Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat na přelomu roku přeruší výrobu Punta

David Bureš
Diskuze (28)
Výroba v továrně Melfi bude přerušena na více než 20 dní.

Fiat mezi prosincem a lednem přeruší výrobu ve své továrně Melfi na jihu Itálie. V tomto závodě je vyráběn model Punto.

Volno dostane na 5.000 zaměstnanců továrny. Ti nepůjdou do práce mezi 21. prosincem a 13. lednem. Volno budou mít také 17. prosince.

Automobilka bojuje s klesajícími prodeji v Evropě a nadbytečnou kapacitou svých továren. Pozastavení výroby je alespoň krátkodobé řešení pro tyto problémy. Již dříve odbory oznámily, že výrobní přestávky v závodě Pomigliano bude prodlouženo o dva týdny. V Pomiglianu je mimochodem vyráběn minivůz Fiat Panda.

Třetí generace Punta je na trhu s různými názvy (Grande Punto, Punto Evo a Punto) už od roku 2005. Možnou budoucnost tohoto modelu naznačil šéf Fiatu Sergio Marchionne v nedávném rozhovoru pro server Automotive News Europe.

Na otázku, zda Punto nebude nahrazeno vozem odvozeným od menší 500, Marchionne odpověděl: „Tím bych si nedělal starosti. Punto je ve výrobě, ale myslím, že značka Fiat nakonec skončí s modely odvozenými od 500 a Pandy.“

Co se týče problémů v Evropě, Marchionne přiznal, že se obává toho, že vlády podpoří jen domácí výrobce, což může poškodit evropský trh. Některé automobilky by totiž byly zvýhodněny proti ostatním. Sám šéf Fiatu přitom volal po tom, aby automobilkám pomohla řešit nadbytečnou kapacitu jejich evropských továren EU, plán však nebyl podpořen.

Marchionne tím odkazoval na pomoc francouzské vlády koncernu PSA Peugeot-Citroën. Francie tomuto výrobci nabídla úvěr ve výši sedmi miliard eur. Šéf Fiatu nyní podle svých slov čeká na vyjádření EU, zda je tato pomoc spravedlivá a v souladu s unijními pravidly pro hospodářskou soutěž.

Fiat v Evropě během prvních třech čtvrtletí letošního roku vykázal ztrátu 573 milionů eur, podle odhadů automobilky bude vykázaná ztráta činit na konci roku asi 700 milionů eur.

David Bureš
Diskuze (28)
22. 11. 2012 00:08
Re: Jenom přeruší?
Přesně tak to je. Dnes už se žádná země v Evropě ani nesnaží tvářit, že bude fungovat s vyrovnaným rozpočtem, i mnoho velkých firem na tento princip rezignovalo. Všichni se zadlužují jako o závod, velké ryby tyto dlužné peníze rozkrádají a ti ostatní pod nimi stále chudnou. Protože chudnou, nenakupují. A když nenakupují, snižuje se výběr daní a tak se musí zadlužovat, aby bylo co rozkrádat. Až ti nahoře rozkradou vše a ti dole budou zcela ožebračení, dojde buď k válce nebo k nějaké krvavé revoluci, která to zase na nějakou dobu srovná. Potom se ke kormidlu dostanou zloději a půjde to nanovo.
21. 11. 2012 15:54
Re: 500L
Ano, saltrpaka je na prvy dojem zvlastna, najma dlzkou, ale po 5min mi to prestalo vadit. Je to najma vec zvyku.
A ano, novinari na tom vedia postavit celu kritiku a vsetky dovody, preco to nekupit, ale radsej konkurenciu s vybavou holobyt.
21. 11. 2012 15:39
Re: Jenom přeruší?
Bohuzel nerozhodl trh, ale EU. Frantici maji vetsi paky nez Talosi, at si Marchione rve jak chce, tak Frantici si svoje lidi nepropusti, i kdyby kvuli dotacim pro PSA mela mit cela EU vyssi dane. Vcetne tech Italu, co je Fiat nucene povyhazuje z prace, jak si to prejes, protoze za vyrobni cenu proti subvencovanym Francouzum neproda a Italie to nebude mit z ceho dotovat...

V konecnem dusledku na to dojedeme vsichni, protoze z toho kam nas vede Francie a EU je vlastne jen jedina unikova cesta a vsichni to to vedi jaka...

Az dojdou vsechny penize na dotace, bude se muset najit nejaky nepritel, vyhlasit mu valku, coz da zaminku natisknout mraky penez a znicit ekonomiku, valka pak rozbije veskery prumysl, pozabiji se vsichni veritele a az uz nebude co nicit a proti komu bojovat, tak se udela primeri a ta desetina nebo jeste mene ldi co prezijou muzou zacit novou konjunkturu pekne od zemedelstvi a stavebnictvi, nez se zase trh presyti a ekonomika se znovu nerozvrati a tak porad dokolecka dokola.

Ona uz neni otazka jestli k tomu musi dojit jako spis kdy k tomu dojde... bohuzel. Historicke analogie jsou az mrazive presne a pesimisticke.
Avatar - Barrichello
21. 11. 2012 15:16
Re: No je to horší než se píše tady
No vytížení továren na 50% a možná hrozí i méně je vcelku tragické...

Chrysler sám potřebuje peníze na vývoj nových modelů....
21. 11. 2012 14:17
Jenom přeruší?
Já si myslím, že by bylo nejlepší, kdyby ji úplně zastavili. A jednou provždy a už se radši ani o nic dalšího nepokoušejí. Holt žití na dluh není možné donekonečna a na italské manýry už nikdo nebude zvědavý, stejně jako na celou tu středomořskou "kultůru" Řeckem počínaje a Portugalskem konče a Francii z toho nevyjímaje.....tyhle země jsou za zenitem, jejich sebeprezentace je tak trochu Potěmkinova vesnice a není důvod, aby do propasti strhávali větší zbytek Evropy, který jakous takous šanci na rozvoj stále ještě má....

Itálie je typickou ukázkou toho, jak by to mělo fungovat - společně s latinskými sestrami a Řeckem by měla tvořit cosi jako Mexiko pro severní zbytek Evropy. Ne společně, ale vedle sebe.

FIAT končí, ty křeče mohou trvat ještě hezky dlouho a jak to dneska vypadá v Itálii si udělá reálný obraz každý, kdo tam v posledních třech čtyřech letech byl.....

Jinak je zajímavé, že Marchionne tentokrát vynechal svého úhlavního nepřítele VW AG a zaměřil se na PSA. Holt mu ty jeho hrátky v dnešní době nikdo platit nebude a proč by měly zavírat fabriky ty značky, které jedou normálně nebo dokonce na plný plyn, když o italskou produkci není zájem ani doma, nikdo soudný asi nepochopí. Trh už rozhodl.