Euro NCAP 2012: Kia Cee’d – Pět hvězd i pro druhou generaci
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Druhá generace pětidveřového hatchbacku Kia Cee’d do jisté míry navazuje na tu první a odjíždí z testů Euro NCAP s plným počtem pěti hvězd.
Předmětem testu byla Kia Cee’d 1.4MPI LX s karosérií pětidvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1265 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala řízení jízdní stability VSM (Vehicle Stability Management), tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Kia poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest kia euroncap novemodely
Při testu bočního nárazu získal Cee’d maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu nárazu na sloup byla ale ochrana hrudníku malá a ochrana břicha byla dokonce mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 5,8 | 73% | 3,1 | 78% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získala Kia Cee’d maximum bodů za ochranu 18měsíčního i tříletého dítěte.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 43 | 88% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako převážně dobrá, zatímco ochrana v oblasti přední hrany kapoty byla převážně mezní.
Kapota sama poskytuje v oblastech možného nárazu hlavy dítěte převážně dobrou ochranu.
Oblasti možného nárazu hlavy dospělého však poskytují ochranu špatnou nebo mezní.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,6 | 53% | 3,6 | 60% | 5,8 | 97% | 22 | 61% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Kia Cee’d je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti není standardem.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Kia Cee’dosáhla velmi dobrých výsledků v ochraně cestujících včetně dětí. Zlepšit by se měla ochrana cestujících při bočním nárazu na sloup a především ochrana chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 43 | 88% | 22 | 61% | 6 | 86% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |
Euro NCAP Kia Cee’d (2012)