Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Věděli jste, že první elektromobil měla Škoda už před válkou? A že první její hybrid postavil Křižík?

David Bureš
Diskuze (8)

Škoda letos začne prodávat svůj první elektromobil a hybrid. S takovým pohonem ale v Boleslavi koketovali už dávno.

Elektrifikace pohonu je trend, kterému se v automobilovém světě v následujících letech určitě nevyhneme. Jenže ona to není vůbec nová myšlenka, jak se někdy může laické veřejnosti zdát. S elektřinou v autech se počítalo již v počátcích automobilismu. A k tomuto nápadu měla blízko i mladoboleslavská automobilka.

Právě na základech jejího automobilu vznikl jeden z prvních hybridů na světě. Postaral se o něj věhlasný konstruktér a vynálezce František Křižík. Autor obloukové lampy a inovátor elektřinou poháněných tramvají  postavil několik vozidel, přičemž jeden z nich vznikl na základech automobilu Laurin & Klement typ E. Upravil jej tak, aby spalovací motor sloužil jakožto generátor elektrické energie, která následně sloužila k samotnému pohonu vozidla.

Z dobových pramenů však už bohužel nevyplývají technické detaily pohonu. Nevíme tak, jestli Křižík zachoval originální čtyřválec o objemu 4,5 litru, nebo jej nahradil jiným agregátem, jak se říká.

Stejně tak není jasné, zda Křižíkovy prototypy nebyly vůbec prvními hybridy na světě. Laurin & Klement typ E byl sice představen v roce 1908, některé historické prameny ale naznačují, že hybridy byly už některé z dřívějších prototypů, postavených Křižíkem už na přelomu století.  

Kvůli této nejasnosti je tak za první automobil s hybridním pohonem na světě považován Lohner-Porsche Mixed Hybrid, navržený slavným konstruktérem Ferdinandem Porschem, v roce 1900. Ten používal elektromotory uložené v kolech, které uváděly automobil do pohybu, zatímco zážehový motor působil pouze k výrobě elektrické energie pro jejich potřebu.

Elektrický skřítek

O několik desítek let později, v době, kdy už byl Laurin & Klement součástí podniku Škoda, se zase koketovalo s myšlenkou čistě elektrického pohonu. Elektromobilem byl kompaktní nákladní vůz využívaný plzeňským pivovarem pro rozvoz piva do místních restaurací. Pivovar si objednal hned dva exempláře, které ujely až 50 kilometrů. Jejich maximální rychlost však byla omezena na 18 km/h.

Vozidlo s užitečnou hmotností 1,5 až tři tuny mělo v době vzniku (konec 30. let) velmi moderní, pohodlnou a širokou trambusovou budku před přední nápravou s aerodynamicky řešenou přední částí a šípovitým, děleným čelním sklem.

Elektrovozem byla pak rovněž Škoda Puck z roku 1941. Z fotografií to možná nepoznáte, Puck (Skřítek) nicméně nebyl plnohodnotným automobilem. Šlo totiž o dětské autíčko, vzniklé ve dvou verzích, pro menší a větší děti. Samotná konstrukce však byla blízká skutečným autům, Puck disponoval spínací skříňkou, funkčním rychloměrem a světlomety nebo odpružením všech kol.

Pohon měl na starosti elektromotor Scintilla, který zajišťoval rychlost až 12 km/h. Svoji energii přitom čerpal z akumulátorů Varta-Ferak, umístěných pod přední kapotou i za sedadly.

Dlouhá pauza

Poté vývoj elektromobilů u nás na desítky let ustal. Další pokus přišel až v roce 1968, kdy československá vláda v reakci na ropnou krizi nařídila brněnskému Výzkumnému ústavu elektrických strojů točivých, aby navrhla městský osobní elektromobil. O rok později se výsledkem prací stalo vozítko EMA 1 (Elektrický Městský Automobil).

To bylo dlouhé pouhých 2.240 mm, zvládlo však pojmout dva dospělé a dvě děti. Ujel až 50 kilometrů, o pohon se staraly hned dva elektromotory, jeden v každém ze zadních kol, které poskytovaly výkon 4 kW. Auto už navíc umělo rekuperovat brzdnou energii. Na produkci však nedošlo, v rámci RVHP se na elektrovozy mělo podle tehdejších plánů zaměřit Bulharsko.

Poté nastala další mnoho let trvající pauza, která skončila na začátku devadesátých let. Myšlenku oživil Metalex, který na elektrický pohon přestavěl Favorit. Tak vznikl Shortcut, automobil výrazně zkrácený proti Favoritu, s výkonem 15,5 kW, který jel maximálně rychlostí 80 km/h a dojel až 100 kilometrů.

Nakonec se nevyráběl, jeho technika však posloužila pro elektromobily na bázi Favoritu a Pick-upu (Eltra 151 L a 151 Pick-up). Mezi lety 1992 až 1994 bylo postaveno 1.100 kusů těchto elektrovozů, používaných třeba Českou poštou. Metalex vedle toho navíc pracoval i na vlastním elektrovoze Alfa, zůstalo však nakonec jen u dvou prototypů.

Elektromobilem původně měla být i Tatra Beta, společný projekt Liazu a Tatry. Nakonec však použila spalovací motor od Hyundaie.

To už se pomalu blížíme do dnešní doby. Sama automobilka Škoda postavila v roce 2012 desetikusovou sérii elektrických Octavií, tzv. Octavii Green E Line, kterou vedle novinářů otestovaly i firmy nebo ministerstva. Elektromotor podával v trvalém provozu výkon 60 kW, lithium-iontový akmulátor s kapacitou 26,5 kWh umožnil autu dojet až 150 km. 

V Brně na Vysokém učení technickém pak na elektrovůz přestavěli dvojkový Superb (přezdívali mu Superbel), zatímco v Hulíně v dílnách firmy EVC Group vznikl elektrický Roomster.

To však byly marginální projekty, elektromobilita ve velkém nastane až v následujících letech, ve velké míře i kvůli přísným emisním normám, kvůli nimž je výroba elektromobilů pro automobilky výhodná, přestože o ně takový zájem zákazníků zatím vlastně ani není. Sama Škoda zatím potvrdila dva elektromobily, ještě letos přijde elektrický minivůz Citigoe iV, v příštím roce pak bude následovat sériová varianta konceptu SUV kupé Vision iV.

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

9. 8. 2019 22:29
jaká je pravda
První elektromobil z dílny pana Křižíka vyjel v roce 1895 . Superbel byl postaven v Hulíně.
Shortcut nepostavil Metalex, ale EKOLO (nikoli Ekolo.cz). Proč si páni redaktoři vymýšlejí a neověřují to, co píší?
Proudu zdar. www.elektromobily.org
5. 8. 2019 18:45
Bludy
Tolik bludů v jednom článku se vidí málokdy.
Avatar - Beefcake
31. 7. 2019 11:17
Re: Koncept Porsche
Osobne si myslim , ze to vynasiel Jara C.
31. 7. 2019 10:23
Koncept Porsche
Popsaný koncept (spalovací motory prohánějící generátory, které napájí elektromotory, pohánějící vozidlo) použil F. Porsche i u stíhače tanků Ferdinand/Elefant. Poruchovějšího mastodonta kurská step neviděla... http://www.panzernet.net/…ce/ferdinand.php
31. 7. 2019 08:44
Benzino-elektrický vlak
Pokud se za hybrid považuje, každé auto hnané soustavou spalovací motor - generátor - elektromotor, bylo by dobré zmínit i tzv. benzino-elektrický (silniční) vlak, který se v průběhu 1. sv. války používal v rakousko-uherské armádě k přesunu těžkých houfnic. Několik jich po rozpadu Rakousko - Uherska zdědila i ČS armáda, která je rovněž využívala pro přepravu houfnic ráže 305mm.
B.E. vlak byla souprava, sestávající z generátorového vozu se spalovacím motorem a generátorem a až dvou vlečných vozů, jejichž pohyb zajišťují elektromotory hnacích kol. Kola všech vozů jsou uzpůsobena tak, že vlak se může pohybovat nejen po cestách, ale po sejmutí silničních kol, též po železničních kolejích.
Podrobnosti např. na:
https://www.valka.cz/…agen-M-16-t50947
nebo GOOGLE a vyhledat benzino elektrický vlak