Euro NCAP 2011: Kia Picanto – Pouze čtyři hvězdy
Testy Kia Picanto absolvovala v srpnu 2011 v provedení Kia Picanto 1.0 LX s karoserií 5dvéřový hatchback s levostranným řízením o hmotnosti 895 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen, bérců i pánví řidiče a spolujezdce.
Dodatečné testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich poloze při sezení.
Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla až na hrudník, kde je ochrana dostačující.
Vůz byl penalizován, protože se při nárazu do sloupu otevřely zadní dveře na straně nárazu. Při těžších bočních testech ale už zůstaly dveře zcela zavřené. Ochrana hrudníku však byla hodnocena jako mezní.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku mezní.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,5 | 91% | 7,7 | 96% | 6,4 | 80% | 2,3 | 58% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Pohyb tříleté figuríny přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dobře chráněny.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a varovná samolepka zcela jasně a zřetelně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
36 měsíční | 9,6 | 80% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,6 | 87% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 83% |
Ochrana chodců
Ochrana hlavy chodců kapotou byla ohodnocena jako slabá nebo mezní, ochrana nohou jako dobrá.
Nárazník získal maximální počet bodů, nabízí dobrou ochranu chodců ve všech testovaných oblastech.
Pokud by bylo Picanto hodnoceno až v roce 2012, získalo by kvůli slabé ochraně chodců jen 3 hvězdy od Euro NCAP.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9,2 | 38% | 1,5 | 25% | 6 | 100% | 17 | 47% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je za příplatek, jelikož jeho nabídku v základní výbavě tak malého auta Euro NCAP 2011 nevyžaduje, nebyla tato skutečnost hodnocena.
Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech je u tohoto vozu standardem.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 43% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Přestože Kia Picanto poskytuje svým pasažérům vysokou míru ochrany, ochrana chodců by se měla zlepšit.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 40 | 83% | 17 | 47% | 3 | 43% | 73% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |