Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fabien Calvet: Nečekáme problémy

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 4. 1. 2015 • 12:18
4
Francouz Fabien Calvet má se závodními kamiony bohaté zkušenosti. Před pětadvaceti roky je začal fotografovat na okruzích, aby později sám závodil.

Po několik let se utkával s Martin Kolocem na okruzích Evropského Mistrovství tahačů. Od roku 1999 pracuje pro Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) jako specialista pro závody kamionů po celém světě. Na Rallye Dakar 2015 pracuje jako ředitel pro závod kategorie kamionů.

V průběhu technických přejímek poskytl Martinu Kolocovi, se kterým ho pojí letité přátelství, krátký rozhovor pro internetový portál www.auto.cz, který jsme přeložili a zpracovali do následující podoby.

Jak byste uvedl letošní ročník Dakaru?

Na startu máme třiašedesát kamionů, které čeká originální novinka, jaká tady ještě nebyla. V Chile je pro ně připravena maratónská etapa bez možností asistence doprovodných vozů a mechaniků. Počítám, že si všechny posádky užijí dva dny ve zcela speciálních podmínkách. Domnívám se, že to bude významná část závodu pro schopné řidiče.

Co všechno jste museli řešit v průběhu technických přejímek v Buenos Aires?

Jednalo se o poslední kontrolu. Základní přejímky proběhly koncem listopadu v Le Havru před naloděním všech vozů. Tady kontrolujeme především vnitřní vybavení kamionů, navigaci, bezpečnostní prvky, závodní přilby a kombinézy. Nedošlo k žádným zásadním problémům.

Opravdu vás nemůže nic překvapit?

Všechno je precizně a naplánováno do detailu dlouho dopředu. Dakar je dlouhodobý homologační proces a my jsme s každým z účastníků celý rok neustále v kontaktu. Není problém přijet do dílen, na představování týmů nebo na testovací jízdy. Existuje speciální formulář pro jakýkoliv závodní vůz, ve kterém musí být uvedeny všechny jeho důležité součásti – motor, převodovka, kabina a řada dalších, uvedena dlouho dopředu. Jinak by nikdo nedostal povolení ke startu. Nejsem nadšený z žádné výjimečné události, ale navzdory všem našim přípravám k takovým situacím dochází.

Chybou ze strany organizátorů nebo závodníků?

Pokud postupuje účastník správnou cestou, nemůže mít žádný problém. Nemáme zájem dělat někomu nepříjemnosti. Jak jsem už řekl, neustálým kontaktem s posádkami můžeme pomoci, pokud někdo projeví zájem. Ještě před patnácti lety jezdily na Dakaru často ilegálně postavené kamiony. Vzpomeňme si na aféru De Rooye, který přijel v roce 2007 na start s vozy, které neodpovídaly předpisům. Tomu chceme předcházet.

Co všechno víte o českých automobilových závodnících?

Znám jich spoustu už pětadvacet let, samozřejmě nejvíc ty, kteří jezdí s kamiony. Vím ovšem také, že v České republice existuje spousta špičkových českých pilotů rallye. Pokud jde o Dakar, myslím, že tady máte několik dobrých týmů, které jsou schopné uspět.

A co byste řekl o jezdci Martinu Kolomém?

Hodně dobrý, chytrý a silný řidič s mnoha zkušenostmi, který se umí dobře orientovat v terénu. Myslím, že v současném schopném týmu má šanci skončit hodně vysoko v pořadí kamionů.

Související články

Témata

Dakar 2021

Výsledky Dakar 2020  Trasa a mapa  Historie  Klymčiw 

43. ročník Rallye Dakar se pojede od 3. ledna do 15. ledna 2021. Závod se opět pojede výhradně v Saúdské Arábii, plány na expanzi kvůli koronaviru padly.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku