Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat-Chrysler: Za moře se vydá Panda, Grande Punto, MiTo i Milano

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Nově založená aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru odtajnila své plány. Na které modely se tedy budou moci těšit zaoceánští zákazníci?

Do USA by měl Fiat vyvážet v blízké budoucnosti malou Pandu, Grande Punto a nové vozy, které vzniknou na platformě C-Evo. Značka Alfa Romeo počítá s prodejem řad MiTo a Milano, což je chystaný nástupce řady 147 (Progetto 940), který bude postaven právě na zásadně modernizovaném podvozku současných modelů Fiat Bravo/Lancia Delta.

Je možné, že některé z výše jmenovaných vozů se budou v budoucnu v USA také vyrábět a prodávat pod některou z Chryslerových značek. Nástin nabídky Fiatu pro americký trh pochází z údajů, které předali konkurznímu soudu v New Yorku dnes již bývalý viceprezident společnosti Chrysler LLC Tom LaSorda, respektive výkonný ředitel Capstone Advisory Group LLC Robert Manzo. Tato společnost pomáhá v současné době Chrysleru s restrukturalizací.

LaSorda, který ze své funkce odešel 1. května 2009, k námluvám s Fiatem také uvedl: K prvním rozhovorům došlo již v březnu 2008, kdy jsem jednal s generálním ředitelem Fiatu Marchionnem a také s Alfredem Altavillou, viceprezidentem pro rozvoj podnikání. Navrhl jsem tehdy, že by se Fiat ve spolupráci s Chryslerem měl soustředit na malé vozy, naše počáteční diskuse se točily kolem výroby a prodeje modelu 500 v USA. Zmínil jsem se také o tom, aby obě společnosti vytvořily společný podnik, který by umožnil dealerům Chrysleru prodávat vozy Alfa Romeo. V dubnu 2008 byla jednání rozšířena o další produkty italského koncernu, pohonné jednotky, případnou stavbu továren a také vstup na další potenciální trhy, kde Fiat dosud nefiguruje. V létě se pak začalo uvažovat o fúzi obou automobilek.

LaSorda dále řekl: Rozhodujícím přínosem této aliance je přístup k technice a technologiím Fiatu a jejich sdílení. Fiat tedy poskytne Chrysleru práva na svůj třílitrový turbodiesel a čtrnáctistovku, která spaluje plyn. Při využití systému Multiair, který italská automobilka použila mj. v prototypu malého přeplňovaného dvouválce, by pak byl Chrysler schopen plnit i budoucí emisní normy, a to nejen americké, ale i evropské (Euro 5 a 6).

K platformám LaSorda uvedl, že Chrysler zatím plánuje pro své nové modely využít čtyř podvozkových skupin včetně již zmíněné C-Evo a dvou motorů a převodovek. Podvozky by se měly vyrábět přímo ve Spojených státech. Americká automobilka si od tohoto kroku slibuje rychlý vstup mezi menší vozy, tedy do velikosti evropské nižší střední třídy. Podstatně také ušetří za vývoj podobných technických řešení, který by stál odhadem 8 – 10 miliard dolarů a trval by čtyři až pět let.

Robert Manzo byl ještě konkrétnější. Řekl totiž: Fiat by měl Chrysleru poskytnout vozy těch tříd, ve kterých v současnosti nemá americký výrobce zastoupení. Tedy v segmentu A Fiat 500 a Jeep Panda, v segmentu B Grande Punto a Alfu MiTo a konečně v segmentu C nový sedan C-Evo a výsledek projektu Milano alias 940. Ano, Manzo se ve svém prohlášení o malé Pandě zmiňuje jako o Jeepu. Zda ovšem půjde jen o verze s pohonem 4x4, není zatím jasné.

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
22. 5. 2009 12:25
názor na GP
mám grande punto 1.4 Turbo a v žádném případě si nemůžu na nic naříkat, je to můj čtvrtý fiat, prostě design grande punta je krásný, ne jako nějaká beztvará krabice...a motor?? jedna báseň, to se vždy diví ochcávkáři, jak jim 1.4 turbína natrhne těm jejim hrochtadlům 1.9 TDI zadek....
14. 5. 2009 09:08
Re: Copak zrezlo tobe hochu? :-)...
Tak abych to uvedl na pravou miru Fiat byl v uplnych srackach diky uno a tipu,uno rezlo nehoraznou rychlosti,rekl bych ,ze i Felina je na tom lepe,proto musel udelat radikalni krok, musel postavit male auto,ktere zvedne Fiat zase na nohy a tim autem se stalo Punto,ktere bylo evropskym autem roku,podotykam,ze Punto 1. se vyrabi od roku 1994 s pozinkovanou karoserii a to ze u nas jezdi same rezave Fiaty tomu moc neverim a kdyz jo,tak jde take o to,ze vic nez polovina jsou dotahle bouracky poskladane s Thaiwan dilu,a pak se neni cemu divit!!!Mame doma punto 1.7Td ,250tkm a slape jak hodinky a zivot nema nejlehci,tahalo do nedavna vleky apod a pohoda!!!On neni Fiat jako Fiat naburena hujda,ktera hnije nebo nebourany ,ktery neshnije!!!A jinak nove Grande Punto je dle meho nejpeknejsi auto dane tridy,takze ja bych pomlcel byt dotycnym clocvekem,protoze ti co maji z Fiaty zkusenost vi,ze to vubec tak neni,leda by to byl zase nejaka hujda a i ty cesi kupuji!!!Fiatum zdar!
11. 5. 2009 08:59
Re: Copak zrezlo tobe hochu? :-)...
Pokud vím, tak nedávno svolávali do servisu i toyoty yaris - nový model, kvůli hořlavé protihlukové výplni u sloupků a bylo to doloženo i dost případy, kdy to opravdu shořelo. Když se holt nezadaří, je fuk zda jde o fiat nebo o cokoliv jiného. ;-)
Avatar - hattori_hanzo
10. 5. 2009 22:50
Re: Copak zrezlo tobe hochu? :-)...
Tak kolik?Patnáct?Šestnáct?Víc bych ti netipoval...
Avatar - Ondore
10. 5. 2009 20:15
Re: Začiatok konca
Cenníkové ceny Jetty sú od 17,500,-USD za 2,5-liter, Civic s nám známou 1,8-čkou ale len 5-stupňovou prevodovkou je za cca 15,500,-USD. Realita je však taká, že VW poskytuje ďaleko vyššie zľavy na predajni, takže v reáli tie ceny nebudú od seba veľmi ďaleko.

Bez ohľadu na mäkčené plasty - nájde sa tu niekto, kto mi rozumne vysvetlí, prečo rovnaká Jetta u nás stojí viac ako dvojnásobok?