Emise CO2 u nových aut: Novým šampionem nízké spotřeby je Renault
Z 20 největších značek jich dokázalo meziročně snížit vážený průměr CO2 (zohledňuje počet prodaných kusů jednotlivých modelů, resp. jejich konkrétních variant) hned 18. „Hříšníky“ jsou Kia a Mini, přičemž v jejich případě výsledné číslo vzrostlo o pouhé desetiny gramu. Průměr celého trhu se v roce 2013 snížil o 5,5 gramu na 126,8 g/km.
Renault si polepšil nejvíce, o 11,2 gramů a dobyl první příčku. Zásadním přínosem jsou pro francouzskou značku elektromobily s nulovými emisemi při provozu, Renault jich loni prodal devět tisíc. K výsledku také výrazně přispělo nové Clio (průměrně 103,9 g/km) a Captur (průměrně 105,6 g/km), které společně představují 45 % prodejů značky.
Peugeot udržel druhé místo, jeho snížení emisí lehce překonává průměr. Nejvíce pomohly modely 208 a 2008. Třetí Toyota si polepšila o jednu příčku, japonský výrobce spoléhá hlavně na hybridy, snížení průměru ale pomohla také nová, úspornější generace modelu RAV4. Čtvrtý je Citroën, který těží z uvedení nových tříválců do C3. Letos má předpoklad pro ještě výraznější stlačení průměru díky nové generaci úsporných motorů pro C4 a nové modelové řadě C4 Cactus.
Po šesti letech končí dominance Fiatu, který pravidelně obsazoval čelní příčku v tabulce. Důvod je jednoduchý, malé modely 500 a Panda si drží stabilní úroveň prodejů, v produktovém mixu ale získaly velké zastoupení rodinné modely 500L a prodloužené 500L Living, které vykazují vyšší emise CO2.
Z jednotlivých zemí je průměr CO2 nejnižší v Nizozemsku, které striktně daní auta s vysokými emisemi. V důsledku zpřísnění podmínek loni průměrná hodnota u nových aut klesla ze 118,7 na 109,0 g/km. Opačným extrémem je bohaté Švýcarsko, kde se dobře prodávají dražší auta se silnými motory, proto průměrných 144,7 g/km není žádným překvapením.
Vážený průměr emisí CO2 za rok 2013 u 20 nejprodávanějších značek podle JATO | ||||
Poř. | značka | průměr 2013 | průměr 2012 | rozdíl |
1. | Renault | 110,1 | 121,3 | -11,2 |
2. | Peugeot | 114,9 | 121,1 | -6,2 |
3. | Toyota | 115,9 | 121,7 | -5,8 |
4. | Citroën | 116,2 | 122,0 | -5,8 |
5. | Fiat | 118,1 | 119,5 | -1,4 |
6. | Seat | 118,9 | 124,0 | -5,1 |
7. | Ford | 122,1 | 129,3 | -7,2 |
8. | Škoda | 125,3 | 132,6 | -7,3 |
9. | Dacia | 127,1 | 137,9 | -10,8 |
10. | Suzuki | 127,3 | 130,5 | -3,2 |
11. | Volkswagen | 127,8 | 133,5 | -5,7 |
12. | Nissan | 129,3 | 136,4 | -7,1 |
13. | Mini | 129,5 | 128,6 | 0,9 |
14. | Kia | 129,5 | 128,9 | 0,6 |
15. | Hyundai | 127,9 | 132,3 | -4,4 |
16. | Opel/Vauxhall | 132,0 | 132,8 | -0,8 |
17. | Volvo | 132,1 | 143,3 | -11,2 |
18. | Audi | 135,0 | 139,3 | -4,3 |
19. | BMW | 135,7 | 140,8 | -5,1 |
20. | Mercedes-Benz | 139,5 | 147,6 | -8,1 |
= | celkem | 126,8 | 132,3 | -5,5 |