Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Jaguar XF – Budou stačit čtyři hvězdy?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
Jaguar XF po modernizaci sice nabízí velmi dobrou ochranu chodců, ale stále je co zlepšovat v ochraně dospělých a dětí.

Původní Jaguar XF prodělal testy Euro NCAP před rokem a na celkových pět hvězd nedosáhl díky nedostatkům v ochraně chodců, dospělých i dětí.

V modernizované podobě předvedl velmi dobrý výsledek v ochranně chodců a splnil i požadavky, které vstoupí v platnost od příštího roku. Za čtyřmi hvězdami nyní stojí především palubní deska, která může při nárazu zranit cestující na předních sedadlech a nedostatky v ochraně dětí.

Modernizovaný Jaguar XF vstoupil na trh na podzim 2011. Podle Euro NCAP zůstala vnější i vnitřní stavba stejná jako u vozu testovaného v roce 2010, proto byly výsledky testů čelních a bočních nárazů převzaty z této zkoušky.

Nově byly provedeny testy ochrany chodců, protože Jaguar zlepšoval systém aktivní kapoty. Také byly provedeny testy ESC.

Předmětem testu byl čtyřdveřový sedan s třílitrovým vznětovým šestiválcem. Vůz měl výbavu stupně Premium Luxury, pohotovostní hmotnost 1776 kg a volant na pravé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční, kolenní a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíčního dítěte pomocí úchytů isofix a podpůrného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Britax Römer Baby Safe, pro figurínu 3letého dítěte pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) orientovaná ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.

Části palubní desky představují nebezpečí úrazu pro cestující jiných výšek a sedících v jiných pozicích. Ochrana jejich kolen, stehen a pánve byla zhodnocena jako mezní.

Jaguar dosáhl maximálního počtu bodů při bočním nárazu, protože dobře chrání všechny oblasti těla.

crashtest jaguar euroncap vyssistredni crashtest jaguar euroncap vyssistredni

Při nárazu do sloupu byla na základě údajů z figuríny ochrana hrudníku vyhodnocena jako malá, protože došlo k prohnutí žeber.

Sedadlo a hlavová opěrka byla oproti modelu z roku 2010 pozměněna a proto byly testy nárazu zezadu zopakovány. Ochrana hlavy a krku byla vyhodnocena jako mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,478%8100%5,670%2,563%2979%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadměrný. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře obklopeny dětskými autosedačkami.

Airbag spolujezdce nelze vypnout, aby mohla být na sedadlo umístěna dětská sedačka.

      

Štítky varující před nebezpečím umístění dětské sedačky bez vypnutí airbagu nejsou dost jasné. Jaguar ujistil, že prodejci vozů nyní mohou do automobilu umístit štítek s instrukcemi a informacemi.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční10,991%4100%2100%16,994%--
36 měsíční9,882%4100%2100%15,888%--
Vozidlo-323%
Ochrana dětí-3673%

Ochrana chodců

Jaguar XF je vybaven aktivní kapotou. Když senzory v nárazníku zaznamenají sražení chodce, zvedne systém airbagů kapotu od tvrdých částí pohonné jednotky. Takto vzniklý prostor nabízí větší ochranu pro hlavu chodce.

V roce 2010 tento systém nesplnil požadavky Euro NCAP, protože nebyl dostatečně citlivý.

Jaguar provedl vylepšení a ukázal Euro NCAP, že systém nyní spustí při nárazu chodce rozdílných postav při různých rychlostech.

Testy byly zopakovány s aktivním systémem. Výsledky jsou výrazně lepší především v oblastech možného nárazu dětské hlavy. Většina testovaných oblastí vykazuje dobrou ochranu hlavy.

Většina oblastní možného nárazu hlavy dospělého poskytuje špatnou ochranu, některé ale poskytují ochranu dobrou.

Nárazník zajišťuje nohám chodcům dobrou ochranu a získal tak plný počet bodů. Na druhou stranu přední hrana kapoty byla v téměř všech oblastech hodnocena jako špatná a nezískala ani bod.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců16,268%00%6100%2262%

Asistenční systémy

Standardním vybavením XF je ESC. Dále je standardem připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla. Aktivní omezovač rychlosti je také součástí standardního vybavení, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Jaguar výrazně vylepšil ochranu chodců, stále však zákazníkům dluží vylepšení palubní desky, která pro cestující představuje riziko úrazu při čelním nárazu.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2979%3673%2262%571%74%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

      

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
28. 11. 2011 17:37
Re: Hmotnosť neznamená automaticky vyššiu bezpečnosť ...
Umíš pobavit, Audi jako automobilka je o 13 let starší než Jaguar. Horch, což byla původní automobilka (Audi je inspirováno latinským překladem Horch), je o dalších 10 let starší, ale zakladatel z ní byl vyhozen, tak si založil novou. Byla pojmenována Audi poté, co prohrál soudní spor o obchodní značku Horch. A později byly obě dvě spolu s DKW a Wanderer spojeny pod Auto Union (odtud jsou čtyři kruhy - každý za jednu značku). Radši nechtěj ani vědět, co tehdy Jaguar vyráběl a co vyrábělo Audi. Asi by jsi spadl ze židle. Podobně asi nemáš ani tušení, že Audi má historii i ve výrobě motocyklů (díky značkám Wanderer a DKW). Ve své době to byla druhá největší automobilka.

Pak přišlo rozdělení Německa, zestátnění továren komunisty, znovuzaložení firmy v Západním Německu, následné odkoupení Daimlerem. Ten však nebyl ochoten investovat do vývoje čtyřdobých motorů pro Auto Union, tak značku prodal VW. Byl to právě Daimler, kdo roku 1959 ukončil výrobu motocyklů.

Prémie je hlavně o schopnosti prodat drahé auto. Už se to tu několikrát probíralo. Vyrobit luxusní auto je mnohem jednodušší než ho prodat.

Všichni zelenáči a neználkové by si měli zapamatovat, že historie je něco, čeho má Audi na rozdávání. Měli jen smůlu, že všechny jejich továrny byly v Sasku. To je všechno.
28. 11. 2011 01:44
Re: Bodovy fetisizmus
to máš samozřejmně pravdu. Proto uvádím, že beru v potaz i výslednou zprávu a počet bodů. Je také pravda, že loňská (alespoň myslím, že loňská) změna hodnocení tím docela zamíchala a je třeba číst mezi řádky. Takže jak říkáš - primárně hledím na výsledky čelního a bočního nárazu. Faktem ale zůstává, že jsou vozy naprosto bez těchto problémů - např. výše zmíněný Kaškaj, M-B C klasse, VW Golf VI, Megane III. I na tomto výčtu je vidět, že špičkové výsledky crashtestů nejsou přímo úměrné ceně vozu (4* Audi Q7, nebo právě XF). A to uvádím právě vozy s maximálním počtem bodů (ne jen hvězd) za čelní a boční náraz, až na ten MB, ten ztratil 1 bod za čelní náraz, ale to už je vážně marginální problém ;-)
Avatar - salamoon
27. 11. 2011 23:12
Re: Bodovy fetisizmus
hmmm,ja by som nemal problem ani so 4* autom.je kopec takych,ktore nedostali piatu hviezdicku len pre pripominac nezapnutych pasov atd,ale percentualne mali ocgranu posadky lepisu,ako tie,ktore 5* dostali.
takze nie vzdy je 5* viac ako 4*..... ;-)
Avatar - salamoon
27. 11. 2011 23:11
Re: Bodovy fetisizmus
absolutne nejde o pocet hviezdiciek,ale o vysledky narazu na figurinach...a tam je v tomto pripade na tom vodic nie najlepsie...
27. 11. 2011 22:10
Re: Bodovy fetisizmus
Tak tomuhle se říká "výkřik do tmy". Buď diskutuj, argumentuj, nebo raději neodpovídej...