Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Fullback 2.4 Double Cab 2.4 MJT AT – Skrytá identita

Jan Mička Jan Mička 9. 1. 2017
36
27
Zobrazit náhledy (36)
fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup fiat testy pickup
Fiat si v poslední době velmi snadno přišel ke dvěma novým modelům. Po dodávce Talento je to pick-up Fullback, zastánce staré dobré off-roadové školy.


Design, interiér


Pick-upy už dnes nejsou takové, jaké byly dříve. Snahou automobilek je i nadále nabízet vozy s velkou tažnou silou, pořádnou korbou a vyspělým pohonem všech kol, více než kdy jindy se však dnes myslí také na jízdní vlastnosti blížící se vozům SUV. Vezměte si třeba takový Nissan – u modelu NP300 Navara zachoval klasickou rámovou konstrukci podvozku, přihodil možnost výběru víceprvkové zadní nápravy a hned vzniknul jeden z nejpohodlnějších pick-upů současnosti. Narazit na starou školu však stále ještě není složité, navíc může mít na kapotě celkem neobvyklé logo…

No uznejte sami, napadlo by vás, že Fiat někdy nabídne konkurenta Fordu Ranger, Nissanu Navara, Toyoty Hilux, Volkswagenu Amarok nebo Mitsubishi L200? Tedy ne že by italská automobilka do segmentu pick-upů nikdy nezabrouzdala, však si jenom vzpomeňte na modely Strada nebo Dobló Work Up, přes pět metrů dlouhý vůz s nosností přes jednu tunu a schopností utáhnout 3,1 tuny vážící vozík je ale u této značky mimo obvyklá měřítka.

Dlužno dodat, že na to Fiat nešel hezky od píky, ale zvolil značně snadnější cestu. Dohodl se s japonskou automobilkou Mitsubishi, jejíž model L200 páté generace převzal téměř „jedna k jedné“, a prodává jej pod označením Fullback. Jste překvapení? Neměli byste, stejný scénář se totiž odehrál v případě Renaultu Traffic a Fiatu Talento, právě ve světě užitkových vozidel se však nejedná o nic ojedinělého. Však to znáte – Peugeot Boxer a Citroën Jumper – a nebýt „násilného“ zaříznutí v podstatě hotové Škody Roomster druhé generace, platila by stejná pravidla i mezi ní a Volkswagen Caddy. Takhle to prostě chodí.

Ta hezčí volba

Fiat s novým modelem Fullback vskutku neměl moc práce – vzal Mitsubishi L200 a udělal ho o něco atraktivnější. A stačilo přitom jenom vyměnit masku chladiče, přidat hezčí nárazníky a bylo vystaráno. Pořád se samozřejmě nejedná vyloženě o krasavce, i dárce orgánů mi vždycky nejvíce připomínal vosu, drobných změn je ale více než dost. Sluší se dodat, že se vůz do našeho testu řádně vyšňořil. Jde o vrcholnou linii LX doplněnou o paket Exclusive za 121.000 Kč, který mimo jiné přidává i chromované prvky exteriéru. Nakolik je toto řešení „asijské“, nechám na vás, náš fullback mi ale nakonec padnul do oka.

Proporce karoserie se ve srovnání s Mitsubishi L200 pochopitelně nemění, vůz na délku měří 5285 milimetrů, je 1815 milimetrů široký a 1780 milimetrů vysoký, a stejně jsou na tom i nájezdové úhly. Naše verze Double Cab LX má 30 stupňů vpředu, 22 stupňů vzadu a přechodový úhel činí 24 stupňů, opatrně však na světlou výšku. Mezi nápravami je to 225 milimetrů, zadní diferenciál je však k zemi o dvacet milimetrů blíže, a asi si sami dovedete představit, jakou může jeden špatně trefený kámen způsobit paseku.

Další oblastí, ve kterých se nové pick-upy přibližují běžným osobním vozům, jsou interiéry. Proto i ve Fiatu Fullback můžete mít kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, sedmipalcový dotykový displej infotainmentu s navigací (byť s méně přehledným prostředím) a alespoň na pohled docela hezké dekory. I navzdory tomuto pozlátku je ale každému hned jasné, že se jedná hlavně o pracovní stroj, který byste uvnitř s trochou nadsázky mohli vystříkat wapkou. Přístrojová deska, středový tunel i výplně dveří jsou sestaveny z tvrdých plastů, u pick-upů se však jedná o vítaný a snadno udržovatelný standard.

fiat testy pickup fiat testy pickup
 

Ne nadarmo má fullback také bytelné prahové nášlapy – za volant mají občas problém se vydrápat i vzrostlejší jedinci, jakmile se tak ale stane, cítíte se jako v běžném osobním autě. Sedadla jsou rozměrná, ta přední jsou ukotvena o něco blíže k podlaze, před koleny i v loktech je hromada místa (aby ne, když má vůz třímetrový rozvor) a díky bohatému prosklení máte velmi slušný výhled ven. Bude se hodit, protože stejně jako L200 je i fullback pořádný kus auta. Horší je to pouze s výhledem dozadu, tedy pokud se to kvůli volitelnému hardtopu z katalogu příslušenství (stojí 62.700 Kč) dá vůbec výhledem nazvat. Avšak nezoufejte. Na výstup zadní kamery se dá docela dobře spolehnout.

Správný pick-up musí mít samozřejmě pořádnou korbu, což je v našem případě splněno. Ložná plocha verze Double Cab je 1520 milimetrů dlouhá, 1470 milimetrů široká a 475 milimetrů hluboká. S bytelným víkem se nemusíte bát praštit, ono to snese, než ale budete nakládat tvárnice a cihly, zkuste před tím otevřít katalog příslušenství. Na černě lakované podlaze totiž půjde vidět každý šrám a ty nesluší ani pracovním strojům.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný jako bivoj, tichý jako myška

Fiat Fullback pořídíte se dvěma verzemi vznětové „dva-čtyřky“, přičemž tu výkonově slabší (má 113 kW) jsme předloni v prosinci testovali pod kapotou Mitsubishi L200. Agregát s označením 4M15 pochází z dílen Mitsubishi, má celohliníkovou konstrukci, nízký kompresní poměr 15,5:1 a nechybí mu systém proměnného časování ventilů MIVEC, čímž si v rámci vznětových pick-upů připisuje celosvětové prvenství. Pod kapotou zkoušeného fiatu pracovala silnější verze se 133 kilowatty ve 3500 otáčkách a točivým momentem 430 N.m, a protože šlo o top verzi celé nabídky i po stránce výbav, měli jsme i automatickou pětistupňovou převodovku s hydrodynamickým měničem (stojí 35.211 Kč).

Terénní pick-upy, neúnavní dříči, si moc nemusejí lámat hlavu s kultivovaností projevu, kdyby mi ale někdo před jízdou zavázal oči a chtěl po mně, abych poznal v čem jedu, fullback bych zřejmě netipoval. Nemám nyní na mysli jízdní projev, ten auto s rámovou konstrukcí, tuhou zadní nápravou, listovými pery vzadu a off-roadovými pneumatikami nezamaskuje, motor je ale na vůz této kategorie překvapivě jemný a tichý. Dokonce i některá SUV by mohla závidět!

Pětistupňovou automatickou převodovku známe i z Mitsubishi Pajero, a přestože může na první pohled působit trochu archaicky, ve skutečnosti je velice bytelná, a na rozdíl od předchozí verze, která musela nejpozději po 80.000 do servisu, nepotřebuje žádnou údržbu. Nečekejte rychlost řazení jako u měničových skříní v osobních vozech, tenhle pětikvalt se do ničeho nehrne a nechává krásně vyniknout spodový potenciál motoru s jediným turbodmychadlem. Stávalo se mi, že jsem čtyřválec při běžné jízdě vůbec neslyšel, k větší produkci „hluku“ se totiž odhodlá až po pořádném sešlápnutím pedálu plynu.

fiat testy pickup fiat testy pickup
 

Vůbec největším překvapením však byla spotřeba paliva, tedy alespoň na poměry pick-upů. Tenhle černý drobek, který bez dalších dodatečných dílů (hardtop, tažné zařízení a podobně) váží skoro 1,9 tuny a jeho nápravy propojuje poctivé „železo“, jezdil běžně za osm litrů na sto kilometrů, a to jsem se na ekonomiku provozu příliš nezaměřoval. Z hlediska klasického denního použití je nejnáročnější městský a dálniční cyklus, počítejte ale s hodnotami do deseti litrů. Jak to ti Japonci jenom udělali?

Respekt nejen na silnici

Od pick-upů nemůžete očekávat jízdní zázraky, ten rámová konstrukce podvozku, tuhá zadní náprava a listová pera jaksi neumožňují. Mírné hopsání nenaloženého auta, lehčí řízení okolo středové polohy a pocitově větší náklony karoserie k nim ale patří a upřímně řečeno mám toto chování docela rád. Není to jako v běžném osobním autě, tady skutečně cítíte každou vlnku na silnici a nemůžete si dovolit jenom tak bezhlavě naletět do zatáčky. A přesně tohle je případ také Fiatu Fullback.

Tohle auto si umí na silnici velmi rychle zjednat respekt (velké tažné zařízení dokázalo odradit nejednoho lepiče na nárazník), ostatně jako většina pick-upů, o to snazší je jeho používání jako auto pro běžné denní používání. Na poskakování si zvyknete, a pokud ne, naložte na korbu metrák čehokoliv, už ten půjde při jízdě poznat. Nebo stačí jednoduše přidat plyn a poskakování zádě téměř ustane. Na dálnici pak takřka nepoznáte rozdíl mezi drsným pick-upem a velkým SUV, auto je stabilní a k mému překvapení i relativně tiché.

Jenomže asi jenom málokdo si kupuje pick-up kvůli image, jsou to pracovní stroje a podle toho je třeba k nim přistupovat už při koupi. Fullback je nabízen se dvěma stupni pohonu všech kol, přičemž k testované vrcholné linii LX se automaticky váže ten vyspělejší – s možností permanentního připojení přední nápravy prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou, uzávěrkou středového a zadního diferenciálu a redukční převodovkou. Takto nakonfigurovaný automobil, v našem případě opatřený pořádnými pneumatikami Toyo Open Country A28 (navržené speciálně pro Mitsubishi L200/Triton), je v terénu prakticky nezastavitelný, to ale neznamená, že se s ním nemůžete zahrabat na prvním paloučku. Je potřeba ho mít trochu v ruce a dbát zásad pro jízdu v terénu, o tom ale zájemci o pick-up obvykle moc dobře vědí.

Nemusíte zapínat všechny uzávěrky hned pod prvním kopcem, který se tváří nezpevněně, Fullback zvládne drtivou většinu překážek i pouze s přiřazeným předním pohonem (4H), byť se u toho stabilizační a protiprokluzový systém občas docela zapotí. Možnost natvrdo „zašpérovat“ podvozek využijete třeba při křížení náprav, které je tady doslova famózní, a při jízdě na cestách s rozdílným povrchem pro každou stranu auta. To kdyby vám například jedno ze zadních kol začalo hrabat a vy se nemohli pohnout dál. I díky automatické převodovce je jízda v terénu pohádka, šlapete pouze na brzdu a plyn, a přestože jsem se opravdu hodně snažil, auto jsem do úzkých nakonec nedostal.

fiat testy pickup fiat testy pickup
 

Stejně jako o L200 ovládáte pohon všech kol otočným voličem Super Select na středovém tunelu a s každou změnou polohy cítíte, jak to v podvozku hezky mechanicky „zachroupá“. Čtyřkolku můžete kdykoliv připojit až do rychlosti 100 km/h, a jak je to s jízdou s uzávěrkami, to už jistě sami moc dobře víte – pouze na povrchu s horší adhezí (bláto, písek, sníh, led), jinak riskujete poškození poloos, diferenciálů a hnacích hřídelů. Tyto díly u „zašpérovaného“ auta při jízdě na asfaltu odejdou jako první, osobně jsem proto vždy po překonání rizikového místa nechal zapnutou pouze klasickou čtyřkolku (4H) a jel dál beze strachu o podvozek auta.

Závěr


Závěr

Užitkové divizi automobilky Fiat pořádný pick-up chyběl, a pokud to vezmeme do důsledku, přišla si k němu nenáročnou a docela levnou cestou. Vyvíjet v dnešní době konkurenta Fordu Ranger nebo Nissanu NP300 Navara úplně od píky by byla ekonomická sebevražda, Mitsubishi L200, dárce orgánů nového fiatu, je ve svém segmentu po právu respektovaným vozem, proto není nejmenších pochyb o tom, že koupí fullbacku neprohloupíte. Základní výbava se takřka neliší od L200 se stejnou kombinací motoru a převodovky, přesto je ale „Ital“ o více než 40.000 korun levnější. No nekupte to!

Fiat Fullback Double Cab 2.4 MJT 5AT - srovnání s konkurencí
ModelFiat Fullback 2.4 MJD 5ATFord Ranger 2.2 TDCiMitsubishi L200 2.4 DI-D MivecNissan NP300 Navara
Zdvihový objem [cm3]2442219824422298
Válce/ventily4/44/44/44/4
Převodovka5AT6AT5AT7A
Největší výkon [kW/min-1]133/3500118/3700133/3500140/3750
Největší toč. mom. [N.m/min-1]430/2500385/1500-2500430/2500450/1500-2500
Max. rychlost [km/h]177175177180
Zrychlení 0-100 km/h [s]neudáno12,5neudáno10,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,87,57,0
Základní cena [Kč]780.5111.060.686821.650983.400

Je jenom málo věcí, které by se daly Fiatu Fullback objektivně vytknout. Může mít kožené čalounění, vyhřívaná sedadla a navigaci, přesto ale víte, že se v jádru jedná o pracovní stroj, který si na nějaké kudrlinky nepotrpí. Tedy alespoň ne uvnitř, kde je všechno vyrobeno z tvrdých a bytelných plastů. Konstrukce podvozku s tuhou zadní nápravou a listovými pery nedovoluje takový komfort jako u SUV, na druhou stranu ale nebudete zklamaní ani při běžném denním používání. Jistě, nezatížená záď na nerovnostech trochu tancuje, je to ale charakteristická vlastnost těchto vozů, nad kterou nakonec mávnete rukou, protože víte, že v terénu vám to auto stoprocentně vynahradí. Tam je totiž ve správných rukou takřka nezastavitelné!

Snad vůbec nejlepší částí auta je pro mě ale motor. Vznětová „dva-čtyřka“, kterou japonská automobilka Mitsubishi značí 2.4 DI-D MIVEC, má síly na rozdávání už od nejnižších otáček a pětistupňová automatická převodovka vás ji nechá dosyta využívat. Při běžné jízdě se už tak dost nízká hlučnost ukrývá kdesi za aerodynamickým svistem kolem karoserie a hučením a pneumatik. Čtyři válce nejsou na škodu, více bych osobně ani nepotřeboval, navíc úplně špatná není ani spotřeba. No řekli byste, že bude takhle velké auto běžně jezdit za osm litrů?

fiat testy pickup fiat testy pickup
 

Plusy

  • Silný a relativně tichý motor
  • Příznivá spotřeba
  • Jízdní komfort a stabilita při vyšších rychlostech
  • Fantastické vlastnosti v terénu

Minusy

  • Přeposilované řízení
  • Hůře přehledné prostředí infotainmentu
  • Méně pohodlná zadní sedadla

Nejlevnější verze modelu691.309 Kč (2.4 MJT 6MT SX/113 kW)
Základ s testovaným motorem745.300 Kč (2.4 MJT 6MT LX/133 kW)
Testovaný vůz bez příplatků780.511 Kč (2.4 MJT 5AT LX/133 kW)
Testovaný vůz s výbavou992.481 Kč (2.4 MJT 5AT LX/133 kW)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Fiat Fullback 2.4 Double Cab 2.4 MJT AT
Cena základní sestavy 780 511 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, litá 17“palcová kola, varování před opuštěním jízdního kola, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, vyspělý pohon všech kol s voličem Super Select a další. Kč
Cena testované sestavy 992 481 Kč
Výbava testované sestavy Černá pastelová barva (+6050 Kč), paket LX Exclusive pro 5AT - uzávěrka zadního diferenciálu, uzávěrka mezinápravového diferenciálu, elektrické stahování oken, chromové doplňky exteriéru, zadní nárazník s nášlapem, kožený volant a řadicí páka, ovládání rádia na volantu, zadní parkovací kamera, kola z lehkých slitin 17", kožená sedadla (vpředu vyhřívaná), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, zatmavená okna, bezklíčkové odemykání a startování + navíc bixenonové světlomety s LED denním svícením, ostřikovače světlometů, rádio s 7" dotykovou obrazovkou a navigací (+121.000 Kč), chromované lišty dveří (+8720 Kč), sada uchycení do korby (3820 Kč), tažné zařízení (8180 Kč), hardtop (62.700 Kč), prahové lišty (+1500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2442
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Emise CO2: 196
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 1035
Rozměr pneu: 245/65 R17
Fiat Fullback 2.4 Double Cab 2.4 MJT AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5285
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1780
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 530
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

zadní uzávěrka?
| 25. 1. 2017
kde se zapíná uzávěrka zadního diffu? nikde jsem k tomu nenašel příslušný čudlík, navíc L200 ze kteráho toto auto vychází nemá zadní uzávěrku s tímto typem pohonu 4x4 a k čemu slouží ta dlouhá tyč schovaná za sklopenýmy zadními sedadly? na povolování kol mi to přijde obrovský :-O
ví někdo? :-)
Dobrý začátek
| 12. 1. 2017
To uz snad ani neni vyrobce, to je proste autorizovany dealer, ne?
2,4 DI-D
| 12. 1. 2017
S křížkem po funuse a jako auto pracovní auto naprosto neprodejný... Z Amaroku udělali lifestylovou blbost, na autech jako je Hilux, L200 a Navara je hezky znát, že šestiválec nepotřebují, pokud mají dobře udělaný čtyřválec.
2,4 DI-D
| 10. 1. 2017
top motor v techto aute je v Amaroku. 224k V6 TDi. ;-) :yes:
Avatar - 3_diamanty
2,4 DI-D
| 10. 1. 2017
tento motor je na taketo pracovne auto ozaj vyborny.... L200 s nou vsade chvalia.. je aj velmi usporny kultivovany tichy a velmi silny ... klobuk dole... jeden z top dizlov sucasnosti podla mna .. a paradoxne je od japonskeho mitsubishi ktore bolo vzdy viac o benzinoch ;-) .. fiat si nemohol vybrat lepsieho darcu :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku