Euro NCAP 2019: VW Sharan a Seat Alhambra – Čtyři hvězdy pro velkoprostorová dvojčata
Volkswagen Sharan a Seat Alhambra si z testů organizace Euro NCAP odvážejí v roce 2019 pouze čtyři hvězdy. Hlavním důvodem je ochrana chodců, resp. asistenční systém s ní související.
Volkswagen Sharan a Seat Alhambra zařadila organizace Euro NCAP v jejich druhé generaci do svých testů již v roce 2010, kdy jim udělila pětihvězdičkové hodnocení. Po devíti letech si tato MPV testy zopakovala a díky většímu důrazu na asistenční systémy přišla o jednu hvězdu.
Euro NCAP uvádí, že Seat Alhambra je konstrukčně identický s vozem Volkswagen Sharam a má i stejné vybavení a úroveň bezpečnostních prvků výbavy. S ohledem na tuto skutečnost byl testů podroben pouze zástupce značky Volkswagen a výsledky platí i pro sesterský model značky Seat.
Předmětem testu byl Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline s pětidvéřovou karoserií MPV a pohotovostní hmotností 1709 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, systém automatického nouzového brzdění bez detekce chodců, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče byla v případě jeho holenní dostačující a u ostatních částí těla dobrá. Ochrana spolujezdce na předním sedadle byla dobrá a dostačující.
Při čelním nárazu celou přídí vozu byla ochrana vyhodnocena jako nedostačující u hrudníku a dostačující u krku spolujezdce na zadním sedadle, zatímco u ostatních sledovaných částí těla figuríny byla dobrá. V případě řidiče byla ochrana dobrá.

Při bočním nárazu byla ochrana řidiče dobrá a Volkswagen Sharan získal maximální počet bodů. Při nárazu bokem na sloup ochrana hrudníku řidiče dostačující a u ostatních sledovaných částí těla řidiče dobrá, ale uvolnily se posuvné dveře na boku a s ohledem na možné riziko, kdy v takovém případě může cestující vypadnout z vozu, došlo na penalizaci.
| Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,7 | 6,9 | 15,5 | 1,6 | 2,4 | 34,0 | 89% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny šestiletého dítěte dobrá, ale u figuríny desetiletého dítěte byla ochrana krku a hrudníku hodnocena jako mezní. Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských cestujících dobrá s výjimkou hlavy figuríny šestiletého dítěte, kde byla ochrana hodnocena jako dostačující.
| Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
| Jednotky | body | body | body | body | body | % |
| Ochrana dětí | 14 | 7,7 | 6 | 10,7 | 38,4 | 78% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou ochranu ve své středu a dostačující až mezní po svém obvodu. Tradičně problematickou oblast představuje okolí A sloupků, které je hodnoceno jako nedostatečné.
V případě ochrany pánve chodců uvádí Euro NCAP, že byla smíšena, zatímco nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce.
| Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
| Jednotky | body | body | body | body | body | % |
| Ochrana chodců | 16 | 4,4 | 6 | 2,4 | 28,7 | 59% |
Asistenční systémy
Volkswagen Sharan má ve své výbavě systém automatického nouzového brzdění, který v rychlostech typických pro městský i dálniční provoz fungoval a rozpoznával i cyklisty, ale nereaguje na chodce. Ve většině zkoušených situací byl schopen zabránit nehodě nebo snížit rychlost a zmenšit tím následky kolize.
| Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||
| Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 0,9 | 2,5 | 3,3 | 1,6 | 8,2 | 62% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Volkswagen Sharan v testech Euro NCAP získal čtyři hvězdy a za tímto výsledkem stojí především řešení systému automatického nouzového brzdění. Prostor pro zlepšení má však tento model i v ochraně dospělých i dětských cestujících na zadních sedadlech. Výsledky testů pak platí i pro sesterský model Seat Alhambra.
| Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 34 | 89% | 38,4 | 78% | 29 | 59% | 8,2 | 62% | 75% |
| Počet hvězd | * * * * | ||||||||
Zdroj: Euro NCAP

























