Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
55 Fotogalerie

Elektromobily jsou poruchovější než konvenční auta, tvrdí americká studie

Marek Bednář

Studie spolehlivosti nových aut v USA ukázala, že elektromobily jsou na tom citelně hůř než konvenční auta. Nejlepším modelem byl lexus nabízený s V6 nebo V8.

Řada fanoušků elektrických aut argumentuje tím, že v jejich motoru je pouze jedna pohyblivá část, nikoliv desítky či stovky, a převodovka je podobně jednoduchá, takže je netrápí poruchy zas tak často. A i když je pravda, že u elektrických aut není nutné měnit motorový olej a třeba taky brzdové obložení dochází menšímu opotřebení, protože značnou část zpomalování obstará rekuperační brzdění elektromotorem, potíže se jim nevyhýbají.

Podle studie americké analytické společnosti J. D. Power dokonce víc ve srovnání s konvenčními vozy. Průměrný index PP100, „Problems Per 100 Vehicles“, „problémy na 100 vozidel“, u konvenčních aut byl 180, u elektromobilů byl vyšší – 266.

„Majitelé průlomových, technologiemi nacpaných elektromobilů a plug-in hybridů se setkávají s problémy, kvůli nimž svá auta odvážejí do návštěvu servisu, třikrát častěji než u konvenčních aut,“ říká Frank Hanley, ředitel hodnocení automobilů u J. D. Power.

Video placeholder
Martin Vaculík a Lexus ES 300h: První pořádná sleva na nejlepší auto • Zdroj: auto.cz

Celkový průměr indexu PP100 napříč automobilovým trhem byl 195. Masové značky dosáhly průměru 181, prémiové automobilky byly horší s průměrem 232. Nutno podotknout, že čísla se týkají nových aut – výzkumníci se dotázali celkem 99.144 majitelů nových vozů modelového roku 2024 po 90 dnech vlastnictví.

Jaké byly nejčastější problémy? Majitelé zmiňovali falešná a chybná varování jízdních asistenčních systémů, nesnáze s připojením Androidu Auto či Apple CarPlay, nepříjemný zápach v interiéru nebo trable s displeji a ovládacími prvky. Právě v této kategorii dopadly elektromobily výrazně hůř než konvenční auta, zčásti i kvůli tomu, že Tesla zrušila tradiční páčky pod volantem a přešla na dotykové ovládání na displeji, resp. tlačítka na ramenech volantu i pro blinkry a osvětlení.

Mezi masovými značkami dopadl nejlépe Ram se skóre 149, následoval Chevrolet se 160 a Hyundai se 162. U prémiových značek bylo nejlepší Porsche s průměrem 172, následoval Lexus se 174 a Genesis se 184. Značce Lexus patří celkové prvenství mezi modely – LC mělo průměrný index PP100 jen 106.