Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fering Pioneer je drsný elektrický off-road, který prý ujede až 7.000 km

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Nový offroad malé britské společnost Fering sází na nevšední techniku, má však velké ambice.

Za společností Fering Technologies Ltd. stojí jistý Ben Scott-Geddes, což je jméno, které nejspíš na první dobrou nikoho nezaujme. V jeho životopise bychom se však dočetli, že v uplynulých letech pracoval například pro McLaren (i na modelu F1), Ferrari (jako Director of Innovation) nebo BMW (kde se podílel na vývoji závodního BMW V12 LMR).

Nyní se však své zkušenosti a vědomosti rozhodl zužitkovat ve zcela jiném světě. Méně luxusním, zato dobrodružnějším. Pustil se totiž do vývoje offroadů, které by měly najít primární využití mezi objeviteli, výzkumníky a v neposlední řadě také záchrannými složkami.

Ostatně jednou z nejpůsobivějších vlastností modelu Pioneer, prvního stroje společnosti, by měl být dojezd až 7.000 kilometrů mezi tankováním, čehož konstruktéři dosáhli použitím specifického pohonného ústrojí. Jde totiž o elektromobil se spalovacím motorem v roli prodlužovače dojezdu.

Pohon samotného vozu obstarávají dva elektromotory, každý na jedné nápravě, které jsou napájené kompaktními a poměrně nevšedními bateriemi. Aby si totiž vůz snáze poradil s náročnými klimatickými podmínkami, od extrémních veder až po mrazy, dostal namísto klasických baterií články LTO (Lithium Titanate Oxid).

Samotné baterie přitom nabízí dojezd pouze okolo 50 mil, což je lehce přes 80 kilometrů. Průběžně jsou ale dobíjeny tříválcovým motorem na bio-diesel o objemu 800 cc, který je ale možné adaptovat také na jiná paliva (například alkohol) v závislosti na cílovém trhu.

Pro dosažení udávaného maximálního dojezdu si sice zákazníci budou muset připlatit za větší/přídavné nádrže na palivo, potěší ale skutečnost, že generátor je možné využívat také pro napájení dalšího elektrického příslušenství. Od světel, až po různou výbavu.

Konkrétní technické parametry sice ještě neznáme, dvojice elektrických motorů by však měla nabízet kombinovaný točivý moment až 600 Nm, což by mělo bohatě stačit ke zdolávání i náročného terénu. Zvláště pokud zohledníme hmotnost pouhých 1.500 kilogramů, což je méně, než kolik váží běžné moderní offroady bez hybridních/elektrických systémů.

Nízké hmotnosti přitom bylo dosaženo nejen použitím kompaktní baterie, ale také sázkou na lehký hliníkový rám, který doplňují kompozitní materiály a speciální látka namísto klasických panelů karoserie.

Výrobce měl přitom použít velmi odolnou látku, podobnou materiálům používaným na výrobu turistické obuvi, která prý nabízí dobré izolační vlastnosti a v terénu odpustí řidiči více, než plechy. Látka se totiž na rozdíl od karoserie může dočasně přizpůsobit a v případě protržení by její oprava měla být podstatně snazší, než u klasických karosářských dílů.

Poslední specialitkou Fering Pioneer jsou pak obří kola s průměrem 22,5 palce, která však mají překvapivý význam. Automobilka totiž úmyslně obula offroad do standardních pneumatik pro pick-upy/užitkové vozy, které by mělo být snadné sehnat i v hůře přístupných místech celého světa. Výrazný terénní vzorek by navíc mohl podstatně usnadnit jízdu terénem.

V současnosti probíhá testování prvního prototypu modelu Pioneer, přičemž oficiální zahájení výroby očekává výrobce v průběhu prvního pololetí příštího roku.

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

17. 9. 2021 09:35
Na tahání peněz z investorů
Tenhle velorex by po projetí prvních keřů přišel o hadry. Komfort jízdy? S těžkými pneu pro vysokou nosnost a tedy velkými neodpruženými hmotami? Funguje podobně stejně BMW i3. Pro ten dojezd by museli vézt palivo i na vozíku za autem...
tak to jo, solidni dojezd ale...
muj stary pekac se spalovacim motorem ujede az 147223Km a kdyz buh da i jednou tolik :yes: :-[]
16. 9. 2021 20:04
Re: s rukou v nočníku
A bio-diesel zasírá palivový filtr rychlostí světla-nářadí s sebou nutné :-[]
16. 9. 2021 19:47
Re: s rukou v nočníku
Jo padesát mil je pecka. Asi budu šetřit do prasátka
Avatar - caliban
16. 9. 2021 19:32
s rukou v nočníku
Konečně slušnej dojezd na jedno nabití! Tydle čísla už se mi začínají libit :-[]