Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Toyota Urban Cruiser má jen tři hvězdy, hlavový airbag nefungoval korektně

Jan Blaha
Diskuze (43)
Toyota Urban Cruiser si od Euro NCAP v celkovém hodnocení vysloužila jen 3 hvězdy, zejména díky neefektivnímu působení kolenního a hlavového airbagu. Zlepšit by se určitě měla i ochrana dětí a chodců.

Toyota Urban Cruiser je příspěvkem japonského výrobce do kategorie mini MPV s ambicemi oslovit potenciální kupující z mainstreamové kategorie rodinných hatchbacků.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval vůz Toyota Urban Cruiser 2,0 D-4D s karosérií MPV o hmotnosti 1150 kg a v provedení s pravostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Bohužel ani přítomnost kolenního airbagu řidiče nezabránila kontaktu jeho levého kolena s přístrojovou deskou. Míra ochrany byla proto v této oblasti ohodnocena jako slabá. Konstrukce přístrojové desky není bezpečná s ohledem na potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce vpředu.

crashtest toyota euroncap crossover mpv crashtest toyota euroncap crossover mpv

Při nárazu na kůl hlavový airbag nezabránil tvrdému kontaktu hlavy. Přestože pouze právě oblast hlavy byla v nebezpečí, komisaři neudělili žádné body, jelikož robustní chování airbagu je předpokladem pro předvídatelné chování při reálných nehodách. Vlastnosti airbagu při nárazu na kůl byly zohledněny nižším hodnocením oblasti hlavy i při klasickém bočním nárazu.

Ochrana hrudníku při nárazu na kůl byla hodnocena známkou mezní, stejně jako míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1275%788%00%1,948%2158%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (figurína věku 18 měsíců byla přepravována v zádržném systému s orientací proti směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Vozy od výrobního čísla JTKKH16440J012088 mají výrazně označený přepínač deaktivace a informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je naprosto zřetelná. U dříve vyrobených vozů tomu tak není, takže by získaly o dva body méně, ovšem beze změny celkového hodnocení.

Výrobce také nedávno doplnil návod k obsluze o informaci, že v případě přepravy dětí na zadním sedadle by mělo být toto sedadlo v nejzazší zadní poloze, pokud je seřiditelné.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční6,958%4100%2100%754%--
36 měsíční8,873%4100%2100%--
Ochrana dětí-3571%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je většinou dobrá. V oblasti přední hrany kapoty nebyly za ochranu nohou přiděleny žádné body. I když byla ochrany hlavy dítěte i dospělého v několika málo oblastech hodnocena jako dobrá, celkově je spíše mezní až nedostatečná.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců13,155%00%5,998%1953%

Asistenční systémy

Všechny evropské verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: 3 hvězdy

Toyota Urban Cruiser podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení pouze 3 hvězdy.

Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je poznamenána selháním kolenního airbagu řidiče a vysokým zatížením jeho levého kolena.

Podobný problém selhání airbagu se mnohem závažněji projevil u nárazu na kůl (tvrdý kontakt hlavy) a následné penalizace spolehlivě dokonaly své dílo zkázy.

Ani ochrana dětí a chodců není příliš přesvědčivá.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2158%3571%1953%686%62%
Počet hvězd* * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Toyota Urban Cruiser (2009)

Jan Blaha
Diskuze (43)
Avatar - gld
3. 12. 2009 11:41
Re: Psi štěkají a karavan jde dál
zvláštne je že sa nepokúsili o opakované testy...škodovka by mohla rozprávať..takto má človek pocit že sa chybu nesnažia napraviť..tak neviem
2. 12. 2009 15:32
Re: proc u dvou aut
Tak v tomhle nemůžu sloužit, ale budou to podle mně zanedbatelné věci.To by v tom případě museli každé auto testovat dvakrát.
Avatar - twistedTSD
2. 12. 2009 13:57
no to(yo)to...
to teda cumim...
Avatar - twistedTSD
2. 12. 2009 13:53
Re: Další bezpečnostní propadák Toyoty
kdyz jsme u bezpecnosti...Kvůli volným podlahovým krytinám, které mohou zablokovat plynový pedál, bude v USA staženo na 3,8 miliónu vozů...
Avatar - Katikakus
1. 12. 2009 21:32
Re: Další bezpečnostní propadák Toyoty
Pokud vim, jde o tesnici penu u predpinacu pasu, kde pri nehode a aktivaci predpinacu pasu muze teoreticky - v praxi se to pokud vim nestalo - dojit ke vzplanuti teto tesnici peny od pyrotechnicke naloze predpinacu. I proto se mi pristup Toyoty libi - radsi to preventivne stahneme a opravime.