Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 1800, 2100 a 2300: Toto byl luxus pro bohatší Italy z šedesátých let

Karel Haas
Diskuze (4)

Šestiválcové modely 1800, 2100 a 2300 s pohonem zadních kol vyráběl Fiat v letech 1959 až 1969. Od roku 1963 je doplňovala levnější čtyřválcová verze 1500L.

V letech po skončení druhé světové války se Fiat proslavil výrobou malých úsporných automobilů, které se značnou měrou podílely na motorizaci válkou zbídačené Itálie. Pro mnoho italských rodin se stal Fiat 500 prvním automobilem, který si mohli dovolit. S postupně se zvyšující úrovní italského hospodářství si Italové mohli na konci padesátých let dopřát větší a dražší vozy. Fiat proto v roce 1959 obohatil svoji nabídku šestiválcovými modely vyšší třídy, nazvanými podle objemu motoru čísly 1800, 2100 a 2300. K nim se od roku 1963 přidal levnější model 1500L se stejnou karoserií, poháněný úspornějším čtyřválcovým motorem.

Fiaty 1800 až 2300 měly bezrámový podvozek s předními koly nezávisle zavěšenými na příčných ramenech a odpruženými podélnými zkrutnými tyčemi. Zadní tuhá náprava byla odpružena dlouhými podélnými čtvrteliptickými listovými péry a vinutými pružinami. Vpředu a vzadu byly kapalinové teleskopické tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Bubnové (později kotoučové) kapalinové brzdy na všech kolech měly hydraulicko-podtlakový posilovač a omezovač blokování zadních kol.   

Fiat 1800 (1959–61) a 1800 B (1961–68)

Čtyřdveřové sedany Fiat 1800 Berlina (Tipo 112) a pětidveřová kombi Fiat 1800 Familiare začal Fiat vyrábět v dubnu 1959. Zadní kola modelu 1800 poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem válců 1795 cm3 (vrtání x zdvih: 72 x 73,5 mm). S karburátorem Weber 34 DAS měl nejvyšší výkon 75 k (55 kW) a točivý moment měl vrchol 127,5 Nm. Výkon motoru se přenášel přes jednokotoučovou suchou spojku s kapalinovým ovládáním a čtyřstupňovou plně synchronizovanou manuální převodovku s pákou řazení pod volantem. Sedan s pohotovostní hmotností 1230 kg dosahoval maximální rychlost 140 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 18,5 s. V polovině roku 1961 byl model 1800 nahrazen modelem 1800 B, jehož výkon byl zvýšen na 81,5 k (60 kW) a rychlost stoupla na 150 km/h.

Samonosnou celokovovou karoserii modelů 1800/2100 navrhl Dante Giacosa (1905–1996), který byl v letech 1946 až 1970 hlavním konstruktérem automobilky Fiat. Sedany Berlina se stupňovitou zádí (foto) a kombi s velkým prostorem pro zavazadla dostaly moderní pontonové karoserie v americkém stylu s úzkými střešními sloupky A a B a hladkými boky s lištami na bocích, umístěnými pod klikami dveří. Vpředu měly širokou mřížku chladiče, rozdělenou vodorovnou lištou na dvě části. Kruhové světlomety byly umístěny pod zašpičatělými stříškami, orámovanými chromovanými lištami, prodlouženými až k přednímu nárazníku. Vzadu byly blatníky zakončeny velkými svislými svítilnami. Sedan měl rozvor náprav 2650 mm a vnější rozměry 4485 x 1620 x 1470 mm (délka x šířka x výška).    

Sedan Fiat 1800 měl rozvor náprav 2650 mm a vnější rozměry 4485 x 1620 x 1470 mm. Sedan Fiat 1800 měl rozvor náprav 2650 mm a vnější rozměry 4485 x 1620 x 1470 mm.

Pětidveřové kombi Fiat 1800 Familiare (foto) mělo stejný rozvor i rozměry jako sedan, jen výška vozu měřila 1485 mm, tedy o 15 mm více než sedan. Přístup do zavazadlového prostoru umožňovalo zadní vodorovně dělené víko, jehož horní část se zadním oknem se otevírala nahoru a dolní díl směrem dolů. Podlaha zavazadlového prostoru a spodní část víka byly opatřeny ochrannými lištami.

Pětidveřové kombi Fiat 1800 Familiare mělo stejný rozvor i rozměry jako sedan, jen výška vozu byla o 15 mm vyšší než sedan. Pětidveřové kombi Fiat 1800 Familiare mělo stejný rozvor i rozměry jako sedan, jen výška vozu byla o 15 mm vyšší než sedan.

Fiat 2100 (1959–61)

Současně s modely 1800 se v dubnu 1959 začal vyrábět Fiat 2100, dodávaný s řadovým šestiválcem objemu 2054 cm3, který s karburátorem Weber 34 DAS1 měl podle normy DIN výkon 83 k (61 kW) při 5000 min-1 a točivý moment 144 Nm při 3000 min-1. Po uvedení modelu 1800 B s téměř stejným výkonem a typu Fiat 2300 se Fiat 2100, dosahující rychlost 153 km/h, přestal vyrábět.

Na podzim 1959 se v omezeném počtu začala vyrábět verze Fiat 2100 Speciale (foto) s rozvorem prodlouženým na 2730 mm, čtyřmi hlavními světlomety a odlišnou přední maskou s pěti vodorovnými lištami sahajícími až do boků. Modely Speciale používali především diplomaté. Pro prezidenta italské republiky postavil Francis Lombardi osmimístný model Fiat 2100 President s prodlouženým rozvorem a šesti bočními okny. Zadní nouzová sedadla byla sklopná k opěradlům předních sedadel.

Fiat 2100 Speciale měl rozvor prodloužený na 2730 mm, čtyři hlavní světlomety a odlišnou přední maskou s pěti vodorovnými lištami sahajícími až do boků. Fiat 2100 Speciale měl rozvor prodloužený na 2730 mm, čtyři hlavní světlomety a odlišnou přední maskou s pěti vodorovnými lištami sahajícími až do boků.

Fiat 1500L (1963–68)

V roce 1963 použil Fiat karoserii typu 1800/2100 k vytvoření levnějšího modelu 1500L. Písmeno L (Lungo, česky dlouhý) jej odlišovalo od souběžně vyráběné řady 1300/1500. Fiat 1500L poháněl benzinový řadový čtyřválec s objemem 1481 cm3 a nejvyšším výkonem 73 k (54 kW). O rok později byl výkon zvýšen o 2 kW. Verzi s výkonem motoru sníženým na 60 koní si oblíbili taxikáři, hlavně kvůli nízké spotřebě paliva. Ve Španělsku bylo do roku 1972 vyrobeno zhruba 200.000 čtyřválcových modelů SEAT 1500. V letech 1959 až 1968 bylo v Itálii vyrobeno kolem 150.000 vozů řady 1800/2100.

Fiat 2300 (1961–69)

Na vrcholu nabídky vozů vyšší střední třídy (segment E) značky Fiat stál model 2300 (Tipo 114). Sedan i kombi převzaly karoserii řady 1800/2100 navrženou Dantem Giacosou, došlo ale k drobným retuším, na kterých se údajně podílel Pininfarina. Hlavní změnou byly dvojité kruhové světlomety menšího průměru a dvojité tenké boční lišty (foto). Později se objevily gumové dorazy na svislých členech nárazníků. Sedan Fiat 2300 se stal v roce 1966 prvním modelem automobilky Fiat s automatickou převodovkou. Byl to třístupňový automat Borg Warner.

Fiat 2300 měl dvojité kruhové světlomety menšího průměru a dvojité tenké boční lišty. Fiat 2300 měl dvojité kruhové světlomety menšího průměru a dvojité tenké boční lišty.

Zadní kola Fiatu 2300 poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV, objemem 2279 cm3, nejvyšším výkonem 102 k (75 kW) a točivým momentem 167 Nm. Vůz s hmotností 1285 kg s ním dosahoval rychlost 160 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 12,6 s. Vedle sedanu se vyrábělo také kombi 2300 Familiare.

Fiat 2300 Coupé

Na turínském autosalonu v roce 1960 se na stánku karosárny Ghia představil prototyp sportovního kupé Fiat 2300 Coupe, jehož pohlednou karoserii navrhl Sergio Sartorelli, který pracoval v Carrozzeria Ghia pod vedením Luigiho Segreho. Ghia původně počítala s tím, že bude karoserie kupé 2300 vyrábět sama ve svých provozech, ale vzhledem k tomu, že neměla kapacity k výrobě požadovaného počtu vozů, byla výroba přidělena továrně OSI. Kupé elegantních jednoduchých tvarů s obrovským třídílným zadním oknem mělo rozvor 2650 mm a rozměry 4620 x 1630 x 1365 mm. Jeho sériové provedení mělo premiéru v roce 1961 na ženevském autosalonu (foto).

Kupé Fiat 2300 S dosahovalo rychlost 190 km/h a na stovku zrychlilo za 11,3 s. Říkalo se mu „Ferrari pro chudé“. Kupé Fiat 2300 S dosahovalo rychlost 190 km/h a na stovku zrychlilo za 11,3 s. Říkalo se mu „Ferrari pro chudé“.

2,3litrový šestiválec z typu Fiat 2300 s litinovým blokem a hliníkovou hlavou válců měl s jedním karburátorem Weber výkon 102 k a ve verzi 2300 S se dvěma karburátory 128 k (94 kW). Kupé Fiat 2300 S dosahovalo rychlost 190 km/h a na stovku zrychlilo za 11,3 s. Fiatu 2300 S se říkalo „Ferrari pro chudé“, neboť mělo luxusní výbavu včetně elektricky ovládaných oken dveří a kotoučových brzd s posilovačem na všech kolech a bylo mnohem levnější než Ferrari. Samonosná karoserie kupé byla přivařena ke standardní podlahové plošině sedanu Fiat 2300 a sdílela s ní řadu komponent. Kupé se standardně dodávalo s plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovkou. Na přání se dodával rychloběh a automatická spojka Saxomat a od roku 1966 třírychlostní automat Borg Warner.

Nástupcem modelu Fiat 2300 se stal tříprostorový čtyřdveřový sedan Fiat 130, představený na ženevském autosalonu v březnu 1969. Fiat 130 měl opět klasickou koncepci s vidlicovým šestiválcem umístěným podélně vpředu a pohonem zadních kol.

Karel Haas
Diskuze (4)

Doporučujeme

8. 1. 2021 22:53
Re: 2300 coupe
Naprostý souhlas.
Avatar - Stejsn
8. 1. 2021 22:33
Re: 2300 coupe
Jenže co s tím v roce 1986. V Československu to na ježdění nebylo, sehnat na to cokoliv bylo nemyslitelné. Něco jako veteránský trh neexistovalo, že by to člověk šoupl do garáže. Konec socialismu se v té době nerýsoval ani nejdivočejším fantastům, takže malá 850SC byla v té době určitě daleko racionálnější volba.
8. 1. 2021 20:41
2300 coupe
V roce 1986 jsem měl možnost koupit 2300 coupe za 30000,- korun. A já je neměl.... Když jsem do toho sedl, byl jsem jako Alenka v říši divů. Volant, křeslo, budíky..to bylo něco co se jen tak nevidělo. Až po letech jsem se třískal do hlavy...
Tehdy jsem koupil 850 sport coupe. Taky dobrý, ale 2300 byla fakt jiná třída.
8. 1. 2021 18:11
Z dnenšího pohledu...
...se šíře automobilového portfolia Fiatu v 60. a 70. letech zdá naprosto neuvěřitelná... :-O Bohužel. :-(