Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Kia Picanto – Pouze čtyři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Z testů Euro NCAP si Kia odváží 4 hvězdy a to především díky slabé ochraně chodců.

Testy Kia Picanto absolvovala v srpnu 2011 v provedení Kia Picanto 1.0 LX s karoserií 5dvéřový hatchback s levostranným řízením o hmotnosti 895 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen, bérců i pánví řidiče a spolujezdce.

Dodatečné testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich poloze při sezení.

crashtest euroncap minivozy crashtest euroncap minivozy

Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla až na hrudník, kde je ochrana dostačující.

Vůz byl penalizován, protože se při nárazu do sloupu otevřely zadní dveře na straně nárazu. Při těžších bočních testech ale už zůstaly dveře zcela zavřené. Ochrana hrudníku však byla hodnocena jako mezní.

Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,591%7,796%6,480%2,358%3186%

Ochrana dětí

Pohyb tříleté figuríny přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dobře chráněny.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a varovná samolepka zcela jasně a zřetelně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,999%4100%2100%17,999%--
36 měsíční9,680%4100%2100%15,687%--
Vozidlo-754%
Ochrana dětí-4083%

Ochrana chodců

Ochrana hlavy chodců kapotou byla ohodnocena jako slabá nebo mezní, ochrana nohou jako dobrá.

Nárazník získal maximální počet bodů, nabízí dobrou ochranu chodců ve všech testovaných oblastech.

Pokud by bylo Picanto hodnoceno až v roce 2012, získalo by kvůli slabé ochraně chodců jen 3 hvězdy od Euro NCAP.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců9,238%1,525%6100%1747%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační systém je za příplatek, jelikož jeho nabídku v základní výbavě tak malého auta Euro NCAP 2011 nevyžaduje, nebyla tato skutečnost hodnocena.

Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech je u tohoto vozu standardem.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%3100%343%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Přestože Kia Picanto poskytuje svým pasažérům vysokou míru ochrany, ochrana chodců by se měla zlepšit.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3186%4083%1747%343%73%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
29. 8. 2011 09:13
Re: 4 hvězdy, ale bezpečnost jako 5
Nejlepší je, že se tím spousta lidí řídí. Takže ti jsou pak schopni tvrdit, že Picanto není bezpečný auto alébrž má jen 4 hvězdy. To že je panáček řidiče i spolujezdce celej zelenej max místy žlutej a 4 hvězdy tudíž pramení z nějaký jiný ptákoviny jim nedojde.
28. 8. 2011 00:13
Re: 4 hvězdy, ale bezpečnost jako 5
Ono je to asi jedno, ale podle informací, které vidím na situ NCAP, je to trochu jinak, než tady píše redakce. Především: odůvodnění u asistenčních systémů "jelikož jeho nabídku v základní výbavě tak malého auta Euro NCAP 2011 nevyžaduje, nebyla tato skutečnost hodnocena". Já vidím zcela jiné odůvodnění: "Electronic stability control is available as an option on the Picanto. However, its sales as standard equipment are not
expected to meet Euro NCAP's 2011 requirements and the system was not assessed". Čili: "ESP je u Picanta k dispozici jako volitelná výbava. Neočekává se ale, že by prodeje s touto výbavou jako standardní splnily požadavky Euto NCAP 2011 a systém nebyl hodnocen." Komisaři jednoduše usoudili, že se neprodá dostatečné množství (tj. 95 % a víc, to je požadavek NCAP) Picant vybavených standardně ESP (standardně? když je to volitelná výbava?). Takže dali za tuhle kategorii Picantu 0 % - ne podle faktických prodejů, ale na základě své osobní úvahy. U jiných modelů jiných značek naopak dospěli podobnou úvahou k tomu, že i když tam ESP je také volitelně, procenta mu započtou, protože se aut s touto výbavou prodá dost.

Pak tady byla penalizace za zadní dveře otevřené při nárazu. Nevidím nikde číselné vyjádření té penalizace (třeba "odečteno x bodů"), takže těžko říct, jak a kde přesně byla uplatněná. Technická drobnost je, že redakce to má obráceně: dveře se otevřely při bočním nárazu na bariéru, což je napsané jednak v protokolu na situ NCAP, jednak jasně vidět i na videu (bariéra je hodnocená jako méně náročný náraz). Naopak zůstaly uzavřené na zámek při bočním nárazu na kůl/sloup (hodnoceno jako náročnější náraz). Přitom bodový zisk dostalo Picanto větší právě za bariéru, než za sloup...

Za hlavní důvod 4 hvězd ovšem označili sami komisaři právě to "jenom volitelné ESP" (u HKAG se mu říká ESC). Britský automobilový tisk to ale komentuje tak, že v UK budou dodávána všechna Picanta standardně s ESP (tady to je: [odkaz] a ještě jednou podrobněji: [odkaz] ), čili by defakto v UK těch 5 hvězd dostalo.
Upřímně vzato, je to celé dokonale žabomyší.
Avatar - gld
28. 8. 2011 00:12
Re: Co tu pořád řešíte?
Tipuješ správne, "čudo" je slovenský výraz pre "podivnosť". Český ekvivalent ma nenapadá ale nie je to príliš pejoratívne označenie..skôr také familiárne.
Avatar - gld
28. 8. 2011 00:07
Re: 4 hvězdy, ale bezpečnost jako 5
:yes:
Avatar - Ham.
27. 8. 2011 22:06
Re: Co tu pořád řešíte?
taky dobrý, já slyšel zase familiární (pronáší to jedna známá) ty náše malé čudo (nevím kde to vzala, snad nějaká odvozenina ze slovenštiny nebo tak něco ve smyslu podivnost) takže jezdí čudem, parkuje s čudem, couvá čudem, myje čudo atd.