Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari si nechalo patentovat nový systém natáčení zadní nápravy. Jak funguje?

Dominik Kovář
Diskuze (2)

Natáčení zadní nápravy začíná být u dražších vozidel běžnou položkou výbavy. Ferrari tuto technologii posouvá ještě o trochu dál.

Evropský patentový úřad (EPO) zaznamenal od Ferrari dne 15. listopadu 2022 nový patent, který se týká nového způsobu natáčení zadní nápravy. Systém má pomoci nejen zlepšené jízdní dynamice, ale také úspoře paliva a snížit opotřebení pneumatik. 

Video se připravuje ...

Nejběžnější současné systémy natáčení zadních kol pracují tak, že při nižších rychlostech se zadní kola natáčí v opačném směru otáčení předních kol, což snižuje poloměr otáčení. Nejvíce se tento systém hodí při manévrování ve městě, na parkovištích... Tuto technologii tak velmi oceňují třeba majitelé limuzín nebo větších SUV.

Při vyšších rychlostech nastává pravý opak. Zadní kola se natáčí stejným směrem jako ta přední, což zlepšuje stabilitu samotného vozu a snižuje nedotáčivost. U SUV modelu Purosangue lze natáčení zadní nápravy ocenit při opuštění komfortní zóny (čtěte asfaltu) a přemístění se na nezpevněný povrch, kde nový model z Maranella díky vylepšenému systému lépe drží stopu.

U většiny systému natáčení zadní náprav je pravidlem to, že se celá náprava pohybuje ve stejném směru. I když má většina systémů samostatné ovládání pro jednotlivá kola, jsou naprogramována tak, aby měla stejný úhel natáčení. 

Nový patent od italské automobilky má toto pravidlo porušit. Děje se tak při akceleraci v přímém směru a na hranicích mechanické přilnavosti v zatáčkách. Pro příklad - u akcelerace SUV Purosangue bude mít silný motor V12 tendenci “roztančit” zadní část vozu. Nový systém natáčecí zadní nápravy každé ze zadních kol stáhne mírně dovnitř, čímž mimo snížení rizika prokluzu sníží také nutnost využití elektrického řízení stability nebo přehazování točivého momentu z jednoho kola na druhé.

Nový systém od Ferrari bude schopen doladit jízdní vlastnosti díky rozdílnému natáčení jednotlivých zadních kol v závislosti na situaci. Celý proces tak přispívá k větší agilitě a celkové stabilitě v zatáčkách, a to bez jakéhokoliv zásahu elektronického diferenciálu. 

Video se připravuje ...

Ferrari si tak kromě elektricky ovládaných funkcí vozu dává očividně nadále záležet také na mechanických funkcích, které výrazně zlepšují jízdní vlastnosti italských modelů. A to je hezké vidět. Bude zajímavé sledovat, zda i díky tomuto novému patentu bude Ferrari Purosangue jedním z nejlépe ovladatelných modelů SUV na trhu. Že bychom se odpovědi dočkali na klasickém porovnání sil na Nürburgringu?

Dominik Kovář
Diskuze (2)

Doporučujeme

8. 12. 2022 14:57
Re: Sbihavost dynamicky?
Ano, zadních kol. (Zřejmé z obrázku č. 5 - Fig.4.)
8. 12. 2022 14:16
Sbihavost dynamicky?
Takze to bude dynamicky upravovat sbihavost podle situace?
Nebo jsem to jen blbe pochopil?