Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050 Zdroj: acz

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

EU by chtěla v následujících desetiletích radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy.

Zájem Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů je trvalý a silný. Výrazné změny se chystají v oblasti dopravy, která by se dle představ EU měla během následujících 40 let změnit téměř k nepoznání.

Evropská komise, nadnárodní orgán zodpovědný za tvorbu legislativy EU, představila vizi pro dopravu v roce 2050. Zatím se nejedná o žádný závazný předpis, program EU Transport GHG: Routes to 2050 II má být 15měsíčním projektem, který poskytne prostor pro potřebnou veřejnou debatu.

Představy, se kterými EU vstupuje do této debaty, jsou ale velmi ambiciózní. Už v roce 2030 má polovina aut v Evropě nést označení zero emission – budou tedy muset mít elektrický pohon nebo jezdit na vodík.

O dalších 20 let později, v roce 2050, by z dopravy ve městech měly zcela zmizet automobily s konvenčními spalovacími motory.

Proč toto všechno? EU by ráda zásadním způsobem snížila závislost evropských států na dovozové ropě. Souběžným záměrem je snížit emise CO2 do roku 2050 o 60 % (ve srovnání se stavem v roce 1990). Je nutno doplnit, že celkové emise CO2 v zemích EU mají být ve stejné době o 85 až 90 % nižší, než byly v roce 1990.

Plánovaná opatření se samozřejmě nemají týkat jen osobní automobilové dopravy. V roce 2050 má letecká doprava z 50 % využívat obnovitelná nízkouhlíková paliva, lodě mají být o 40 % úspornější než dnes a velkých omezení se dočká i kamionová doprava.

Do roku 2030 má 30 % nákladní dopravy na trasách delších než 300 km cestovat po železnici nebo po vodě, v roce 2050 pak 50 %. Tyto dva způsoby dopravy se mají mimoto více integrovat a dokonale spojit se sítí letišť.

V osobní dopravě by EU na větší vzdálenosti nejraději zcela eliminovala individuální dopravu. V roce 2050 bychom na 300 a více kilometrové cesty měli volit vlaky. Za tímto účelem se má také násobně rozrůst síť vysokorychlostních železničních tratí.

Evropská komise také počítá s novými druhy pohonu a novými způsoby organizace dopravy. Směr technického pokroku je těžko odhadnutelný a navzdory všem plánům a předpokladům bude mít na skutečnou podobu dopravy v roce 2050 zřejmě rozhodující vliv.

Projekt EU Transport GHG: Routes to 2050 II, financovaný Evropskou komisí, předpokládá účast zhruba stovky stakeholderů. Mezi ně se zařadí partneři z nejrůznějších průmyslových a dopravních odvětví, ale také nevládní neziskové organizace a ekologičtí aktivisté.