Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2019: Návrat k růstu, dařilo se Škodě, Seatu nebo Dacii

David Bureš
Diskuze (19)

Konec roku 2019 byl v Evropě ve znamení mohutného růstu prodejů aut. Výsledkem je fakt, že i celkové roční prodeje meziročně vzrostly.

Evropský trh s novými automobily se opět vrátil k růstu. Jestliže v roce 2018 meziročně mírně klesl o čtyři desetiny procenta, loni vzrostl o 1,2 procenta. Výsledkem je 15.805.752 registrovaných vozů. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů (ACEA), které sleduje počet registrací v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska).

Růstu pomohl neuvěřitelný prosinec, kdy bylo v Evropě registrováno 1.261.742 automobilů, o neskutečných 21,4 % více než před rokem. Podle analytiků jde o přípravu na nadcházející elektrifikovanou éru, kdy kvůli přísnějším emisním normám vzroste podíl hybridů, a reakci na změny v pobídkách na nákup elektrifikovaných aut.

Významně v prosinci rostly takřka všechny klíčové trhy na starém kontinentě. V Itálii prodeje vyskočily o 12,5 % v Německu o 19,5 % a ve Francii dokonce o 27,7 %. Silný nárůst hlásí i Česká republika, 18.707 registrovaných automobilů je o 27,6 % více než v prosinci 2018.

Německo nadále zůstává největším evropským trhem s automobily i za celý rok, výsledných více než 3,6 milionu registrovaných aut je pětiprocentní nárůst ve srovnání s předchozím rokem. Druhá se drží Velká Británie s 2,31 miliony registrací, meziročně však tamější trh poklesl o 2,4 %, kvůli nejistotě ohledně brexitu.

I díky silné pozici domácího trhu zůstává nejsilnější značkou v Evropě s přehledem německý Volkswagen. Meziročně si však pomohl jen mírně, o tři desetiny procenta. Druhý se drží Renault, následuje Ford, a to přestože si obě značky meziročně pohoršily, o 3,7 %, respektive 1,5 %.

Daří se Mercedesu, který je pátou nejprodávanější značkou na starém kontinentu, s meziročním nárůstem o 3,5 %. Následuje BMW, které si proti roku 2018 pomohlo o 1,9 %.

Škoda tentokrát obsadila osmou příčku, přeskočila tak Audi. Výsledných (až magických) 761.761 registrovaných aut je hezký meziroční nárůst o 4,6 %. Mladoboleslavská značka drží 4,8% podíl na evropském trhu, skončila hned za Opelem/Vauxhallem. Jeho prodeje se naopak meziročně propadly o 7,8 %.

Silně klesal také jedenáctý Fiat (-7,2 %) a především až sedmnáctý Nissan (-20,2 %). Ten byl přitom ještě nedávno nejžádanější asijskou značkou v Evropě, stárnoucí nabídka ale udělala své. Silně naopak rostly celkově třináctá Dacia (+10,1 %) nebo patnáctý Seat (+12,2 %).

Evropský trh v roce 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 1.769.482 +0,3 11,2
2. Renault 1.063.957 -3,7 6,7
3. Ford 965.070 -1,5 6,1
4. Peugeot 964.937 -0,7 6,1
5. Mercedes-Benz 902.039 +3,5 5,7
6. BMW 830.862 +1,9 5,3
7. Opel/Vauxhall 815.683 -7,8 5,2
8. Škoda 761.761 +4,6 4,8
9. Audi 743.042 +2,6 4,7
10. Toyota 741.342 +3,8 4,7
11. Fiat 659.622 -7,2 4,2
12. Citroën 636.843 +6,4 4
13. Dacia 581.543 +10,1 3,7
14. Hyundai 563.018 +3,8 3,6
15. Seat 507.149 +12,2 3,2
16. Kia 502.841 +1,7 3,2
17. Nissan 394.091 -20,2 2,5
18. Volvo 342.579 +6,8 2,2
19. Mazda 256.562 +9,4 1,6
20. Mini 217.185 -0,4 1,4
- CELKEM 15.805.752 +1,2 -

Co se týče pozice koncernů, dominantní drží Volkswagen Group. Jeho 3,87 milionu registrovaných vozů je 24,5 % evropského trhu, tedy bezmála čtvrtina. Druhá je francouzská Skupina PSA s 2,47 miliony registrovaných aut, která si však meziročně pohoršila o 1,3 %, hlavně kvůli poklesu Opel/Vauxhallu. Její budoucí partner, FCA, v pořadí koncernů je až na osmé příčce. Jeho 946.571 registrovaných aut je o 7,3 % méně než v roce 2018. Mohl za to i meziroční pád Alfy Romeo o 35 %, která kvůli tomu dosáhla horšího prodejního výsledku než Lancia, která přitom už působí na jediném trhu.

Evropský trh v roce 2019: Nejprodávanější auta podle koncernů
Poř. Koncern Prodej 2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. VW Group 3.866.779 +3,3 24,5
2. Skupina PSA 2.467.258 -1,3 15,6
3. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi 2.197.226 -3,5 13,9
4. Hyundai-Kia 1.065.859 +2,8 6,7
5. BMW Group 1.048.047 +1,4 6,6
6. Daimler 1.016.655 +4,8 6,4
7. Ford 965.070 -1,5 6,1
8. FCA 946.571 -7,3 6,0
David Bureš
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
19. 1. 2020 17:53
Re: je to nutné pořád sem něco psát jak blbec
Vsem japoncum je to jedno a proto toyota udelala corollu ts především pro evropu
Avatar - Emel
18. 1. 2020 23:02
Re: je to nutné pořád sem něco psát jak blbec
Kdyby ses řídil svým oblíbeným nadpisem... :-)
18. 1. 2020 20:41
je to nutné pořád sem něco psát jak blbec
nevim co řešíte Subaru nebo Mitsu, všem Japoncum je Evropa u prde.le, vzhledem k tomu, kolik se tady prodá aut a jaká je tady Bruselská buzerace.
18. 1. 2020 10:58
Re: seat skoda dacia
Loni čekal na homologaci jenom Levorg. XV a Impreza měli homologaci, lidé je chtěli kupovat, ale fabrika nepřijímala objednávky do Evropy. Holt Subaru se vyprdlo na Evropu, protože tu si "všichni" zafixovali tuto značku jako sportovní, přičemž jejich sportovní modely vždy tvořily max. pár procent prodejů.
18. 1. 2020 10:11
Re: seat skoda dacia
To že je u AWD U Subaru řízené elektronicky, tak neznamená že je to obdoba haldexu. AWD má vždy stály pohon všech kol. PS: A proč jsem letošní zimu na horách už tahal 2x Kodiaq, 1x Tiguan a 3x Scouta do kopce či že škarpy?