Ferrari 360 Modena u nás proslavil hlavně Leoš Mareš. Slaví 25 let
Historicky první velkosériově vyráběné Ferrari s hliníkovým šasi a karoserií v letošním roce oslavuje jubilejních 25 let na světě. Ve své době bylo nejrozšířenějším modelem značky všech dob.
Velkolepá oslava prvního čtvrtstoletí je v životě významným milníkem. Letos už 25 let na světě oslavuje spousta historicky zajímavých aut a jedním z nich je i základní Ferrari z úplného konce devadesátých let, které je pro moderní vývoj automobilky výrazně důležitější, než byste si mohli myslet. Jen málokdo si dnes vzpomene, ze bylo historicky prvním velkosériově vyráběným Ferrari s hliníkovou karoserií.
Duchovní nástupce dodnes obdivovaného Ferrari F355, posledního osmiválcového supersportu značky s „mrkačkami“, se začalo vyrábět v roce 1999 a Italové se při vývoji spojili s americkou společností Alcoa. Charakteristicky italský elegantní design od Pininfariny byl pouze třešničkou na dortu, protože nová „třistašedesátka“ zakládala celohliníkovém prostorovém rámu. Ten byl o 28 procent lehčí než z vysokopevnostní oceli při současném mezigeneračním nárůstu rozměrů.
Prvním produkčním modelem nového Ferrari 360 bylo tradiční kupé s novým jménem Modena, jímž italská značka oslavila město nedaleko svého sídla v Maranellu a rodiště svého zakladatele Enza Ferrariho. Později se představila i otevřená verze jménem 360 Spider a okruhová hračka 360 Challenge Stradale. Tu benzinoví nadšenci dodnes považují za jedno z nejlépe znějících osmiválcových Ferrari všech dob.
Vraťme se však k originálnímu Ferrari 360 Modena, protože to je letošním oslavencem. Ferrari novou Modenu uvedlo s novým vysokootáčkovým atmosférickým vidlicovým osmiválcem s interním označením Tipo F131. Standardně jej vybavilo šestistupňovým manuálem s otevřenou kulisou a volitelně mohli zákazníci sáhnout i po jednospojkové sekvenční převodovce F1, tento robozitovaný manuál pro Ferrari vyvinula společnost Graziano.
Z dnešního pohledu bylo Ferrari 360 Modena výrazně slabší než nejnovější pokračovatelé, ale stále má bohatě dostačující sílu i jízdní dynamiku. Uprostřed uložený osmiválec se zdvihovým objemem 3,6 litru disponoval maximálním výkonem 294 kW (400 koní) při 8500 ot./min. a vrcholným točivým momentem až 373 newtonmetrů. Ferrari 360 Modena tak zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,98 sekundy a vyvine nejvyšší rychlost 295 km/h.
V Česku Ferrari 360 Modena proslavil hlavně moderátor a zpěvák Leoš Mareš. Ten si jej koupil okolo roku 2002 poté, co jej okouzlil otevřený Spider při natáčení videoklipu „Svalnatec“. Čtenářům českých bulvárních novin se Leošova Modena ukázala hned několikrát, protože ji zvládl hned několikrát nabourat.
Standardní Ferrari 360 Modena se vyrábělo v letech 1999 až 2005 a automobilka vyrobila 8800 kusů. K tomu se později přidalo i 7565 spiderů a 1288 kusů ostrých Challenge Stradale. Ve své době byla řada 360 nejrozšířenějším modelem značky všech dob. Už v roce 2005 pak začala stárnoucí „třistašedesátku“ nahrazovat nová pokročilejší modelová řada F430.