Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500 je v Americe jedno z nejméně bezpečných aut

Michal Fokt
Diskuze (35)
Fiat 500 sice v crashtestech organizace NHTSA uspěl na výbornou, podle amerických pojišťovacích společností se ale nejedná o jedno z nejhůře hodnocených vozů.

Fiat 500 udělal při svém příchodu na trh dobrý dojem nejen líbivou retro karoserií, ale i na svou dobu a ve své kategorii vynikajícím výsledkem v crashtestech Euro NCAP. Ty ostatně potvrdil také v bariérových testech IIHS v Americe. Prostě pěkné a bezpečné miniauto.

Americké pojišťovny jsou ale navzdory těmto výsledkům k Fiatu 500 skeptické a tento vůz figuruje na prvním místě, co se týče (ne)ochrany posádky před zraněním při havárii, což znamená výrazně vyšší pojistku. Důvod je prostý - velikost a váha auta. Při střetu s "běžným" americkým autem, což může být třeba takový Ford F150, prostě rozhoduje velikost a váha automobilu a vůz, jehož posádka v laboratoři po střetu s betonovým kvádrem vystoupí s úsměvem na rtech, při konfrontaci s hmotností mnohem většího auta dopadne dost špatně.

"Pokud je prioritou bezpečnost, měli byste se vyhnout malým autům", říká mluvčí IIHS Russ Rader. Vznikají tak zajímavé paradoxy. Na opačné straně žebříčku je pick-up GMC Sierra 1500, jenž ale na rozdíl od Fiatu 500 vykazuje v laboratoři pouze průměrnou bezpečnost při nárazu z boku a mezní v oblasti pevnosti střechy. Nejbezpečnější pětici doplňuje Porsche Cayenne, GMC Yukon, Sierra a Terrain.

Z toho plyne ponaučení, že pokud budete chtít auto, v jehož případě často hrozí riziko střetu s betonovou zdí, volte miniauta jako je Fiat 500. Pro všechny ostatní situace sáhněte raději po tom největším a nejtěžším, co seženete. Ovšem pozor, neplatí to obecně, jak můžete vidět v následujícím videu. Takže ještě lépe - co největší, nejtěžší ...a nejnovější.

Michal Fokt
Diskuze (35)
2. 2. 2013 22:19
Re: Mají bohužel pravdu,
A kde a kdy jsi to četl? Někde jsem něco četl to zní jako pohádka, protože podle všech dostupných zdrojů kde jsem to hledat tomu tak není. Proto jsem se od začátku ptal kde jsi tohle info o přepočtu vzal.
Třeba na ANCAP jsou i naměřené hodnoty a můžeš si přesně porovnat zatížení osob u malých i velkých aut se stejným hodnocením. Nic z toho neukazuje na teorii o přepočtu.
2. 2. 2013 20:54
Re: Mají bohužel pravdu,
Hodnotí, četl jsem to už kdysi dávno. Ono to je logické i z hlediska fyzikálních zákonů. Sice všechny dnešní auta mají programovanou deformaci tak, aby bortící se plechy pohltily energii nárazu a prostor pro posádku zůstal stabilní, ale stejně nelze zajistit u předku dlouhého 0,5 metru tak malé hodnoty zrychlení jako u předku dlouhého 1,5 metru. Takže sice posádka není rozmačkaná zborcenou karoserií jako u starých aut, ale stejně na její vnitřnosti působí tak vysoké přetížení, že se poškodí nebo utrhnou orgány a to i při nárazu do zdi. Pojišťováci v tomto mají naprostou pravdu, nemusí se při výpočtu rizika ohlížet na marketing jako Euro NCAP a přání výrobců aut. Tak je to s každým pojištěním - třeba když se kupuje dům, je dobré si nechat nezávazně zpracovat výši pojištění i když třeba s pojištěním nepočítáme - pokud to bude nějak nechutně moc, nemá cenu dům kupovat, je pravděpodobně ohrožen třeba záplavou nebo nestabilním svahem.
2. 2. 2013 19:10
Re: Mají bohužel pravdu,
Ale menší auta se nehodnotí mírněji, nebo máš takové info?
Kde jsi vzal že existuje nějaký přepočet?
To že nelze porovnávat bezpečnost napříč velikostí aut znamená, že nelze brát to že srážka 5* Tuaregu a 5* Fiatka dopadne pro posádku stejně. Ale stejně dopadne pro posádku stejných aut náraz do překážky.
2. 2. 2013 16:42
Re: Mají bohužel pravdu,
Pokud se hodnotí menší auta oficálně "mírněji" než velká, nelze brát výsledné hodnocení crash testu jako absolutní hodnocení napříč třídami. Proto říct, že velký pickup s 3* je méně bezpečný pro posádku než maličký Fiat s 5*, to je úplně mimo mísu. Ale jak už jsem psal, ten přepočet hvězdiček mezi jednotlivými třídami nikdo nezveřejní, proto je lepší než koukaní na počet hvězdiček používat rozum tak jak to dělají americké pojišťovny.
2. 2. 2013 08:51
Re: Mají bohužel pravdu,
To ano, ale neznamená to že je tam nějaký přepočet bezpečnosti. Nebo máš snad nějakou informaci o přepočtu?