Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

Diskuze (226)
EU by chtěla v následujících desetiletích radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy.

Zájem Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů je trvalý a silný. Výrazné změny se chystají v oblasti dopravy, která by se dle představ EU měla během následujících 40 let změnit téměř k nepoznání.

Evropská komise, nadnárodní orgán zodpovědný za tvorbu legislativy EU, představila vizi pro dopravu v roce 2050. Zatím se nejedná o žádný závazný předpis, program EU Transport GHG: Routes to 2050 II má být 15měsíčním projektem, který poskytne prostor pro potřebnou veřejnou debatu.

Představy, se kterými EU vstupuje do této debaty, jsou ale velmi ambiciózní. Už v roce 2030 má polovina aut v Evropě nést označení zero emission – budou tedy muset mít elektrický pohon nebo jezdit na vodík.

O dalších 20 let později, v roce 2050, by z dopravy ve městech měly zcela zmizet automobily s konvenčními spalovacími motory.

Proč toto všechno? EU by ráda zásadním způsobem snížila závislost evropských států na dovozové ropě. Souběžným záměrem je snížit emise CO2 do roku 2050 o 60 % (ve srovnání se stavem v roce 1990). Je nutno doplnit, že celkové emise CO2 v zemích EU mají být ve stejné době o 85 až 90 % nižší, než byly v roce 1990.

Plánovaná opatření se samozřejmě nemají týkat jen osobní automobilové dopravy. V roce 2050 má letecká doprava z 50 % využívat obnovitelná nízkouhlíková paliva, lodě mají být o 40 % úspornější než dnes a velkých omezení se dočká i kamionová doprava.

Do roku 2030 má 30 % nákladní dopravy na trasách delších než 300 km cestovat po železnici nebo po vodě, v roce 2050 pak 50 %. Tyto dva způsoby dopravy se mají mimoto více integrovat a dokonale spojit se sítí letišť.

V osobní dopravě by EU na větší vzdálenosti nejraději zcela eliminovala individuální dopravu. V roce 2050 bychom na 300 a více kilometrové cesty měli volit vlaky. Za tímto účelem se má také násobně rozrůst síť vysokorychlostních železničních tratí.

Evropská komise také počítá s novými druhy pohonu a novými způsoby organizace dopravy. Směr technického pokroku je těžko odhadnutelný a navzdory všem plánům a předpokladům bude mít na skutečnou podobu dopravy v roce 2050 zřejmě rozhodující vliv.

Projekt EU Transport GHG: Routes to 2050 II, financovaný Evropskou komisí, předpokládá účast zhruba stovky stakeholderů. Mezi ně se zařadí partneři z nejrůznějších průmyslových a dopravních odvětví, ale také nevládní neziskové organizace a ekologičtí aktivisté.

Diskuze (226)
Avatar - Barrichello
5. 4. 2011 09:22
Re: EKONESMYSLY
Já o voze, ty o koze.

Píšu z čeho budeš vyrábět tu elektriku.

Za 20 let přijdou na termojadernou fůzi vid a všude na to bude stát elektrárna, dovol abych se upřímně zasmál. Už na ní přicházej asi 50 let, nějak se jim to furt nevede a na Mars už lítaj taky 40 let a pořád tam nikdo nebyl....

Stejná utopie je, že přijdou na něco úplně novýho a zázračnýho.

Ptám se tě, jak chceš fotovoltaikou, biomasou a větrníky nahradit veškerou ropu.
Nic jinýho mě nezajímá a sám víš, že je to nemožný.....

Že za 40 let ujede elektromobil třeba 1500 km je jistý, otázka je čím dobjít 4 miliardy elekromobilů...

Odpověd je ničím se současnými zdroji energie.

BTW: zas našli nové naleziště ropy :-)
Avatar - Barrichello
5. 4. 2011 09:16
Re: myslim vpohode
Abyste se nepletli.....Věci, o který už pak není zájem obvykle neamj vysokou cenu, spíš dost nízkou...
2. 4. 2011 10:00
Re: EKONESMYSLY
ja psal jsem snad nekde neco o pevne? ne nepsal ;-) jen pro tvoji onformaci mobilni telefon je zalezitost stara cca 28 let (prvni pokusy jiz v roce 1973) tedy jen o 11 let mene nez je obdobi o kterem se tu bavime ;-)

a pro tvoji informaci, prvni komercne prodavany mobilni telefon ktery se zacal prodavat v roce 1983 [odkaz] Motorola, pohotovostni vydrz cca 6-7 hodin, vydrz pri hovoru cca 30-50minut a cena od 4tisic dolaru, a dnes po 28 letech tu mame telefony o velikosti mensi krabicky od cigaret, na baterii vydrzi v pohotovosti i prez tyden, pri hovoru nebo jine cinnosti pak nekolik hodin a cena za slusne vybaveny telefon okolo 100-300 dolaru, a za smarty okolo 400-800 dolaru

takze jak pokrocila doba za 28 let? no docela slusne, takze pokud kouknu ze prvni masoveji vyrabene globalni elektromobili jsou v prodeji par mesicu a to jeste zatim jen lokalne jako treba Nissan Leaf, tak za 39 let se fakt nebojim toho ze bezny elektromobil ujede na jedno nabiti treba 1000-1200 kilometru, a misto 200-500kg baterii bude mit baterie treba o vaze 20-50kg s technologii kterou dnes ani nezname a cenou na desetinove urovni nez jakou maji dnes ;-)
2. 4. 2011 00:20
Re: myslim vpohode
ocekavas ze za 40 let tam ten obchod budes porad mit? a co myslis, jaka bude cena benzinu/nafty v te dobe a jestli se zasobovani vyplati pouzivat prave benzinova/naftova auto ;-) v te dobe proste jiz bude benzin/nafta spise raritou pro veterany, nez zeby se nane bezne jezdilo, nato znejaky zasobovani
2. 4. 2011 00:17
Re: myslim vpohode
jaky benzinovi milacky? to co bude jeste jezdit na benzin nebo naftu tak jis bude davno na veteranskejch znackach >:D

a asi to tu jeste nikdo nezminil, ale vechvili kdy zacne bejt benzin a nafta na ustupu a prestane oni bejt pomalu zajem, tak zacne ubejvat i benzinek a nahradi je dobijeci stanice nebo stanice s vodikem, takze pokud nebude kde snadno natankovat benzin/nafta tak bude celkem slozite i takoveho vetarana provozovat

a dalsi zajimavej napad, schvalne si typnete jaka bude cena 1 litru benzinu/nafty za 40 let? typuju ze tak silena ze na tohle palivo bude jezdit opravdu jen nadsenec s veteranem parkrat doroka :-)