Evropský trh v září 2021: Velký pád prodejů, Korejci však bodovali
Registrace nových automobilů během září v Evropě meziročně klesly o čtvrtinu. Korejské značky si však s problémy autoprůmyslu poradily, třeba Kia meziročně rostla o 56,2 %.
Evropský trh s novými automobily se nadále potýká s důsledky pandemie onemocnění covid-19 a především s aktuálním nedostatkem výrobních komponentů, především čipů. To konkrétně znamená, že v září 2021 bylo v Evropě registrováno jen 972.723 nových aut, o 25,2 % méně než před rokem. Vyplývá to statistik zveřejněných Evropským svazem výrobců automobilů (ACEA).
Nutno podotknout, že do výrazného meziročního propadu promluvil i fakt, že loňské září bylo z hlediska registrací neobvykle silné, v září 2020 bylo podle ACEA v Evropě registrováno 1.300.048 aut, šlo tak o nejlepší září od roku 2017, kdy bylo na starém kontinentu evidováno dokonce 1.466.243 automobilů. Šlo o důsledek postupného uvolnění po koronavirových opatřeních z druhé čtvrtiny roku 2020, kdy se konečně dodávala dříve objednaná auta, na která zákazníci čekali, třeba kvůli přerušení výroby způsobené pandemií čínské chřipky.
Zároveň však aktuální odbyt silně ovlivňuje aktuální nedostatek výrobních dílů. Mluví se hlavně o chybějících křemíkových mikročipech, výrobcům ale rovněž ve velkém chybějí třeba plastové granuláty. I proto takřka všechny automobilky letos opět musely přerušit výrobu – protože auta zkrátka nemají z čeho vyrábět. Na trhu pak nové vozy zkrátka chybějí. Postupně se vyprodávají i skladové zásoby.
Z těchto důvodu naprostá většina značek v září 2021 zaznamenala meziroční pád registrací. Silně jsou zasaženy značky koncernu VW Group, mateřský Volkswagen se propadl o 28 %, Audi o 31,3 % a Škoda dokonce o 40,1 %. Silně padají i členové koncernu Stellantis – Peugeot o 35,8 %, Fiat o 35,5 %. A špatně je na tom také Mercedes-Benz, jehož registrace se meziročně propadly o 49,9 %.
I přes tyto potíže však Volkswagen s 91.147 registrovanými vozy za září 2021 zůstává evropskou jedničkou v prodejích. Na druhé místo se naopak vyšvihla Toyota, jejíchž 60.387 registrací je „jen“ o 18,5 % méně než před rokem. Japonská značka si tak s nedostatkem výrobních dílů umí poradit lépe než jiní výrobci.
Podobně jsou na tom také korejské značky, Kia a Hyundai byly dokonce v září jediné značky v top 20, kterým zářijový odbyt meziročně vzrostl. Kia se díky meziročnímu skoku o 56,2 % na 56.090 registrací vyšvihla dokonce na pátou příčku mezi značkami. Hyundai s 52.254 registrovanými vozy následuje šestý.
To Škoda se tentokrát propadla mimo nejlepší desítku. Jejích 38.694 registrací je na úrovni Dacie, před mladoboleslavskou značku se tak v září dostaly Ford či Opel/Vauxhall, naopak Fiat je stále za ní.
Evropský trh – registrace nových aut v září 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 9/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 91.147 | -28 | 9,4 |
2. | Toyota | 60.387 | -18,5 | 6,2 |
3. | Renault | 58.731 | -30,1 | 6,0 |
4. | BMW | 57.118 | -16,8 | 5,9 |
5. | Kia | 56.090 | +56,2 | 5,8 |
6. | Hyundai | 52.254 | +5,7 | 5,4 |
7. | Peugeot | 48.877 | -35,8 | 5,0 |
8. | Mercedes-Benz | 42.696 | -49,9 | 4,4 |
9. | Ford | 42.350 | -46,2 | 4,4 |
10. | Audi | 42.100 | -31,3 | 4,3 |
11. | Opel/Vauxhall | 41.663 | -24,6 | 4,3 |
12. | Škoda | 38.694 | -40,1 | 4,0 |
13. | Dacia | 37.664 | -13,6 | 3,9 |
14. | Fiat | 34.758 | -35,5 | 3,6 |
15. | Citroën | 33.951 | -24,0 | 3,5 |
16. | Seat | 30.373 | -17,3 | 3,1 |
17. | Nissan | 23.755 | -34,2 | 2,4 |
18. | Volvo | 18.235 | -38,8 | 1,9 |
19. | Mazda | 17.960 | -11,8 | 1,8 |
20. | Mini | 11.302 | -48,2 | 1,2 |
- | CELKEM | 972.723 | -25,2 | - |
Po devíti měsících roku 2021 pak bylo v Evropě podle ACEA evidováno 9.161.918 aut, o 6,9 % více než před rokem. Zatím je tak znát silný odbyt ze začátku roku, respektive vyšší než před rokem, kdy se propadl kvůli covidovým opatřením. Meziroční růst se však s každým měsícem neustále snižuje, a tak se obecně očekává, že odbyt za celý letošní rok bude obdobný jako loni.
Právě výsledky za dosavadní měsíce roku však lépe napovídají, kterým značkám se letos daří. Bezesporu je to Toyota, která se s 562.824 registracemi vyšvihla na druhé místo mezi značkami! Lepší než japonská značka je tak jen hegemon evropského trhu, Volkswagen. Toyota totiž letos výrazně roste, o 20,2 %. Daří se též BMW (+11,4 %) a Audi (+11,6 %), naopak jejich rival, Mercedes-Benz letos klesá o 7,3 %.
Škoda se po třech čtvrtletích roku drží na osmé příčce, jejích 473.731 registrací je zatím mírný meziroční růst o 1,5 %. Silní jsou pak opět Korejci, což dokazuje, že září nebylo výjimkou. Kia je díky meziročnímu skoku o 24,5 % desátá, Hyundai s nárůstem o 24,2 % hned za ní.
Evropský trh – registrace nových aut v období leden-září 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-9/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.028.648 | +7,8 | 11,2 |
2. | Toyota | 562.824 | +20,2 | 6,1 |
3. | Peugeot | 558.408 | +5,9 | 6,1 |
4. | BMW | 533.109 | +11,4 | 5,8 |
5. | Renault | 506.340 | -13,5 | 5,5 |
6. | Mercedes-Benz | 481.795 | -7,3 | 5,3 |
7. | Audi | 481.035 | +11,6 | 5,3 |
8. | Škoda | 473.731 | +1,5 | 5,2 |
9. | Ford | 422.887 | -11,3 | 4,6 |
10. | Kia | 387.716 | +24,5 | 4,2 |
11. | Hyundai | 383.429 | +24,2 | 4,2 |
12. | Opel/Vauxhall | 382.944 | +9,6 | 4,2 |
13. | Fiat | 378.449 | +8,9 | 4,1 |
14. | Citroën | 350.979 | +6,9 | 3,8 |
15. | Seat | 332.576 | +21,3 | 3,6 |
16. | Dacia | 299.357 | +2,8 | 3,3 |
17. | Volvo | 218.490 | +10,1 | 2,4 |
18. | Nissan | 191.552 | -9,9 | 2,1 |
19. | Mini | 128.182 | +3,7 | 1,4 |
20. | Mazda | 124.156 | +7,5 | 1,4 |
- | CELKEM | 9.161.918 | +6,9 | - |
ACEA počítá prodeje v 30 evropských zemích. Pětadvacítku zemí Evropské unie (vyjma nevýznamné Malty) doplňuje o prodeje ve Velké Británii, Norsku, Švýcarsku a na Islandu.