Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobil na alkohol? Gumpert Nathalie nabídne dojezd 820 km již za 3 minuty

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Elektrický Gumpert Nathalie „First Edition“ je prvním produkčním elektromobilem, který pohání systém palivových článků na metanol.

Světová premiéra elektrického sporťáku Gumpert Nathalie se odehrála na ženevském autosalonu již v roce 2019, tehdy byl však vůz prezentován pouze jako „téměř hotový produkční model“. Již tehdy však ohromoval svým poměrně nekonvenčním pohonným systémem, který měl být schopný využívat k napájení čtveřice elektromotorů či baterií palivové články na metanol – tedy alkohol.

Nyní však německý výrobce sportovních automobilů Gumpert, spadající do vlastnictví čínské společnosti Aiways, představuje produkční model Nathalie First Edition, který by měl být vůbec prvním elektromobilem na světě, který používá tento atypický pohonný systém.

Oproti prvnímu prezentovanému modelu prošla Nathalie First Edition několika výraznými změnami. Všimnout si můžeme například upravených proporcí, ostřeji tvarované masky nebo výraznějších prahů. Automobilka navíc vyměnila standardní panty dveří za nůžkové otevírání. V interiéru pak nechybí ochranná klec nebo sportovní sedačky.

Na designu se kromě Lorenze Loewa, šéfe designového oddělení značky Gumpert, měl podílet i Ken Okuyama, šéf designového oddělení značky Aiways. Za zmínku pak stojí i materiál použitý na karoserii, mezi kterými by se vedle karbonu měl objevovat například i len.

Největší zajímavostí je však pohonná jednotka – 15 kW Methanol-Fuel-Cell (metanolový palivový článek), který z metanolu získává vodík a mění ho na elektrickou energii. V městském provozu a při dlouhých cestách tak vůz jede prakticky jen na energii vyrobenou palivovým článkem.

Součástí vozu je však i sada baterií, která poskytuje energii v momentě, kdy produkce palivového článku nestačí – tedy například při prudkých akceleracích nebo sportovní jízdě. Velikost baterií by měla být konfigurovatelná tak, aby odpovídala potřebám konkrétního zákazníka. Tomu bude zřejmě odpovídat i pohotovostní hmotnost vozu, kterou jsme nikde nedohledali.

Video se připravuje ...

Doplnit 65 litrovou nádrž na metanol by přitom nemělo trvat déle, než 3 až 4 minuty. Navíc k tomu na rozdíl od vodíkových a bateriových elektromobilů není zapotřebí žádná speciální infrastruktura. Nathalie totiž běží na zcela běžně dostupný metanol. S jeho plnou nádrží pak slibuje dojezd až 820 kilometrů.

Na rozdíl od elektromobilů na baterie a s vodíkovými palivovými články však není Nathalie zcela bezemisní. Během chemického procesu v metanolovém palivovém článku totiž dochází kromě vzniku vody i k tvorbě CO2 a „zanedbatelného“ množství oxidu dusíku.

Energie z palivových článků a baterií se přenáší přes dvourychlostní převodovku na čtveřici elektromotorů, přičemž každý pohání jedno kolo. Systémový výkon dosahuje 400 kW (544 k), což stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximální rychlosti až 300 km/h.

Gumpert Nathalie vznikne v sérii pouze 500 kusů, včetně First Edition. Cena by však měla začínat od 407.000 euro (cca 10,3 mil. Kč) a doručování prvních kusů zákazníkům je naplánováno na první polovinu příštího roku.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

6. 3. 2020 22:59
Re: metanol je jed
Lehce dostupný je už dávno, dokonce i v úpravě pro palivové články.
https://eshop.hykro.cz/…clanek-efoy-5-l/
6. 3. 2020 15:47
Re: metanol je jed
Benzín a nafta taky nejsou vitamínové nápoje ;-)
6. 3. 2020 14:51
Re: Perla
To som sa prave chcel spytat, ze ako sa ta energia z palivovych clankov a baterii prenasa cez dvojstupnovu prevodovku (!) na elektromotory...
6. 3. 2020 14:35
metanol je jed
a to dost silnej
nejsem si jistej, jestli by bylo uplne vhodny aby byl lehce dostupny
6. 3. 2020 12:42
Re: Perla
Jo redaktor je šprýmař :*)