Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2020: Konečně růst, úspěch Toyoty, Dacie či Opelu

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
86 Fotogalerie
Diskuze (25)

Toyota, Dacia nebo Opel těžily ze zářijového růstu registrací aut na českém trhu. I v měsíci růstu se však některé značky silněji propadly.

Český trh s novými automobily letos konečně zaznamenal meziroční nárůst registrací. V září 2020 bylo u nás registrováno 16.909 aut, o 7,2 procent více než před rokem. Byl to letos vůbec první měsíc, kdy registrace nových vozů meziročně vzrostly. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Moc důvodů k radosti ale zatím není. Už minulé měsíce ukázaly, že situace na trhu je dost nejistá, větší pády střídaly menší poklesy. Ani letošní září přitom z historického pohledu není z pohledu počtu registrací nějak zázračné. Odpovídá totiž zhruba září 2014, kdy bylo u nás registrováno 15.775 aut. V následujících letech zářijové registrace rostly, až na úroveň 20.219 aut v roce 2017. O rok později se pak propadly na 14.532 vozů, z důvodu tehdejších nových emisních norem, na něž výrobci nebyli včas připraveni. A tak nemohli nehomologovaná auta registrovat.

I pohledem letošního roku je to spíše jeden z těch slabších měsíců. Vždyť v červnu registrace dosáhly hodnoty 20.771 kusů a i v červenci se přiblížily dvacetitisícové hranici.

Meziroční nárůst se každopádně projevil ve výsledcích značek. První Škoda si meziročně pomohla o 4,2 %, druhý Hyundai dokonce o 13,9 %. Naopak třetí Volkswagen se meziročně propadl o stejnou hodnotu (13,8 %).

Velice úspěšný měsíc to byl třeba pro Toyotu (+39,7 %), která se díky tomu vyšvihla z šesté na čtvrtou příčku. Celkově sedmá Dacia si po loňském slabém září polepšila o 30,6 %, dvanáctý Opel dokonce o 47,1 %. Rostly rovněž Audi (+57,7 %) a Fiat (+65,7 %), který je díky tomu opět v top 20 značek.

Najdou se ale i značky, kterým se v měsíci růstu tolik nedařilo. Seat se propadl o 31,9 %, Mazda o 32,6 %. Renault pak zůstal na tom samém co před rokem, 460 registrací loni stačilo na desátou příčku, letos francouzská značka dopadla o příčku hůře. Desítku tentokrát uzavírá BMW, což znamená, že v top 10 jsou hned dva zástupci prémiových značek. Osmý Mercedes-Benz rostl o 26,5 %.

Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle značek
PořadíZnačkaRegistrace 9/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda6616+4,239,13
2.Hyundai1353+13,98,00
3.Volkswagen974-13,85,76
4.Toyota904+39,75,35
5.Ford736-1,74,35
6.Peugeot720+7,64,26
7.Dacia709+30,64,19
8.Mercedes-Benz673+26,53,98
9.Kia661+4,13,91
10.BMW465+21,42,75
11.Renault46002,72
12.Opel412+47,12,44
13.Citroën369+7,32,18
14.Seat224-31,91,32
15.Audi216+57,71,28
16.Mazda186-32,61,10
17.Suzuki172+35,41,02
18.Fiat169+65,71,00
19.Mitsubishi145+72,60,86
20.Honda132-12,00,78
 CELKEM16909+7,2-

Nejprodávanější auta v září 2020

A jak to vypadalo mezi nejprodávanějšími modely? Nejvýše zůstává Škoda Octavia, a to přestože si meziročně pohoršila o 8,1 %. Druhá Škoda Fabia se ale propadla dokonce o 16,8 %. Na třetí příčku se pak vyšvihla Škoda Kamiq, která díky tomu překonala technicky spřízněného sourozence v podobě Škody Scala. Obří meziroční skok je však způsobený tím, že před rokem se prodeje Kamiqu teprve rozbíhaly.

Velký meziroční nárůst zažila také Toyota Yaris, a to o 91,4 %. Skončila tak celkově jedenáctá mezi modely, čemuž nepochybně pomohla právě probíhající mezigenerační proměna. Vyskočil i Peugeot Rifter (+137,1 %), který překonal svého bratra v podobě Citroënu Berlingo a stal se v září díky tomu nejžádanějším velkoprostorovým vozem u nás.

Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle modelů
PořadíModelRegistrace v 9/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Octavia1426-8,18,43
2.Škoda Fabia1273-16,87,53
3.Škoda Kamiq824+3364,87
4.Škoda Scala819+1,74,84
5.Škoda Kodiaq800+29,54,73
6.Škoda Karoq779+4,04,61
7.Hyundai i30586+31,73,47
8.Škoda Superb554+6,53,28
9.Hyundai Tucson419+55,22,48
10.Kia Ceed340+15,72,01
11.Toyota Yaris266+91,41,57
12.Dacia Duster253+17,11,50
13.Volkswagen Golf246+32,31,45
14.-15.Peugeot Rifter211+137,11,25
14.-15.Renault Clio211+44,51,25
16.Ford Puma180-1,06
17.Toyota Corolla168-2,30,99
18.Dacia Logan162+636,40,96
19.Citroën Berlingo150+48,50,89
20.Dacia Sandero147+70,90,87

Prodeje za tři čtvrtletí 2020

Výsledky za první tři čtvrtletí roku pak logicky ovlivňuje letošní pandemie koronaviru a jí způsobený jarní propad registrací. Výsledkem je, že za prvních devět měsíců bylo u nás podle statistik SDA registrováno 148.319 automobilů, o 22,4 % méně než před rokem.

Nejvýše se neochvějně drží domácí Škoda, jejíž pokles o 12,4 % je nižší než pokles celkového trhu. Druhý je Hyundai následovaný Volkswagenem, které oba překonaly metu deseti tisíce registrovaných vozů. Příliš se pak letos nedaří celkově čtvrté Dacii, která se meziročně propadla o bezmála 41 %. Levné značky bývají krizí obvykle postiženy silněji, k čemuž musíme připočíst i čekání zákazníků na novou generaci modelů Logan a Sandero, a to přestože si oba paradoxně v září meziročně silně pomohly.

Za úspěšnou značku pak nepochybně považujeme Mercedes-Benz. Celkově skončil s 5.390 registracemi osmý, díky čemuž předstihl Renault nebo Ford. Hlavně ale meziročně vyskočil o 6,2 %. Jiná značka v top 20 meziroční nárůst počtu registrací nehlásí.

Český trh – registrace nových aut podle značek
PořadíZnačkaProdeje 1-9/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda56647-12,438,19
2.Hyundai11939-16,78,05
3.Volkswagen10849-32,27,31
4.Dacia7328-40,94,94
5.Toyota6879-11,74,64
6.Peugeot6393-27,14,31
7.Kia6158-16,94,15
8.Mercedes-Benz5390+6,23,63
9.Renault5020-33,63,38
10.Ford4251-39,92,87
11.BMW3787-7,72,55
12.Citroën3300-37,82,22
13.Seat2980-43,82,01
14.Opel2521-35,51,70
15.Suzuki1741-52,61,17
16.Audi1703-12,51,15
17.Mitsubishi1480-20,61,00
18.Volvo1382-18,10,93
19.Mazda1315-53,70,89
20.Honda1054-29,90,71
 CELKEM148319-22,4-

Vstoupit do diskuze (25)