Evropská komise objevila Ameriku: Reálná spotřeba je vyšší než oficiální
Z údajů z reálného provozu Evropská komise zjistila, že nová auta spotřebovávají více paliva, než tvrdí oficiální čísla. V některých případech i téměř o čtvrtinu.
Od září 2017 je spotřeba nových automobilů testována podle metodiky WTLP. Ta nahradila někdejší normu NEDC, aby čísla lépe odpovídala reálnému provozu. Jenže ani přesnější postup nedokáže zahrnout všechny možné kombinace provozu, řidiče a povětrnostních podmínek.
Podle dat z reálného provozu, která Evropská komise díky palubní jednotce sledující spotřebu paliva (ta je povinná od ledna 2021) sesbírala z 617 tisíc osobních aut s téměř 7000 dodávek, ukazují, že sledované vozy se zážehovými motory ve skutečnosti mají proti číslům z měření dle WLTP o 23,7 % vyšší spotřebu. U dieselů rozdíl dosahuje 18,1 procent.
Nejhůře na tom však jsou plug-in hybridy, jejichž výsledná spotřeba je vysoce závislá na frekvenci a míře nabití trakčního akumulátoru. V jejich případě se globálně počítá se spotřebou pod dvěma litry na sto kilometrů, u sledovaných aut ovšem dosahovala asi čtyř litrů, tedy dvojnásobku.
Evropská komise z tohoto nepříliš lichotivého, avšak velmi očekávaného výsledku překvapená není. Zhruba pětinový rozdíl byl totiž prý to, čeho chtěli evropské úřady dosáhnout. Ostatně i v praxi můžete vidět, že jestliže u dřívější metodiky výrobci často předváděli čísla z říše snů, nyní se do velkoryseji vymezeného limitu kolikrát trefíte i bez větší námahy.
Data z reálného provozu Evropská komise pravděpodobně využije při tvorbě nového měřícího cyklu, který by mohl být implementován zhruba za dva roky.
Zatímco WLTP používáme především v Evropě, Číňané mají své CLTC, které je minimálně z pohledu dojezdu (hlavně elektromobilů) velmi optimistické a většinou ukazuje čísla vyšší o zhruba 30 %. Naopak pomyslným premiantem v přesnosti je americká metodika EPA. Ta je proti WLTP asi o 11 procent pesimističtější, díky tomu však nejlépe odpovídá realitě.