Evropské prodeje aut letos klesnou o dvě procenta. Odhadují to samy automobilky
Rok 2020 bude na evropských trzích ve znamení rozsáhlé elektrifikace nabídky. Podle všeho to však negativně ovlivní prodeje.
Letošní rok bude pro automobilky na evropských trzích klíčový. Počítá se s rozsáhlou elektrifikací nabídky, která je nutná pro zajištění co nejnižších flotilových emisí – při nesplnění pravidel výrobcům tentokrát hrozí vysoké pokuty. Jenže jak se už začíná potvrzovat, elektrifikace je primárně politická záležitost, než věc zákaznického zájmu. Prodeje nových aut v Evropě totiž mají podle odhadů v roce 2020 klesnout.
Vyplývá to ze zprávy zveřejněné Evropským sdružením výrobců automobilů (ACEA), které odhaduje, že v roce 2020 budou evropské prodeje nových automobilů o dvě procenta nižší než loni. Pokud se odhad vyplní, bude to v rámci Evropské unie první meziroční pokles prodejů po sedmi letech.
Podobná situace se přitom očekává také na českém trhu. Z analýzy společnosti PwC vyplývá, že počet registrací na českém trhu letos dosáhne zhruba 245.000 automobilů, což by bylo o procento méně než loni. Už loňský výsledek 249.915 registrovaných aut byl přitom meziroční pokles o 4,4 %.
Důvodem očekávaného snižování registrací ale není jen elektrifikace nabídky a s tím související zdražování nových automobilů. Analytici trhu upozorňují na mírně klesající důvěru spotřebitelů, kteří si zkrátka začínají dělat zadní vrátka pro případ hrozící ekonomické krize, o níž se v poslední době mluví stále častěji. To platí jak pro domácnosti, tak především firmy, které konkrétně na českém trhu jsou dominantní klientelou pro nová auta.
Problém může být také omezená nabídka (ve snaze o snížení flotilových emisí se očekává osekávání nejsilnějších motorizací) nebo třeba nedůvěra k novým technologiím. Vždyť kolikrát jste v poslední době slyšeli názor, že je přece lepší si koupit nějakou ojetinu než nové auto.
ACEA každopádně elektrifikaci jako takovou nekritizuje. „Dobrou zprávou je, že silniční doprava bez uhlíku je možná a společně – s holistickým přístupem – ji můžeme dosáhnout do roku 2050. To však také znamená, že v příštích několika desetiletích se musí hodně změnit," říká Mike Manley, nový prezident ACEA a zároveň generální ředitel koncernu Fiat Chrysler Automobiles.
Manley ale upozorňuje, že taková proměna vyžaduje pečlivé naplánování. „V době, kdy náš průmysl masivně zintenzivňuje investice do vozidel s nulovými emisemi, se trh zmenšuje, a to nejen v Evropské unii, ale také celosvětově. Přechod na uhlíkovou neutralitu tudíž politici musejí velice dobře řídit,“ říká šéf FCA.
Z toho důvodu ACEA předložila unijním představitelům plán, v němž se 16 automobilových výrobců vyjádřilo k tomu, jak co nejúčinnějším způsobem snížit emise oxidu uhličitého. Automobilky přitom zdůrazňují, že mobilita musí zůstat pro zákazníky dostupná a že by zákazníci měli mít nadále možnost výběru.