Evropský trh v roce 2019: Návrat k růstu, dařilo se Škodě, Seatu nebo Dacii
Konec roku 2019 byl v Evropě ve znamení mohutného růstu prodejů aut. Výsledkem je fakt, že i celkové roční prodeje meziročně vzrostly.
Evropský trh s novými automobily se opět vrátil k růstu. Jestliže v roce 2018 meziročně mírně klesl o čtyři desetiny procenta, loni vzrostl o 1,2 procenta. Výsledkem je 15.805.752 registrovaných vozů. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů (ACEA), které sleduje počet registrací v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska).
Růstu pomohl neuvěřitelný prosinec, kdy bylo v Evropě registrováno 1.261.742 automobilů, o neskutečných 21,4 % více než před rokem. Podle analytiků jde o přípravu na nadcházející elektrifikovanou éru, kdy kvůli přísnějším emisním normám vzroste podíl hybridů, a reakci na změny v pobídkách na nákup elektrifikovaných aut.
Významně v prosinci rostly takřka všechny klíčové trhy na starém kontinentě. V Itálii prodeje vyskočily o 12,5 % v Německu o 19,5 % a ve Francii dokonce o 27,7 %. Silný nárůst hlásí i Česká republika, 18.707 registrovaných automobilů je o 27,6 % více než v prosinci 2018.
Německo nadále zůstává největším evropským trhem s automobily i za celý rok, výsledných více než 3,6 milionu registrovaných aut je pětiprocentní nárůst ve srovnání s předchozím rokem. Druhá se drží Velká Británie s 2,31 miliony registrací, meziročně však tamější trh poklesl o 2,4 %, kvůli nejistotě ohledně brexitu.
I díky silné pozici domácího trhu zůstává nejsilnější značkou v Evropě s přehledem německý Volkswagen. Meziročně si však pomohl jen mírně, o tři desetiny procenta. Druhý se drží Renault, následuje Ford, a to přestože si obě značky meziročně pohoršily, o 3,7 %, respektive 1,5 %.
Daří se Mercedesu, který je pátou nejprodávanější značkou na starém kontinentu, s meziročním nárůstem o 3,5 %. Následuje BMW, které si proti roku 2018 pomohlo o 1,9 %.
Škoda tentokrát obsadila osmou příčku, přeskočila tak Audi. Výsledných (až magických) 761.761 registrovaných aut je hezký meziroční nárůst o 4,6 %. Mladoboleslavská značka drží 4,8% podíl na evropském trhu, skončila hned za Opelem/Vauxhallem. Jeho prodeje se naopak meziročně propadly o 7,8 %.
Silně klesal také jedenáctý Fiat (-7,2 %) a především až sedmnáctý Nissan (-20,2 %). Ten byl přitom ještě nedávno nejžádanější asijskou značkou v Evropě, stárnoucí nabídka ale udělala své. Silně naopak rostly celkově třináctá Dacia (+10,1 %) nebo patnáctý Seat (+12,2 %).
Evropský trh v roce 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.769.482 | +0,3 | 11,2 |
2. | Renault | 1.063.957 | -3,7 | 6,7 |
3. | Ford | 965.070 | -1,5 | 6,1 |
4. | Peugeot | 964.937 | -0,7 | 6,1 |
5. | Mercedes-Benz | 902.039 | +3,5 | 5,7 |
6. | BMW | 830.862 | +1,9 | 5,3 |
7. | Opel/Vauxhall | 815.683 | -7,8 | 5,2 |
8. | Škoda | 761.761 | +4,6 | 4,8 |
9. | Audi | 743.042 | +2,6 | 4,7 |
10. | Toyota | 741.342 | +3,8 | 4,7 |
11. | Fiat | 659.622 | -7,2 | 4,2 |
12. | Citroën | 636.843 | +6,4 | 4 |
13. | Dacia | 581.543 | +10,1 | 3,7 |
14. | Hyundai | 563.018 | +3,8 | 3,6 |
15. | Seat | 507.149 | +12,2 | 3,2 |
16. | Kia | 502.841 | +1,7 | 3,2 |
17. | Nissan | 394.091 | -20,2 | 2,5 |
18. | Volvo | 342.579 | +6,8 | 2,2 |
19. | Mazda | 256.562 | +9,4 | 1,6 |
20. | Mini | 217.185 | -0,4 | 1,4 |
- | CELKEM | 15.805.752 | +1,2 | - |
Co se týče pozice koncernů, dominantní drží Volkswagen Group. Jeho 3,87 milionu registrovaných vozů je 24,5 % evropského trhu, tedy bezmála čtvrtina. Druhá je francouzská Skupina PSA s 2,47 miliony registrovaných aut, která si však meziročně pohoršila o 1,3 %, hlavně kvůli poklesu Opel/Vauxhallu. Její budoucí partner, FCA, v pořadí koncernů je až na osmé příčce. Jeho 946.571 registrovaných aut je o 7,3 % méně než v roce 2018. Mohl za to i meziroční pád Alfy Romeo o 35 %, která kvůli tomu dosáhla horšího prodejního výsledku než Lancia, která přitom už působí na jediném trhu.
Evropský trh v roce 2019: Nejprodávanější auta podle koncernů | ||||
Poř. | Koncern | Prodej 2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | VW Group | 3.866.779 | +3,3 | 24,5 |
2. | Skupina PSA | 2.467.258 | -1,3 | 15,6 |
3. | Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi | 2.197.226 | -3,5 | 13,9 |
4. | Hyundai-Kia | 1.065.859 | +2,8 | 6,7 |
5. | BMW Group | 1.048.047 | +1,4 | 6,6 |
6. | Daimler | 1.016.655 | +4,8 | 6,4 |
7. | Ford | 965.070 | -1,5 | 6,1 |
8. | FCA | 946.571 | -7,3 | 6,0 |