Euro NCAP 2017: Mercedes-Benz třídy X – Pět hvězd za vysoký standard bezpečí
Mercedes-Benz třídy X je v historii nárazových testů Euro NCAP teprve třetím pick-upem, který získal pětihvězdičkové hodnocení. Prvním byl Ford Ranger v roce 2012 a druhým Toyota Hilux v loňském roce, i když v jejím případě se pět hvězd vztahuje jen na vozy s paketem Toyota Safety Sense, zatímco pro standardní verzi platí tříhvězdičkové hodnocení. Sesterský Nissan Navara pak na rozdíl od třídy X získal v roce 2015 jen čtyři hvězdy.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz třídy X 250 d se čtyřdveřovou karoserií pick-up a pohotovostní hmotností 2252 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž systémem sledování jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla použita pro šestileté i desetileté dítě sedačka Mercedes KidFix.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Výjimkou je pouze hrudník řidiče, u nějž byla ochrana vyhodnocena jako mezní. Mercedes-Benz třídy X prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou hrudníku dospělého cestujícího na zadním sedadle, u nějž byla vyhodnocena jako dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá.
V náročnějším testu nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče hodnocena jako dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění předvedl při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dobré výkony a získal maximální počet bodů.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 6,3 | 7,6 | 15,9 | 1,7 | 3 | 34,5 | 90% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá. Výjimkou byla ochrana hrudníku šestiletého dítěte, která byla vyhodnocena jako mezní a ochrana krku desetiletého dítěte jako dostatečná.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou dětských figurín dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 14,5 | 8 | 9 | 11,5 | 43,0 | 87% | |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků a přední hrana kapoty, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou nebo dostatečnou ochranu. V případě pánve chodce byla ochrana hodnocena jako dobrá.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo přispěl ke zmírnění jejích následků.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 16,7 | 6 | 5,9 | 5,5 | 34,1 | 80% | |
Asistenční systémy
Mercedes-Benz třídy X je standardně vybaven systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Vůz je vybaven omezovačem rychlosti, který informuje řidiče o rychlostních omezeních, aby se jim mohl okamžitě přizpůsobit. Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu při testech vždy informoval řidiče o opuštění jízdního pruhu.
Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo přispěl ke zmírnění jejích následků.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| - | body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 2 | 3 | 1,7 | 2,6 | 9,3 | 77% | |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mercedes-Benz třídy X dosáhl v testech Euro NCAP dobrý výsledků prakticky ve všech kategoriích.
Pick-up poskytuje dospělým i dětským cestujícím podobnou úroveň ochrany jako moderní SUV, což platí i v případě ochrany chodců a pro kategorii asistenčních systémů rovněž.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 35 | 90% | 43 | 87% | 34 | 80% | 9,3 | 77% | 85% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |























