TEST Lexus UX 300h F Sport Design – Komfortní, ale nedokonalý kompakt
Pár set kilometrů za volantem levnějšího provedení Lexusu UX odhalilo, že prémiovosti je na palubě pořád dost a dynamika i spotřeba jsou příjemné. Koženkové čalounění však má pár zásadních nedostatků.
Design, interiér
Druhý nejmenší lexus v nabídce se u nás v testu objevil už několikrát. Často vyčítanou až extrémně vysokou cenu vzhledem k velikosti se automobilka v některých provedeních snaží vyvážit opravdovým luxusem na palubě, v případě testované verze F Sport Design na to ovšem aktuálně jde jinak – obří slevou.
Ta ze slušně vybaveného provedení F Sport Design, které jinak stojí přes 1,2 milionu korun, udělá auto za 900 tisíc. Pořád to sice není málo, zejména ve srovnání s konkurencí, ale Lexus přeci jen nemá bojovat cenou, nýbrž kvalitou a prémiovostí.
Zvenčí není na UX co představovat, pořád má kontroverzní vřetenovitou masku chladiče, lehce zamračený výraz předních světel, klasické mlhovky v nárazníku či třeba elegantní vnější zrcátka, pro lepší výhled z vozu ukotvená na plechu dveří. Zezadu také nepřekvapí, ale potěší dvojicí couvacích i mlhových světel.
Nasedám do černočerného interiéru a přemýšlím, jak to bude s tou prémiovostí u levnějších verzí. Na horním konci nabídky dokáže UX opravdu deklasovat své konkurenty luxusem na palubě i navzdory tomu, že jeho součástí není bůhvíjaká prostornost, ale špičkové provedení Luxury také stojí přes půldruhého milionu i bez pohonu všech kol.
Měkká, ale nepříjemná koženka
Verze F Sport Design se chlubí „vegan-friendly“ interiérem, což je moderní název pro koženkové čalounění sedaček, palubní desky i všech ovládacích prvků. Některé automobilky dokážou syntetickou kůži udělat velmi příjemnou, to však bohužel není tento případ.
Sedačky sice mají příjemně měkké čalounění, ale kvůli potahům se v nich člověk potí, i když jsou venku teploty hluboko pod 20 °C. Ventilace by snad pomohla, ale ta tu ve výbavě není. Věnec volantu je sice měkký, ale v rukou působí plastově a když po něm posouvám ruce, podivně šustí.
Naštěstí je tohle jediná velká výtka k téhle verzi, kterou můžu mít. Poněkud kuriozně působí kompletně manuální nastavování sedačky v kombinaci s elektricky nastavitelným volantem, ale to je detail. Odhlučnění je pořád na velmi vysoké úrovni, i když nedosahuje výšin v elektro-provedení testované verze Luxury s akustickými skly.
Líbí se mi také řešení držáků nápojů na středovém tunelu a na předních místech i docela slušná prostornost, třebaže by se mi líbilo o trochu širší opěradlo. „Za sebe“ si se 184 cm výšky sednu sice natěsno a kvůli malému dveřnímu otvoru obtížněji, ale s akceptovatelným pohodlím. I zde mám k dispozici nabíjecí porty USB a po vyklopení loketní opěrky taky držáky nápojů.
Stejně jako mě koženkový potah zklamal, musím pochválit tlačítka, kterých je tu dost – včetně vlastního ovládání klimatizace – a mají perfektní haptickou odezvu. Jedno tu přeci jen chybí, a to pro návrat na domovskou obrazovku z Androidu Auto. Vyskočení tak zabere o pár kliknutí víc, než by bylo nutné.
Ve verzi 300h navíc UX konečně dostalo možnost bezdrátového Androidu Auto, nejen Apple CarPlay, a také nový přístrojový štít, který je kompletně displejem. Ten je známý z toyot a má tři nastavitelné části ve třech personalizovatelných obrazovkách, takže toho dokáže zobrazit docela dost, ovšem některé činnosti jsou tu zbytečně složité.
Na rozdíl od toyot tu však jde u systému ISA vypnout jen pískání, není nutné vypínat sledování značek kompletně. Dělá se to na několik kroků skrz centrální displej a bohužel – ovšem pochopitelně – se to neuloží do profilu řidiče.
Pro ten, jako u ostatních modelů Toyoty a Lexusu, slouží jako přihlašovací identifikátor váš mobil. Přiřadíte ho k určitému profilu a když se po startu mobil připojí přes bluetooth, vůz sám otevře správný profil s nastavením všeho možného, od přístrojového štítu přes asistenty – kromě toho „eurohlástíka“ – až po uložené stanice rádia.
Všímám si ale, že to spolehlivěji funguje, když mobil odemknu a strčím třeba do držáku nápojů, než když ho nechám zamčený v kapse. A taky mi vadí, že se nedá do jednoho seznamu oblíbených uložit stanice rádia jak DAB, tak FM.
Motor, jízdní vlastnosti
Hybridní ústrojí pod kapotou UX 300h má celkový výkon 199 koní, což není o mnoho víc oproti verzi 250h. Spalovací motor je stejný 152k atmosférický dvoulitr, elektromotor má o čtyři koně víc, tedy 113. Kde vzali těch 15 koní navíc v celkovém výkonu, mi není jasné, ale po pár kilometrech za volantem nad tím přestávám přemýšlet.
Totiž, 300h jede vážně hezky. Hmotnost pod 1,6 tuny totiž není na dnešní dobu přehnaně vysoká a když na to trochu víc šlápnu, UX zrychluje příjemně dynamicky. Nemá problém ani s udržováním vyšších rychlostí na dálnicích či s bryskním předjetím pomalejšího vozu, jehož řidič uhnul do mezery mezi kamiony v pravém pruhu.
Zrychlování se samozřejmě pojí s vytočením motoru do poměrně vysokých otáček, což se neobejde bez specifické zvukové kulisy. Díky poměrně dobrému odhlučnění to ale není ani zdaleka tak protivné, jako např. u Toyoty C-HR. Mimochodem, ta je podobně prostorná i drahá, takže kdo nad ní uvažuje z důvodů jiných než designových, neměl by UX zavrhovat.
Hybridní UX samozřejmě nemá tak mrštnou příď jako elektrická verze 300e kvůli zatížení přední nápravy spalovacím motorem, pořád jsou ale jeho jízdní vlastnosti na velmi vysoké úrovni zejména po stránce komfortu. Odpružení je měkké, ovšem výborně a tiše tlumí nerovnosti.
Konkurenti | Toyota C-HR 2,0 Hybrid GR Sport | Mercedes-Benz GLA 250e Progr. Adv. Plus | Honda HR-V Advance |
Motor | 2,0 I4 + el. | 1,3 I4 turbo + el. | 1,5 I4 i-MMD + el. |
Zdvihový objem [cm3] | 1.987 | 1.332 | 1.498 |
Největší výkon [kW/min] | 145/- | 160/- | 96/- |
Točivý moment [N.m/min] | 190/4.400-5.200 | 450/- | 253/- |
Převodovka | e-CVT | 8st. DCT | eCVT |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 210 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 7,9 | 10,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8-4,9 | 1,1 l + 19,1 kwh/100 km | 5,4 |
Emise CO2 [g/km] | 108-111 | 25 | 122 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 348/- | 435/1.430 | 335/1.289 |
Pohotovostní/celková hmotnost [kg] | 1.765/2.260 | 1.800/2.300 | 1.380-1.401/2.225 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] | 725/725 | 1.800/750 | 1.650/750 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4.362 × 1.832 × 1.558 | 4.412 × 1.834 × 1.609 | 4.340 × 1.866 × 1.582 |
Rozvor [mm] | 2.640 | 2.729 | 2.610 |
Cena od [Kč] | 944.900 | 1.294.952 | 799.900 |
Zároveň dokáže jezdit s působivě nízkou spotřebou. Po městě se dá vcelku snadno jezdit s průměrem pod 5 l/100 km, protože vůz jezdí velmi často v elektrickém režimu. Mimo město samozřejmě spotřeba roste, ovšem nijak závratně. I se svým dynamickým stylem jízdy jsem dosáhl celkového průměru 6,3 l/100 km, a to nejméně polovinu mých 450 najetých kilometrů tvořily dálnice.

Závěr
Co zůstane, když z Lexusu UX odečtete značnou část jeho specifického lákadla, tedy špičkového luxusu na palubě díky perfektní kůži, kterou vyměníte za nepříliš příjemnou koženku? Malý, ale zato pořád dost drahý hatchback, který se sice může chlubit nálepkou „Vegan Friendly“, ale to je v interiéru tak všechno.
Automobilka se snaží jeho lákavost v současnosti zvýšit slevou, která je, nebojím se říci, extrémní – v případě tohoto konkrétního modelu to je 366 tisíc korun, takže se dá koupit bez tisícovky za devět set tisíc. A taky tu je pořád dost dobré odhlučnění a komfort na palubě, který naprosto odpovídá prémiovosti značky Lexus… a ostatně i té ceně, která ani po slevě není zrovna nízká.
Na druhou stranu, žádný hybridní konkurent není zrovna levný a UX toho nakonec nabízí docela dost. U mě ho diskvalifikuje ve výsledku pouze čalounění interiéru.
Nejlevnější verze modelu | 879.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, Business Tech, akční cena) |
Základ s testovaným motorem | 879.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, Business Tech, akční cena) |
Testovaný vůz bez příplatků | 899.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, F Sport Design, akční cena) |
Testovaný vůz s výbavou | 924.000 Kč (UX 300h FWD, 135 kW, F Sport Design, akční cena) |
Plusy
- Nový infotainment
- Komfortní odpružení
- Slušné odhlučnění
- Nízká spotřeba
Minusy
- Materiály v interiéru
- Nepříliš prostorný interiér
