Evropský trh v září 2020: Mírný růst táhl VW Group, Mercedes druhý mezi značkami
Prodeje nových aut na evropských trzích v září táhly značky skupiny VW Group. Silně rostly Škoda nebo Audi. Bodovala také třeba Dacia.
Evropské prodeje s novými automobily v roce 2020 zažívají vlivem pandemie koronaviru krušné období. Minulý měsíc ale bylo líp. Registrace nových aut totiž dosáhly 1.300.048 kusů, což byl mírný meziroční nárůst o 1,1 procenta. Vyplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která počítá prodeje aut v zemích Evropské unie, Velké Británii a vybraných zemích Evropského sdružení volného obchodu.
Moc důvodů k radosti ale zatím není. I s ohledem na rostoucí počet nakažených napříč Evropou budou další měsíce z hlediska prodejů aut stále spíše nízké. Navíc i z historického pohledu letošní září ve výsledku nebylo až tak silné. Bylo sice nejlepší za poslední dva roky, třeba v září 2016 ale podle ACEA dosáhly zářijové registrace dokonce na 1.496.796 vozů. V roce 2018 se pak propadly vlivem nových emisních norem, kterým se výrobci nestačili včas připravit. Od té doby zase rostou.
Letošní zářijové prodeje táhly především značky koncernu Volkswagen Group. Mateřský Volkswagen zůstal v čele pořadí, s meziročním nárůstem registrací o 6,5 %. Hodně se pak dařilo celkově osmé Škodě (+16,5 %) a především devátému Audi (+41,8 %), které se vrátilo zpět nahoru po loňském slabém září.
Bodovala pak rovněž celkově šestá Toyota, s meziročním nárůstem o 10,5 %. Zmínit musíme i patnáctou Dacii, jejíchž 43.605 registrací bylo o 33,1 % více než před rokem.
To Mercedes-Benz v září sice meziročně klesl o 5,2 %, i tak však dosáhl na 85.273 registrovaných automobilů, díky čemuž zůstal stejně jako před rokem na druhém místě v rámci značek. Předstihl tak celkově třetí Renault a čtvrtý Ford, které meziročně klesly o 1,3 %, respektive o 4,5 %.
Po slabším období opět rostl Nissan, skončil sedmnáctý, s meziročním nárůstem o 6,6 %. Naopak se letos příliš nedaří Mazdě, za září je až dvacátá, kvůli meziročnímu pádu o 23,4 %. Předstihlo ji tak devatenácté Mini. I to však spadlo o 19,5 %.
Evropský trh v září 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 9/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 125.829 | +6,5 | 9,7 |
2. | Mercedes-Benz | 85.273 | -5,2 | 6,6 |
3. | Renault | 83.991 | -1,3 | 6,5 |
4. | Ford | 79.433 | -4,5 | 6,1 |
5. | Peugeot | 76.117 | +3,4 | 5,9 |
6. | Toyota | 73.007 | +10,5 | 5,6 |
7. | BMW | 68.634 | -9,2 | 5,3 |
8. | Škoda | 64.980 | +16,5 | 5,0 |
9. | Audi | 61.286 | +41,8 | 4,7 |
10. | Opel/Vauxhall | 55.224 | -32,5 | 4,2 |
11. | Fiat | 53.872 | +10,0 | 4,1 |
12. | Kia | 51.883 | +3,2 | 4,0 |
13. | Hyundai | 49.439 | -4,6 | 3,8 |
14. | Citroën | 44.659 | -9,6 | 3,4 |
15. | Dacia | 43.605 | +33,1 | 3,4 |
16. | Seat | 36.799 | +7,7 | 2,8 |
17. | Nissan | 36.113 | +6,6 | 2,8 |
18. | Volvo | 29.801 | -3,4 | 2,3 |
19. | Mini | 21.814 | -19,5 | 1,7 |
20. | Mazda | 20.380 | -23,4 | 1,6 |
- | CELKEM | 1.300.048 | +1,1 | - |
Výsledky za první tři čtvrtletí roku pak dokazují, kterak je letošní rok z hlediska prodejů aut slabý. Za devět měsíců roku bylo v Evropě podle statistik ACEA registrováno 8.567.920 automobilů, o 29,3 % méně než před rokem.
I kvůli tomu letos zatím žádná značka nepřekonala hranici milionu registrovaných vozidel, nejblíže je Volkswagen s 945.877 registracemi. Za ním v tomto případě následují francouzští konkurenti v podobě Renaultu a Peugeotu. Mercedes-Benz se pak drží pátý, překonává tak třeba šestý Ford. Škoda je celkově osmá, 466.447 registrací je o 19,7 % méně než před rokem. Tradiční souboj s Toyotou tak letos zatím prohrává, japonská značka hlásí za první tři čtvrtletí roku 467.902 registrovaných aut, o 18 % méně než před rokem.
Evropský trh v období leden-září 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-9/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 945.877 | -30,0 | 11,0 |
2. | Renault | 585.171 | -27,6 | 6,8 |
3. | Peugeot | 527.523 | -28,6 | 6,2 |
4. | Mercedes-Benz | 522.633 | -21,6 | 6,1 |
5. | Ford | 481.219 | -34,4 | 5,6 |
6. | BMW | 478.693 | -21,9 | 5,6 |
7. | Toyota | 467.902 | -18,0 | 5,5 |
8. | Škoda | 466.447 | -19,7 | 5,4 |
9. | Audi | 431.172 | -25,7 | 5,0 |
10. | Opel/Vauxhall | 349.479 | -48,8 | 4,1 |
11. | Fiat | 348.509 | -32,5 | 4,1 |
12. | Citroën | 328.192 | -34,4 | 4,1 |
13. | Kia | 311.325 | -20,0 | 3,6 |
14. | Hyundai | 308.747 | -27,9 | 3,6 |
15. | Dacia | 291.125 | -35,2 | 3,4 |
16. | Seat | 274.235 | -31,0 | 3,2 |
17. | Nissan | 212.525 | -30,7 | 2,5 |
18. | Volvo | 198.435 | -20,1 | 2,3 |
19. | Mini | 123.604 | -24,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 105.451 | -42,7 | 1,2 |
- | CELKEM | 8.567.920 | -29,3 | - |