Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2020: Konečně růst, úspěch Toyoty, Dacie či Opelu

David Bureš
Diskuze (25)

Toyota, Dacia nebo Opel těžily ze zářijového růstu registrací aut na českém trhu. I v měsíci růstu se však některé značky silněji propadly.

Český trh s novými automobily letos konečně zaznamenal meziroční nárůst registrací. V září 2020 bylo u nás registrováno 16.909 aut, o 7,2 procent více než před rokem. Byl to letos vůbec první měsíc, kdy registrace nových vozů meziročně vzrostly. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Moc důvodů k radosti ale zatím není. Už minulé měsíce ukázaly, že situace na trhu je dost nejistá, větší pády střídaly menší poklesy. Ani letošní září přitom z historického pohledu není z pohledu počtu registrací nějak zázračné. Odpovídá totiž zhruba září 2014, kdy bylo u nás registrováno 15.775 aut. V následujících letech zářijové registrace rostly, až na úroveň 20.219 aut v roce 2017. O rok později se pak propadly na 14.532 vozů, z důvodu tehdejších nových emisních norem, na něž výrobci nebyli včas připraveni. A tak nemohli nehomologovaná auta registrovat.

I pohledem letošního roku je to spíše jeden z těch slabších měsíců. Vždyť v červnu registrace dosáhly hodnoty 20.771 kusů a i v červenci se přiblížily dvacetitisícové hranici.

Meziroční nárůst se každopádně projevil ve výsledcích značek. První Škoda si meziročně pomohla o 4,2 %, druhý Hyundai dokonce o 13,9 %. Naopak třetí Volkswagen se meziročně propadl o stejnou hodnotu (13,8 %).

Velice úspěšný měsíc to byl třeba pro Toyotu (+39,7 %), která se díky tomu vyšvihla z šesté na čtvrtou příčku. Celkově sedmá Dacia si po loňském slabém září polepšila o 30,6 %, dvanáctý Opel dokonce o 47,1 %. Rostly rovněž Audi (+57,7 %) a Fiat (+65,7 %), který je díky tomu opět v top 20 značek.

Najdou se ale i značky, kterým se v měsíci růstu tolik nedařilo. Seat se propadl o 31,9 %, Mazda o 32,6 %. Renault pak zůstal na tom samém co před rokem, 460 registrací loni stačilo na desátou příčku, letos francouzská značka dopadla o příčku hůře. Desítku tentokrát uzavírá BMW, což znamená, že v top 10 jsou hned dva zástupci prémiových značek. Osmý Mercedes-Benz rostl o 26,5 %.

Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle značek
Pořadí Značka Registrace 9/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 6616 +4,2 39,13
2. Hyundai 1353 +13,9 8,00
3. Volkswagen 974 -13,8 5,76
4. Toyota 904 +39,7 5,35
5. Ford 736 -1,7 4,35
6. Peugeot 720 +7,6 4,26
7. Dacia 709 +30,6 4,19
8. Mercedes-Benz 673 +26,5 3,98
9. Kia 661 +4,1 3,91
10. BMW 465 +21,4 2,75
11. Renault 460 0 2,72
12. Opel 412 +47,1 2,44
13. Citroën 369 +7,3 2,18
14. Seat 224 -31,9 1,32
15. Audi 216 +57,7 1,28
16. Mazda 186 -32,6 1,10
17. Suzuki 172 +35,4 1,02
18. Fiat 169 +65,7 1,00
19. Mitsubishi 145 +72,6 0,86
20. Honda 132 -12,0 0,78
  CELKEM 16909 +7,2 -

Nejprodávanější auta v září 2020

A jak to vypadalo mezi nejprodávanějšími modely? Nejvýše zůstává Škoda Octavia, a to přestože si meziročně pohoršila o 8,1 %. Druhá Škoda Fabia se ale propadla dokonce o 16,8 %. Na třetí příčku se pak vyšvihla Škoda Kamiq, která díky tomu překonala technicky spřízněného sourozence v podobě Škody Scala. Obří meziroční skok je však způsobený tím, že před rokem se prodeje Kamiqu teprve rozbíhaly.

Velký meziroční nárůst zažila také Toyota Yaris, a to o 91,4 %. Skončila tak celkově jedenáctá mezi modely, čemuž nepochybně pomohla právě probíhající mezigenerační proměna. Vyskočil i Peugeot Rifter (+137,1 %), který překonal svého bratra v podobě Citroënu Berlingo a stal se v září díky tomu nejžádanějším velkoprostorovým vozem u nás.

Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle modelů
Pořadí Model Registrace v 9/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Octavia 1426 -8,1 8,43
2. Škoda Fabia 1273 -16,8 7,53
3. Škoda Kamiq 824 +336 4,87
4. Škoda Scala 819 +1,7 4,84
5. Škoda Kodiaq 800 +29,5 4,73
6. Škoda Karoq 779 +4,0 4,61
7. Hyundai i30 586 +31,7 3,47
8. Škoda Superb 554 +6,5 3,28
9. Hyundai Tucson 419 +55,2 2,48
10. Kia Ceed 340 +15,7 2,01
11. Toyota Yaris 266 +91,4 1,57
12. Dacia Duster 253 +17,1 1,50
13. Volkswagen Golf 246 +32,3 1,45
14.-15. Peugeot Rifter 211 +137,1 1,25
14.-15. Renault Clio 211 +44,5 1,25
16. Ford Puma 180 - 1,06
17. Toyota Corolla 168 -2,3 0,99
18. Dacia Logan 162 +636,4 0,96
19. Citroën Berlingo 150 +48,5 0,89
20. Dacia Sandero 147 +70,9 0,87

Prodeje za tři čtvrtletí 2020

Výsledky za první tři čtvrtletí roku pak logicky ovlivňuje letošní pandemie koronaviru a jí způsobený jarní propad registrací. Výsledkem je, že za prvních devět měsíců bylo u nás podle statistik SDA registrováno 148.319 automobilů, o 22,4 % méně než před rokem.

Nejvýše se neochvějně drží domácí Škoda, jejíž pokles o 12,4 % je nižší než pokles celkového trhu. Druhý je Hyundai následovaný Volkswagenem, které oba překonaly metu deseti tisíce registrovaných vozů. Příliš se pak letos nedaří celkově čtvrté Dacii, která se meziročně propadla o bezmála 41 %. Levné značky bývají krizí obvykle postiženy silněji, k čemuž musíme připočíst i čekání zákazníků na novou generaci modelů Logan a Sandero, a to přestože si oba paradoxně v září meziročně silně pomohly.

Za úspěšnou značku pak nepochybně považujeme Mercedes-Benz. Celkově skončil s 5.390 registracemi osmý, díky čemuž předstihl Renault nebo Ford. Hlavně ale meziročně vyskočil o 6,2 %. Jiná značka v top 20 meziroční nárůst počtu registrací nehlásí.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Pořadí Značka Prodeje 1-9/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 56647 -12,4 38,19
2. Hyundai 11939 -16,7 8,05
3. Volkswagen 10849 -32,2 7,31
4. Dacia 7328 -40,9 4,94
5. Toyota 6879 -11,7 4,64
6. Peugeot 6393 -27,1 4,31
7. Kia 6158 -16,9 4,15
8. Mercedes-Benz 5390 +6,2 3,63
9. Renault 5020 -33,6 3,38
10. Ford 4251 -39,9 2,87
11. BMW 3787 -7,7 2,55
12. Citroën 3300 -37,8 2,22
13. Seat 2980 -43,8 2,01
14. Opel 2521 -35,5 1,70
15. Suzuki 1741 -52,6 1,17
16. Audi 1703 -12,5 1,15
17. Mitsubishi 1480 -20,6 1,00
18. Volvo 1382 -18,1 0,93
19. Mazda 1315 -53,7 0,89
20. Honda 1054 -29,9 0,71
  CELKEM 148319 -22,4 -
David Bureš
Diskuze (25)

Doporučujeme

Avatar - Emel
8. 10. 2020 08:43
Re: Úspěch Toyoty?
A ty další vlivy se hrozně těžko hodnotí. Vím že jsem sledoval prodeje Focusu po uvedení nového modelu... a trvalo překvapivě dlouho, než se v evropských registracích projevil nějaký efekt... jako že třeba přes půl roku (už si přesně nepamatuju, ale nebylo to pár měsíců).
Avatar - Barrichello
8. 10. 2020 00:59
Ruské stroje 9/2020
GAZ - 4
Lada - 5
UAZ - 5
Ural moto - 1
Avatar - Barrichello
8. 10. 2020 00:58
Ameriky 9/2020
Dodge - 10
Chevrolet - 1
Chrysler - 1
RAM - 8
Tesla - 48
Explorer - 6
Mustang - 15
Compass - 9 (6x benzín)
Renegade - 22 (20x benzín)
Wrangler - 14 (4x benzín)
Avatar - Mikesus
7. 10. 2020 18:48
Re: Úspěch Toyoty?
jj, ten co přišel s Yarisem.
Avatar - twistedTSD
7. 10. 2020 18:40
Re: Úspěch Toyoty?
Vůbec mi nedošlo, že 1.5 v Corolle je tříválec. To je zklamání. A ceny taky o ničem.