Ferrari California T: Česká premiéra v Mánesu
Když Ferrari odhalilo v únoru první fotografie modelu California T, jen málokdo si pomyslel něco o novém modelu. Druhý, tentokráte důkladný facelift kupé-kabrioletu California, to ano, ale nový model? Takže hned poté, co v Galerii Mánes včera pozdě odpoledne sjela z krásně modrého auta s ještě lahůdkovějším hnědým interiérem plachta, vyzvídal jsem u zástupce Ferrari Hanse Kleymanse, jak to vlastně automobilka vidí, když prezentuje Californii T jako nový vůz.
"Nelze říci, že je California T "all-new" model, nicméně se nejedná ani o klasický facelift, jenž už u typu California také proběhl. Tento vůz je pro nás druhou generací modelu California. Ponechal si do základy šasi a nosnou konstrukci, nicméně karoserie je asi až na dva díly zcela nová, stejně jako interiér a pochopitelně zásadní novinkou je dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec," říká Kleymans.
Na svou poznámku, že dělat další generaci čehokoli nepatří k typické strategii Ferrari, ať už jde o linii sporťáků s motorem uprostřed nebo o velká dvanáctiválcová GT, jsem ani odpověď nečekal, je nad slunce jasnější, že si Ferrari s California T trošku usnadnilo (a zlevnilo) práci. Navíc byl předešlý model obrovským prodejním úspěchem, trefil se přesně do vkusu zejména nových zákazníků značky, takže rozhodování nespravovat, co není rozbité, je vcelku pochopitelné, zvlášť když kategorie luxusních cestovních kupé-kabrioletů není tak konkurenční, jako třída, v níž působí 458 Italia, její předchůdci a následovníci.
Místo toho mě zajímá oturbený V8 a zejména pak strategie zavádění přeplňování do dalších modelů, přičemž nejčernější scénáře se zdají nabírat velmi konkrétních obrysů. "Ferrari zkoumá celou řadu možných cest. Nyní tu máme přeplňování, ale v případě LaFerrari jsme se zase zaměřili na hybrid a obě tyto cesty budeme i nadále rozvíjet," vysvětluje Kleymans. To víceméně podporuje názor, že se hybridní pohon objeví minimálně v nástupci modelu FF, pokud ne také jako alternativa v případě dvoumístného granturisma.
"...ale nechce se Ferrari vzdát klasických atmosférických motorů, že ne?", naléhám a myslím při tom na auto, které by si atmosféru i nadále zasloužilo nejvíce, tedy "mid-engined" 458 Italia a její nástupce. "Určitě jsou zákazníci, kteří si potrpí na charakter a zvuk motoru V12 a jsem si jistý, že jim budeme moci vyhovět i v budoucnu," bezelstně odpovídá Hans. Problematika motorizace u nástupce Italie se zdá být (bohužel) vyřešena...
Asi mě prozradil "kyselý ksicht", proto se mi ještě dostává ujištění, že nový turbomotor V8 3,9 l od Ferrari je naprostá světová špička. Pracuje prý s téměř neznatelnou prodlevou turba a výkon 560 koní (412 kW) při příjemných 7500 otáčkách je podpořen o 49 % větším točivým momentem, činícím 755 N.m. Spolu s nárůstem výkonu o 70 koní tedy bude jízda s Californií a Californií T nejspíš zcela nesrovnatelná. Svou roli pochopitelně hraje i papírové snížení emisí o 15 % na 250 g oxidu uhličitého na kilometr.
Pokud jde o další změny oproti předchůdci, Cali T má vylepšené řízení, rychleji pracující magnetické tlumiče, nově odladěný systém kontroly trakce F1-Trac a nové karbon-keramické brzdy. Nový je také infotainment s dotykovou 6,5" obrazovkou, spíš vás ale asi bude zajímat, že California T zrychlí z nuly na stovku za pouhé 3,6 s a opačný proces zvládne na 32 metrech. Základní cena vozu činí 151.400 euro bez daně a když si objednáte včas, měli byste ještě stihnout letošní kabrioletovou sezonu.