Český trh v září 2020: Konečně růst, úspěch Toyoty, Dacie či Opelu
Toyota, Dacia nebo Opel těžily ze zářijového růstu registrací aut na českém trhu. I v měsíci růstu se však některé značky silněji propadly.
Český trh s novými automobily letos konečně zaznamenal meziroční nárůst registrací. V září 2020 bylo u nás registrováno 16.909 aut, o 7,2 procent více než před rokem. Byl to letos vůbec první měsíc, kdy registrace nových vozů meziročně vzrostly. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Moc důvodů k radosti ale zatím není. Už minulé měsíce ukázaly, že situace na trhu je dost nejistá, větší pády střídaly menší poklesy. Ani letošní září přitom z historického pohledu není z pohledu počtu registrací nějak zázračné. Odpovídá totiž zhruba září 2014, kdy bylo u nás registrováno 15.775 aut. V následujících letech zářijové registrace rostly, až na úroveň 20.219 aut v roce 2017. O rok později se pak propadly na 14.532 vozů, z důvodu tehdejších nových emisních norem, na něž výrobci nebyli včas připraveni. A tak nemohli nehomologovaná auta registrovat.
I pohledem letošního roku je to spíše jeden z těch slabších měsíců. Vždyť v červnu registrace dosáhly hodnoty 20.771 kusů a i v červenci se přiblížily dvacetitisícové hranici.
Meziroční nárůst se každopádně projevil ve výsledcích značek. První Škoda si meziročně pomohla o 4,2 %, druhý Hyundai dokonce o 13,9 %. Naopak třetí Volkswagen se meziročně propadl o stejnou hodnotu (13,8 %).
Velice úspěšný měsíc to byl třeba pro Toyotu (+39,7 %), která se díky tomu vyšvihla z šesté na čtvrtou příčku. Celkově sedmá Dacia si po loňském slabém září polepšila o 30,6 %, dvanáctý Opel dokonce o 47,1 %. Rostly rovněž Audi (+57,7 %) a Fiat (+65,7 %), který je díky tomu opět v top 20 značek.
Najdou se ale i značky, kterým se v měsíci růstu tolik nedařilo. Seat se propadl o 31,9 %, Mazda o 32,6 %. Renault pak zůstal na tom samém co před rokem, 460 registrací loni stačilo na desátou příčku, letos francouzská značka dopadla o příčku hůře. Desítku tentokrát uzavírá BMW, což znamená, že v top 10 jsou hned dva zástupci prémiových značek. Osmý Mercedes-Benz rostl o 26,5 %.
Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle značek | ||||
Pořadí | Značka | Registrace 9/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6616 | +4,2 | 39,13 |
2. | Hyundai | 1353 | +13,9 | 8,00 |
3. | Volkswagen | 974 | -13,8 | 5,76 |
4. | Toyota | 904 | +39,7 | 5,35 |
5. | Ford | 736 | -1,7 | 4,35 |
6. | Peugeot | 720 | +7,6 | 4,26 |
7. | Dacia | 709 | +30,6 | 4,19 |
8. | Mercedes-Benz | 673 | +26,5 | 3,98 |
9. | Kia | 661 | +4,1 | 3,91 |
10. | BMW | 465 | +21,4 | 2,75 |
11. | Renault | 460 | 0 | 2,72 |
12. | Opel | 412 | +47,1 | 2,44 |
13. | Citroën | 369 | +7,3 | 2,18 |
14. | Seat | 224 | -31,9 | 1,32 |
15. | Audi | 216 | +57,7 | 1,28 |
16. | Mazda | 186 | -32,6 | 1,10 |
17. | Suzuki | 172 | +35,4 | 1,02 |
18. | Fiat | 169 | +65,7 | 1,00 |
19. | Mitsubishi | 145 | +72,6 | 0,86 |
20. | Honda | 132 | -12,0 | 0,78 |
CELKEM | 16909 | +7,2 | - |
Nejprodávanější auta v září 2020
A jak to vypadalo mezi nejprodávanějšími modely? Nejvýše zůstává Škoda Octavia, a to přestože si meziročně pohoršila o 8,1 %. Druhá Škoda Fabia se ale propadla dokonce o 16,8 %. Na třetí příčku se pak vyšvihla Škoda Kamiq, která díky tomu překonala technicky spřízněného sourozence v podobě Škody Scala. Obří meziroční skok je však způsobený tím, že před rokem se prodeje Kamiqu teprve rozbíhaly.
Velký meziroční nárůst zažila také Toyota Yaris, a to o 91,4 %. Skončila tak celkově jedenáctá mezi modely, čemuž nepochybně pomohla právě probíhající mezigenerační proměna. Vyskočil i Peugeot Rifter (+137,1 %), který překonal svého bratra v podobě Citroënu Berlingo a stal se v září díky tomu nejžádanějším velkoprostorovým vozem u nás.
Český trh – registrace nových aut v září 2020 podle modelů | ||||
Pořadí | Model | Registrace v 9/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1426 | -8,1 | 8,43 |
2. | Škoda Fabia | 1273 | -16,8 | 7,53 |
3. | Škoda Kamiq | 824 | +336 | 4,87 |
4. | Škoda Scala | 819 | +1,7 | 4,84 |
5. | Škoda Kodiaq | 800 | +29,5 | 4,73 |
6. | Škoda Karoq | 779 | +4,0 | 4,61 |
7. | Hyundai i30 | 586 | +31,7 | 3,47 |
8. | Škoda Superb | 554 | +6,5 | 3,28 |
9. | Hyundai Tucson | 419 | +55,2 | 2,48 |
10. | Kia Ceed | 340 | +15,7 | 2,01 |
11. | Toyota Yaris | 266 | +91,4 | 1,57 |
12. | Dacia Duster | 253 | +17,1 | 1,50 |
13. | Volkswagen Golf | 246 | +32,3 | 1,45 |
14.-15. | Peugeot Rifter | 211 | +137,1 | 1,25 |
14.-15. | Renault Clio | 211 | +44,5 | 1,25 |
16. | Ford Puma | 180 | - | 1,06 |
17. | Toyota Corolla | 168 | -2,3 | 0,99 |
18. | Dacia Logan | 162 | +636,4 | 0,96 |
19. | Citroën Berlingo | 150 | +48,5 | 0,89 |
20. | Dacia Sandero | 147 | +70,9 | 0,87 |
Prodeje za tři čtvrtletí 2020
Výsledky za první tři čtvrtletí roku pak logicky ovlivňuje letošní pandemie koronaviru a jí způsobený jarní propad registrací. Výsledkem je, že za prvních devět měsíců bylo u nás podle statistik SDA registrováno 148.319 automobilů, o 22,4 % méně než před rokem.
Nejvýše se neochvějně drží domácí Škoda, jejíž pokles o 12,4 % je nižší než pokles celkového trhu. Druhý je Hyundai následovaný Volkswagenem, které oba překonaly metu deseti tisíce registrovaných vozů. Příliš se pak letos nedaří celkově čtvrté Dacii, která se meziročně propadla o bezmála 41 %. Levné značky bývají krizí obvykle postiženy silněji, k čemuž musíme připočíst i čekání zákazníků na novou generaci modelů Logan a Sandero, a to přestože si oba paradoxně v září meziročně silně pomohly.
Za úspěšnou značku pak nepochybně považujeme Mercedes-Benz. Celkově skončil s 5.390 registracemi osmý, díky čemuž předstihl Renault nebo Ford. Hlavně ale meziročně vyskočil o 6,2 %. Jiná značka v top 20 meziroční nárůst počtu registrací nehlásí.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Pořadí | Značka | Prodeje 1-9/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 56647 | -12,4 | 38,19 |
2. | Hyundai | 11939 | -16,7 | 8,05 |
3. | Volkswagen | 10849 | -32,2 | 7,31 |
4. | Dacia | 7328 | -40,9 | 4,94 |
5. | Toyota | 6879 | -11,7 | 4,64 |
6. | Peugeot | 6393 | -27,1 | 4,31 |
7. | Kia | 6158 | -16,9 | 4,15 |
8. | Mercedes-Benz | 5390 | +6,2 | 3,63 |
9. | Renault | 5020 | -33,6 | 3,38 |
10. | Ford | 4251 | -39,9 | 2,87 |
11. | BMW | 3787 | -7,7 | 2,55 |
12. | Citroën | 3300 | -37,8 | 2,22 |
13. | Seat | 2980 | -43,8 | 2,01 |
14. | Opel | 2521 | -35,5 | 1,70 |
15. | Suzuki | 1741 | -52,6 | 1,17 |
16. | Audi | 1703 | -12,5 | 1,15 |
17. | Mitsubishi | 1480 | -20,6 | 1,00 |
18. | Volvo | 1382 | -18,1 | 0,93 |
19. | Mazda | 1315 | -53,7 | 0,89 |
20. | Honda | 1054 | -29,9 | 0,71 |
CELKEM | 148319 | -22,4 | - |