) prodloužit nabíjecí přestávky.

Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 % z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Projekt stavby trolejového vedení v Praze patří do evropského výzkumného projektu ELIPTIC (Elektrifikace veřejné dopravy ve městech) v rámci skupiny Twinning cities.

Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP, uvedl, že dopravní podnik chce v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady.

K rozhodnutí o případném rutinním provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i zajištění plnohodnotné infrastruktury má podle slov Martina Gillara dojít teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení.

Stavba trolejové stopy bude probíhat dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Současně bude DPP jednat s potencionálními dodavateli o poskytnutí zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří.

V první fázi projektu má být testován dvounápravový dvanáctimetrový elektrobus a ve druhé fázi pak osmnáctimetrový kloubový elektrobus. Tato vozidla mají být vybavena sběračem nebo sběrači pro dvoupólový systém s umístěným na střeše. Technické řešení musí umožnit stacionární i dynamické nabíjení a natrolejení při stání, ideálně však i za jízdy.

Dynamické nabíjení má probíhat prostřednictvím trolejové stopy v Prosecké ulici. Napájení bude zajištěno prostřednictvím kontejnerové měnírny (v majetku DPP) a trolejové vedení bude zavěšeno na trakční stožáry s výložníky.

Nabíjení během provozních přestávek bude provozováno na obratišti Palmovka. Napájení má být zajištěno z přilehlé tramvajové trati prostřednictvím stacionárního galvanického oddělovače (přesun z terminálu Želivského). Trojelová stopa o délce zhruba 20 metrů pro jeden elektrobus využije mobilních sloupů DPP.

Noční nabíjení bude probíhat v garážích Klíčov za využití třífázových zásuvek (63A nebo 32A) z nízkonapěťové sítě garáže.

DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - pallas
Takže postupne zase návrat k trolejbusom
pallas
| 5. 9. 2017
Najlepšie je, že vlastne nikto poriadne nevie, prečo sa trolejbusy v Prahe rušili. Trolejbusové trate mali takmer 60 rokov, a potom ich začali utlmovať, lebo že vraj "lacná sovietska ropa". A teraz zrazu zisťujú, že diesel smrdí?
TROLEJBUS
_MT_
| 2. 9. 2017
Přesně tak, dostupný výkon/ proud se odvíjí od kapacity. Proto lze v autobusech najít články určené pro vysoké výkony/ proudy - jezdí krátké trasy (nepotřebují takový dojezd na jedno nabití), ale hodí se rychlé dobíjení i výkon.
TROLEJBUS
_MT_
| 2. 9. 2017
A jezdily dříve na téhle lince/ úseku? Nebo troleje staví, aby je tam mohli nasadit? Jediný elektrobus, o kterém vím, jezdil snad z Malostranského náměstí nahoru k nemocnici pod Petřínem, pokud mě paměť nešálí. A žádná trolej tam nebyla. Neříkám, že jich podnik nemá víc, jen vím jen o tomhle.
TROLEJBUS
kesumb
| 2. 9. 2017
Ten Sor jezdí tuším se 100kWh baterkou, což je dost málo. Navíc baterka je taková skládačka. Celý je to pro potřeby testování. Proto taky trať na Prosek, což je kopec.
Problémem jsou odběry v kopcích z baterky vzhledem k její kapacitě. Mít to větší baterku vyřešilo by se to.
Každopádně tohle není jediná další možnost dobíjení, která se testuje. Další možnost nabíjení je pro přestávky na konečný, kde se automaticky připojí nabíjecí konektor se stejnosměrným napětím. Výhodou koncepce je, že na obratištích tam kde jsou měnírny/tramvaje/metro má DP k dispozici dostatečně dimenzované přípojky.
Trolejbusy jsou mrtvá koncepce, než stavět hnusný vedení je podstatně lepší dotáhnout elektrobusy. A na vytížený linky pak pochopitelně tramvaje. Stavět tebou zmiňovaný mnohem delší trojele je podle mého blbost. Není to ani potřeba.
Avatar - WinDiesel
TROLEJBUS
WinDiesel
| 2. 9. 2017
Problémy asi jsou když se staví dobíjecí trolej. Navíc se v článku jasně píše o problémech baterií pokud se jezdí do strmějšího kopce. A těch kopců že v Praze je!
Když už mluvíš o tom testování, to je zjevně výsledek těchto testů.
Takže s tou blbostí jsi to poněkud přehnal.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku