Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou ochranu své posádce, ale na pět hvězd nedosáhl. Důvodem je absence systému autonomního brzdění.

Citroën C3 se stal předmětem nárazových testů Euro NCAP již potřetí. Poprvé je absolvovala jeho první generace v roce 2002, která tehdy dosáhla jen na čtyři hvězdy. Stejného výsledku se dočkala i druhá generace v roce 2009 a nyní i třetí generace, přestože ochrana cestujících i chodců je u tohoto vozu na dobré úrovni.

Předmětem testu byl Citroën C3 1.2 PureTech 82 FEEL, s karosérií pětidveřový hatchback a pohotovostní hmotností 1072 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka ROMER Kidfix XP a pro desetileté GRACO booster.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Citroën prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana hrudníku a krku řidiče i zadních cestujících přiměřená a v ostatních kritických částech těla byla dobrá.

Citroën C3 získal v testu bočního nárazu maximální počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla. Dokonce i při těžším nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná a ochrana ostatních částí těla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.

Citroën C3 v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,57,515,82,7033,588%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu bylo napětí v oblasti šíje figuríny desetiletého dítěte a tlak na hrudník figuríny šestiletého dítěte vyhodnocen jako mezní. Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14871241,083%

crashtest citroen euroncap novemodely video malevozy crashtest citroen euroncap novemodely video malevozy

Ochrana chodců

Citroën C3, resp. jeho přední kapota poskytuje v případě srážky s chodcem dostačující ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem základny čelního skla a jeho sloupků.

Ochrana pánevní oblasti byla dobrá a stejného výsledku dosáhl Citroën C3 i v oblasti ochrany dolních končetin chodců.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců1366025,059%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Systém varování řidiče před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu byl u vozu v testech Euro NCAP rovněž součástí standardní výbavy.

ConnectedCam využívá kameru pro detekci rychlosti a řidič může podle jejich informací manuálně nastavit omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy2,531,507,058%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Citroën C3 sice získal v testech Euro NCAP pouze čtyři hvězdy, ale zároveň dosáhl dobrých výsledku v ochraně dospělých i dětských cestujících a nejhůře si nevedl ani v oblasti ochrany chodců.

Za absencí páté hvězdy tak stojí kategorie asistenční systému. Zde je totiž podle hodnocení Euro NCAP zásadním nedostatkem chybějící systém autonomního brzdění v krizových situacích.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3488%4183%2559%758%75%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
9. 3. 2017 21:57
A jeste
v tabulce "rekapitulace vysledku" mate 5 hvezdicek jako celkove hodnoceni. Nestaci ze je clanek postaven na blabolu, ale jeste obsahuje tolik chyb... :no: :no: :no:
9. 3. 2017 21:52
Co to pisete za nesmysl???
V tabulce " ochrana chodcu" ziskal 59% coz podle tabulky dole nestaci na 5 * . minimum je 60%. Naopak v kategorii "asist. systemu" ziskal 58% a minimum pro 5* je podle tabulky 50%. Takze pisete v nadpise kravinu. Budto mate blbe tabulky nebo jste...opravte to!
Avatar - Ja Prvni 123
4. 3. 2017 18:24
Re: Imaginárne testy...
Jezdil jsem v nové Fabii.. a bylo to otravné.

Tenhle systém mělo i Tipo, co jsem si půjčil na vyzkoušení - T-Jet, hatchback - ale tam už to vypnul prodejce.
Po té zkušenosti s Fábií jsem necítil potřebu to pustit.
Re: Imaginárne testy...
Tak nejak...
Avatar - Mikesus
4. 3. 2017 16:08
Re: Imaginárne testy...
Nevím s jakým autonomním brzděním jste se setkal, ale my ho máme ve 3 autech, s jedním jezdím denně po Praze a myšky mu opravdu nevadí. Pípání upozorňující na nebezpečí není často a samostatné brzdění jsem zažil zatím jen jednou, když řidič stojícího auta v pravém pruhu nepotřeboval zrcátka pro to, aby se vydal do levého.

Ale snižování počtu hvězd kvůli chybějícímu systému mi přijde na hlavu.
Sice zvládne auto snížit rychlost před nárazem, ale tím snížíte i riziko pro bezpečnější protijedoucí auto, které tento systém nemá.
Tedy stejná síla nárazu a přesto ve 4* autě budete na tom lépe než v 5*. Pro mne nepochopitelné.