Euro NCAP 2012: Volvo V40 – Pět hvězd a je nejlepší v ochraně chodců
Volvo V40 naprosto suverénním způsobem získalo plný počet hvězd. Vedle atraktivního designu tak bude u tohoto prémiového hatchbacku v souboji s konkurencí představovat hlavní zbraň vysoká míra bezpečnosti poskytovaná posádce a dokonce i chodcům, na čemž má hlavní podíl airbag ukrytý pod kapotou.
Nejvíce prostoru pro možná zlepšení se u tohoto vozu na rozdíl od většiny testovaných vozů objevuje v kategorii ochrany dětí. V jejím případě stojí pravděpodobně za nižším bodovým přídělem použití dětských sedaček značky Volvo upevněných pouze bezpečnostními pásy bez využití úchytů Isofix a Top Tether.
Předmětem testu bylo Volvo V40 1.6 diesel ve výbavě Kinetic s karosérií pětidvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1377 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny pomocí bezpečnostních pásů instalována proti směru jízdy dětská autosedačka Volvo.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Volvo poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest volvo euroncap novemodely
Volvo V40 získalo díky dobré ochraně všech částí těla maximální počet bodů v testu bočního nárazu i bočního nárazu na sloup.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,7 | 98% | 8 | 100% | 8 | 100% | 3,5 | 88% | 35 | 98% |
Ochrana dětí
Figuríny 18měsíčního i 3letého dítěte byly umístěny proti směru jízdy v sedačce Volvo. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře chráněny.
Airbag spolujezdce může být pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivován prodejcem Volvo. Za příplatek může mít také vůz instalován vypínač airbagu a řidič má jasný přehled o jeho stavu.
V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 8 | 67% | 4 | 100% | 2 | 100% | 14 | 78% | - | - |
36 měsíční | 9,6 | 80% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,6 | 87% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 37 | 75% |
Ochrana chodců
Volvo V40 má pod kapotou motoru uložen systém s airbagem. Ten detekuje náraz do chodce a pro lepší ochranu jeho hlavy nadzdvihne kapotu. Vystřelený airbag zakryje sloupky čelního skla.Volvo ukázalo, že tento systém je schopen fungovat při různých rychlostech a reaguje na různé postavy chodců.
Systém pracoval dobře a kapota poskytla dobrou ochranu ve všech částech možného nárazu hlavy dospělého chodce, čímž se Volvo V40 stalo prvním vozem, který v této kategorii získal maximální počet bodů.
Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu a nárazník převážně dobrou.
V40 je volitelně vybaveno systémem detekce chodců AEB. Tento systém začne v případě nebezpečí nárazu do chodce nezávisle na řidiči brzdit.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 24 | 100% | 2 | 33% | 5,8 | 97% | 32 | 88% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Volva V40 je systém elektronické stability, čímž vůz splňuje požadavky Euro NCAP. Dále je vůz vybaven připomínačem zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla a omezovačem rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 100% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volvo V40 dosáhlo nezvykle vysokých výsledků v ochraně chodců a rovněž vynikajících výsledků v ochraně cestujících.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 98% | 36,6 | 75% | 32 | 88% | 7 | 100% | 92% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |