Euro NCAP 2011: SEAT Mii, Škoda Citigo a VW Up! – Pět hvězd pro koncernová trojčata

Škoda Citigo
Škoda Citigo
Škoda Citigo
Škoda Citigo
5 Fotogalerie
Diskuze (89)
Špičkový výsledek pouze letos. V roce 2012 dosáhne New Small Family jen na 4 hvězdy. Kvůli chodcům.

Účast trojice městských mini značek SEAT, Škoda a VW v testech Euro NCAP přinesla očekávaných pět hvězd a tak trochu připomíná Tři mušketýry, protože nárazové testy absolvoval pouze up!.

Seat Mii a Škoda Citigo jsou podle Euro NCAP svou vnější i vnitřní stavbou identické jako Volkswagen up!

Seat i Škoda potvrdili Euro NCAP, že jejich vozy mají stejné bezpečnostní vybavení jako Volkswagen up!, a proto výsledky testů Euro NCAP platí i pro modely Seat Mii a Škoda Citigo.

Výsledky, kterých Volkswagen up! dosáhl v testech i za své sourozence z Čech a Španělska, jsou výborné jen při pohledu na letošní požadavky Euro NCAP. Pokud by ale byly posuzovány podle pravidel, která vstoupí v platnost od příštího roku, tak by si up! plný počet hvězd neodvezl.

Hlavní problém jsou již tradičně chodci, protože dosažených 46 % je dostačujících pro letošní rok, ale v tom následujícím by tento údaj byl hluboko pod požadovanými 60 %.

Předmětem testu byl Volkswagen up! 1,0, s karosérií třídvéřový hatchback, s pohotovostní hmotností 855 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Dále byl vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a stabilizačním systémem.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Bobsy G0 S plus Isofix, pro starší figurínu byla použita sedačka Bobsy G1 S plus Isofix upevněná pomocí úchytů ISOFIX a top tether, s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní.

Vůz získal maximální počet bodů za ochranu spolujezdce. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami hlásily dobrou ochranu kolen i bérců řidiče i spolujezdce, a že stejná úroveň ochrany je poskytována cestujícím různých výšek a sedícím v různých polohách.

crashtest skoda vw seat euroncap minivozycrashtest skoda vw seat euroncap minivozy | Zdroj: acz

V testu bočního nárazu byla ochrana většiny částí těla odpovídající. Při nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber indikující mezní ochranu hrudníku řidiče.

Ochrana krční páteře poskytovaná sedadlem a hlavovou opěrkou při nárazech zezadu (Whiplash) byla vyhodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,289%7,189%7,391%3,485%3289%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal up! maximální počet bodů za ochranu 3letého dítěte.

Pohyb hlavy dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní. Při bočním nárazu, byly obě figuríny dobře obklopeny sedačkou, což minimalizovalo pravděpodobnost úrazu hlavy.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky, řidič však nemá dostatečný přehled o jeho stavu.

Na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte usazeného v sedačce proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu není v autě dostatečně upozorněno.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční11,193%4100%2100%17,195%--
Vozidlo-430%
Ochrana dětí-3980%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců převážně dobrou ochranu. Přední hrana kapoty však chrání ve všech oblastech špatně a nezískala žádné body.

Oblasti nárazu dětské hlavy na kapotu poskytují špatnou ochranu.

V oblasti možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota na některých místech dobrou, na ostatních špatnou ochranu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,749%00%4,982%1746%

Asistenční systémy

Elektronický systém kontroly stability je u up! součástí standardní výbavy ve většině Evropy, v některých zemích je však za příplatek.

Další součástí standardu jsou přípomínače pásů pro sedadla pro přední i zadní sedadla.

Volkswagen up! není k dispozici s omezovačem rychlosti.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Výsledky, kterých Volkswagen up! dosáhl v testech jsou výborné jen při pohledu na letošní požadavky Euro NCAP. Pokud by ale byly posuzovány podle pravidel, která vstoupí v platnost od příštího roku, tak by si up! plný počet hvězd neodvezl.

Hlavní problém představují již tradičně chodci, protože dosažených 46 % je dostačujících pro letošní rok, ale v tom následujícím by tento údaj byl hluboko pod požadovanými 60 %.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3289%3980%1746%686%78%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Vstoupit do diskuze (89)