Elektrobusy budou v Praze jezdit z Palmovky do Letňan
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na konci srpna letošního roku zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením. Je to další etapa na cestě k ekologičtější MHD v hlavním městě.
DPP již v letech 2015 až 2017 testoval staticky dobíjené elektrobusy v obratišti Želivského. U páteřních linek s velkou přepravní poptávkou cestujících by bylo nutné při použití elektrobusů se statickým nabíjením (pouze při stání v obratištích) prodloužit nabíjecí přestávky.
Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 % z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.
Projekt stavby trolejového vedení v Praze patří do evropského výzkumného projektu ELIPTIC (Elektrifikace veřejné dopravy ve městech) v rámci skupiny Twinning cities.
Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP, uvedl, že dopravní podnik chce v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady.
K rozhodnutí o případném rutinním provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i zajištění plnohodnotné infrastruktury má podle slov Martina Gillara dojít teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení.
Stavba trolejové stopy bude probíhat dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Současně bude DPP jednat s potencionálními dodavateli o poskytnutí zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří.
V první fázi projektu má být testován dvounápravový dvanáctimetrový elektrobus a ve druhé fázi pak osmnáctimetrový kloubový elektrobus. Tato vozidla mají být vybavena sběračem nebo sběrači pro dvoupólový systém s umístěným na střeše. Technické řešení musí umožnit stacionární i dynamické nabíjení a natrolejení při stání, ideálně však i za jízdy.
Dynamické nabíjení má probíhat prostřednictvím trolejové stopy v Prosecké ulici. Napájení bude zajištěno prostřednictvím kontejnerové měnírny (v majetku DPP) a trolejové vedení bude zavěšeno na trakční stožáry s výložníky.
Nabíjení během provozních přestávek bude provozováno na obratišti Palmovka. Napájení má být zajištěno z přilehlé tramvajové trati prostřednictvím stacionárního galvanického oddělovače (přesun z terminálu Želivského). Trojelová stopa o délce zhruba 20 metrů pro jeden elektrobus využije mobilních sloupů DPP.
Noční nabíjení bude probíhat v garážích Klíčov za využití třífázových zásuvek (63A nebo 32A) z nízkonapěťové sítě garáže.
DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.