Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus UX 300h F Sport Design – Komfortní, ale nedokonalý kompakt

Lexus UX 300h F Sport Design
Lexus UX 300h F Sport Design
Lexus UX 300h F Sport Design
Lexus UX 300h F Sport Design
44 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (32)

Pár set kilometrů za volantem levnějšího provedení Lexusu UX odhalilo, že prémiovosti je na palubě pořád dost a dynamika i spotřeba jsou příjemné. Koženkové čalounění však má pár zásadních nedostatků.

Design, interiér

Druhý nejmenší lexus v nabídce se u nás v testu objevil už několikrát. Často vyčítanou až extrémně vysokou cenu vzhledem k velikosti se automobilka v některých provedeních snaží vyvážit opravdovým luxusem na palubě, v případě testované verze F Sport Design na to ovšem aktuálně jde jinak – obří slevou.

Ta ze slušně vybaveného provedení F Sport Design, které jinak stojí přes 1,2 milionu korun, udělá auto za 900 tisíc. Pořád to sice není málo, zejména ve srovnání s konkurencí, ale Lexus přeci jen nemá bojovat cenou, nýbrž kvalitou a prémiovostí.

Lexus UX 300h F Sport DesignLexus UX 300h F Sport Design | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Zvenčí není na UX co představovat, pořád má kontroverzní vřetenovitou masku chladiče, lehce zamračený výraz předních světel, klasické mlhovky v nárazníku či třeba elegantní vnější zrcátka, pro lepší výhled z vozu ukotvená na plechu dveří. Zezadu také nepřekvapí, ale potěší dvojicí couvacích i mlhových světel.

Nasedám do černočerného interiéru a přemýšlím, jak to bude s tou prémiovostí u levnějších verzí. Na horním konci nabídky dokáže UX opravdu deklasovat své konkurenty luxusem na palubě i navzdory tomu, že jeho součástí není bůhvíjaká prostornost, ale špičkové provedení Luxury také stojí přes půldruhého milionu i bez pohonu všech kol.

Měkká, ale nepříjemná koženka

Verze F Sport Design se chlubí „vegan-friendly“ interiérem, což je moderní název pro koženkové čalounění sedaček, palubní desky i všech ovládacích prvků. Některé automobilky dokážou syntetickou kůži udělat velmi příjemnou, to však bohužel není tento případ.

Sedačky sice mají příjemně měkké čalounění, ale kvůli potahům se v nich člověk potí, i když jsou venku teploty hluboko pod 20 °C. Ventilace by snad pomohla, ale ta tu ve výbavě není. Věnec volantu je sice měkký, ale v rukou působí plastově a když po něm posouvám ruce, podivně šustí.

Lexus UX 300h F Sport DesignLexus UX 300h F Sport Design | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Naštěstí je tohle jediná velká výtka k téhle verzi, kterou můžu mít. Poněkud kuriozně působí kompletně manuální nastavování sedačky v kombinaci s elektricky nastavitelným volantem, ale to je detail. Odhlučnění je pořád na velmi vysoké úrovni, i když nedosahuje výšin v elektro-provedení testované verze Luxury s akustickými skly.

Líbí se mi také řešení držáků nápojů na středovém tunelu a na předních místech i docela slušná prostornost, třebaže by se mi líbilo o trochu širší opěradlo. „Za sebe“ si se 184 cm výšky sednu sice natěsno a kvůli malému dveřnímu otvoru obtížněji, ale s akceptovatelným pohodlím. I zde mám k dispozici nabíjecí porty USB a po vyklopení loketní opěrky taky držáky nápojů.

Lexus UX 300h F Sport DesignLexus UX 300h F Sport Design | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Stejně jako mě koženkový potah zklamal, musím pochválit tlačítka, kterých je tu dost – včetně vlastního ovládání klimatizace – a mají perfektní haptickou odezvu. Jedno tu přeci jen chybí, a to pro návrat na domovskou obrazovku z Androidu Auto. Vyskočení tak zabere o pár kliknutí víc, než by bylo nutné.

Ve verzi 300h navíc UX konečně dostalo možnost bezdrátového Androidu Auto, nejen Apple CarPlay, a také nový přístrojový štít, který je kompletně displejem. Ten je známý z toyot a má tři nastavitelné části ve třech personalizovatelných obrazovkách, takže toho dokáže zobrazit docela dost, ovšem některé činnosti jsou tu zbytečně složité.

Na rozdíl od toyot tu však jde u systému ISA vypnout jen pískání, není nutné vypínat sledování značek kompletně. Dělá se to na několik kroků skrz centrální displej a bohužel – ovšem pochopitelně – se to neuloží do profilu řidiče.

Lexus UX 300h F Sport DesignLexus UX 300h F Sport Design | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Pro ten, jako u ostatních modelů Toyoty a Lexusu, slouží jako přihlašovací identifikátor váš mobil. Přiřadíte ho k určitému profilu a když se po startu mobil připojí přes bluetooth, vůz sám otevře správný profil s nastavením všeho možného, od přístrojového štítu přes asistenty – kromě toho „eurohlástíka“ – až po uložené stanice rádia.

Všímám si ale, že to spolehlivěji funguje, když mobil odemknu a strčím třeba do držáku nápojů, než když ho nechám zamčený v kapse. A taky mi vadí, že se nedá do jednoho seznamu oblíbených uložit stanice rádia jak DAB, tak FM.

Motor, jízdní vlastnosti

Hybridní ústrojí pod kapotou UX 300h má celkový výkon 199 koní, což není o mnoho víc oproti verzi 250h. Spalovací motor je stejný 152k atmosférický dvoulitr, elektromotor má o čtyři koně víc, tedy 113. Kde vzali těch 15 koní navíc v celkovém výkonu, mi není jasné, ale po pár kilometrech za volantem nad tím přestávám přemýšlet.

Totiž, 300h jede vážně hezky. Hmotnost pod 1,6 tuny totiž není na dnešní dobu přehnaně vysoká a když na to trochu víc šlápnu, UX zrychluje příjemně dynamicky. Nemá problém ani s udržováním vyšších rychlostí na dálnicích či s bryskním předjetím pomalejšího vozu, jehož řidič uhnul do mezery mezi kamiony v pravém pruhu.

Zrychlování se samozřejmě pojí s vytočením motoru do poměrně vysokých otáček, což se neobejde bez specifické zvukové kulisy. Díky poměrně dobrému odhlučnění to ale není ani zdaleka tak protivné, jako např. u Toyoty C-HR. Mimochodem, ta je podobně prostorná i drahá, takže kdo nad ní uvažuje z důvodů jiných než designových, neměl by UX zavrhovat.

Lexus UX 300h F Sport DesignLexus UX 300h F Sport Design | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Hybridní UX samozřejmě nemá tak mrštnou příď jako elektrická verze 300e kvůli zatížení přední nápravy spalovacím motorem, pořád jsou ale jeho jízdní vlastnosti na velmi vysoké úrovni zejména po stránce komfortu. Odpružení je měkké, ovšem výborně a tiše tlumí nerovnosti.

KonkurentiToyota C-HR 2,0 Hybrid GR SportMercedes-Benz GLA 250e Progr. Adv. PlusHonda HR-V Advance
Motor2,0 I4 + el.1,3 I4 turbo + el.1,5 I4 i-MMD + el.
Zdvihový objem [cm3]1.9871.3321.498
Největší výkon [kW/min]145/-160/-96/-
Točivý moment [N.m/min] 190/4.400-5.200450/-253/-
Převodovkae-CVT8st. DCTeCVT
Max. rychlost [km/h]180210170
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,17,910,7
Komb. spotřeba [l/100 km]4,8-4,91,1 l + 19,1 kwh/100 km5,4
Emise CO2 [g/km]108-11125122
Objem zavazadlového prostoru [l]348/-435/1.430335/1.289
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.765/2.2601.800/2.3001.380-1.401/2.225
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]725/7251.800/7501.650/750
Rozměry d x š x v [mm]4.362 × 1.832 × 1.5584.412 × 1.834 × 1.6094.340 × 1.866 × 1.582
Rozvor [mm]2.6402.7292.610
Cena od [Kč]944.9001.294.952799.900

Zároveň dokáže jezdit s působivě nízkou spotřebou. Po městě se dá vcelku snadno jezdit s průměrem pod 5 l/100 km, protože vůz jezdí velmi často v elektrickém režimu. Mimo město samozřejmě spotřeba roste, ovšem nijak závratně. I se svým dynamickým stylem jízdy jsem dosáhl celkového průměru 6,3 l/100 km, a to nejméně polovinu mých 450 najetých kilometrů tvořily dálnice.

Video placeholder
Lexus UX 300h • Zdroj: Lexus USA

Závěr

Co zůstane, když z Lexusu UX odečtete značnou část jeho specifického lákadla, tedy špičkového luxusu na palubě díky perfektní kůži, kterou vyměníte za nepříliš příjemnou koženku? Malý, ale zato pořád dost drahý hatchback, který se sice může chlubit nálepkou „Vegan Friendly“, ale to je v interiéru tak všechno.

Automobilka se snaží jeho lákavost v současnosti zvýšit slevou, která je, nebojím se říci, extrémní – v případě tohoto konkrétního modelu to je 366 tisíc korun, takže se dá koupit bez tisícovky za devět set tisíc. A taky tu je pořád dost dobré odhlučnění a komfort na palubě, který naprosto odpovídá prémiovosti značky Lexus… a ostatně i té ceně, která ani po slevě není zrovna nízká.

Na druhou stranu, žádný hybridní konkurent není zrovna levný a UX toho nakonec nabízí docela dost. U mě ho diskvalifikuje ve výsledku pouze čalounění interiéru.

Nejlevnější verze modelu879.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, Business Tech, akční cena)
Základ s testovaným motorem879.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, Business Tech, akční cena)
Testovaný vůz bez příplatků899.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, F Sport Design, akční cena)
Testovaný vůz s výbavou924.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, F Sport Design, akční cena)

Plusy

  • Nový infotainment
  • Komfortní odpružení
  • Slušné odhlučnění
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Materiály v interiéru
  • Nepříliš prostorný interiér

Lexus UX 300h F Sport Design
Cena základní sestavy
899 000 Kč
Výbava základní sestavy
Lexus Safety System +3 (Přednárazový bezpečnostní systém s brzdnou funkcí - PCS, Systém semiautonomní jízdy - LTA, Dynamický adaptivní tempomat - DRCC, Adaptivní ovládání dálkových světel - AHS, Detekce dopravního značení - RSA, Nouzový asistent řízení - ESA, Systém varování při opuštění jízdního pruhu - LDA), Inteligentní parkovací senzory vpředu i vzadu (statické i mobilní objekty), Systém sledování slepého úhlu - BSM, Panoramatické zobrazení okolí vozu - PVM, Tri-LED světlomety vč. systému AHS, Dynamické nastavení výšky světlometů, LED mlhová světla, přední vč. funkce svícení do zatáček, 18„ litá kola, design F Sport, Sada na opravu pneumatik, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, sklopná, Čalounění sedadel: syntetická kůže, Vyhřívaná sedadla, přední, Vyhřívaný volant, Obložení palubní desky „Washi„, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Automatická klimatizace, Elektricky ovládané víko kufru, Elektrické nastavování volantu, Bezklíčový systém Smart Entry, Služby Lexus Connected (Vzdálená klimatizace vozu, Funkce „Najít vůz„, Monitoring údržby a servisu vozu, EV funkce, Vzdálené zamykání / odemykání vozu), 12„ multimediální dotykový displej, DAB tuner, Audiosystém s 10 reproduktory, USB porty, Integrace chytrého telefonu Apple CarPlay & Android Auto, Navigační systém Lexus Pro, Designové prvky exteriéru F Sport
Cena testované sestavy
924 000 Kč
Výbava testované sestavy
Metalický lak modrá safírová (+25.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
150 / 6000 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
300 / 4400 - 5200
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.0
Emise CO2:
114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
316 / 0
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1570 / 540
Rozměr pneu:
225/50 R18
Lexus UX 300h F Sport Design schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4495
b) šířka (mm):
1840
c) výška (mm):
1545
d) rozvor (mm):
2640
e) rozchod vpředu (mm):
1550
f) rozchod vzadu (mm):
1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
570 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1490
l) šířka vzadu (mm):
1470
délka sedáku vpředu (mm):
520
délka sedáku vzadu (mm):
470
výška opěradla vpředu (mm):
670
výška opěradla vzadu (mm):
560
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (32)