Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat odhaluje nové motory. Co prozradil o litrovém tříválci a třináctistovce?

David Bureš
Diskuze (39)
Nová rodina benzinových motorů koncernu FCA je modulární, čítá litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,3 litru. Jako první je využije Jeep Renegade.

Přísnější emisní normy se blíží, a tak mnozí automobiloví výrobci v poslední době odhalili novou generaci svých motorů, která je nadcházejícím pravidlům přizpůsobena. Řady takových automobilek (Peugeot a jeho 1.5 BlueHDi, Volkswagen a jeho 1.5 TSI, Renault a jeho 1.3 TCe) nyní rozšiřuje také koncern Fiat Chrysler Automobiles, který představuje novou generaci svých benzinových motorů FireFly.

V tuto chvíli je její součástí litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,3 litru, v obou případech přeplňované turbodmychadlem. Menší motor i díky tomu poskytuje 88 kW a 190 N.m, zatímco třináctistovka debutuje ve dvou výkonových verzích, se 110 kW a 132 kW. V obou případech její točivý moment činí 270 N.m.

Nová rodina motorů FireFly má modulární konstrukci, shodné je vrtání 70 mm nebo inovativní spalovací komora o objemu 0,33 litru. Základem jsou hliníkové slitiny, díky čemuž se podařilo srazit hmotnost agregátu až na 93 kilogramů.

Konkrétně kliková skříň je vyrobena z hliníkové slitiny lité pod vysokým tlakem, která byla vyvinuta ve spolupráci s firmou Teskid. Ke zvýšení odolnosti tu jsou však 1,8 mm silné železné vložky. Navržena byla tak, aby poskytla co nejlepší poměr mezi nízkou hlučností, nízkými vibracemi a pevností. Hlava má čtyři ventily na válec a jeden vačkový hřídel. Kompaktní konstrukce spalovací komory a vysokotlaké sací potrubí zajišťují vzduchovou turbulenci a krátkou dobu spalování, která vede k vysoké tepelné účinnosti.

V dnešní době je pak samozřejmostí využití účinného přímého vstřikování nebo turbodmychadla. To má nízkou setrvačnost a elektronicky řízený obtokový ventil s vodou chlazeným modulem kompresoru v sacím potrubí, což zajišťuje rychlejší odezvu. Kvůli splnění nadcházejících norem je tu pak i částicový filtr.

Důležitou novinkou je i třetí generace systému MultiAir, neboli variabilní nastavení zdvihu a časování ventilů, která v litru a třináctistovce slaví svoji premiéru. MultiAir III dále snižuje spotřebu paliva, a to díky optimalizovanému otevírání a zavírání sacích ventilů. Při nízké zátěži se pro zvýšení účinnosti sací ventily předem otevřou, aby se při vysoké zátěži jejich zavření zase opozdilo.

Nový tříválec 1.0 MultiAir III a čtyřválec 1.3 MultiAir III debutují v modernizovaném Jeepu Renegade, který se začne prodávat v září. V něm je litr spárován s šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco slabší třináctistovka se spoléhá na dvouspojkovou převodovku a ta silnější na devítistupňový automat s měničem. Do budoucna se pak počítá s jejich rozšířením i do dalších modelů koncernu FCA.

David Bureš
Diskuze (39)
Avatar - iudex
25. 6. 2018 09:11
Re: Keci na trojvalec za 3 - 2 - 1 - ...
OK, takže Lamborghini. Motory Škodovky sú super, pretože koncernové Lamborghini vyrába fantastické desaťvalce. >:D
23. 6. 2018 12:07
Re: Keci na trojvalec za 3 - 2 - 1 - ...
A to, o čem se bavíme, tady rozhoduje Iudex? Snad chápeš, že když je řeč o motorech Fiatu, přijde logicky řeč na celou koncernovou nabídku. I ty nově představené motory budou mít premiéru v Jeepu.
22. 6. 2018 19:10
Re: Keci na trojvalec za 3 - 2 - 1 - ...
Beriem tvoj argument, ze Fiat je prakticky bez modelov osobnych aut, takze aj motorova paleta je mizeria, lebo tie drahsie motory nemaju do coho montovat.

Na druhu stranu je logicke, ze Multiair nedavaju do malych aut ako Panda resp. 500. A zial potom uz maju iba budgetove Tipo. 500X ma aj 170 konovy multiair, 2.0 diesel, resp. teraz niekto pisal, ze ich posilnili. Zase tie motory funguju dobre, nekazia sa a 2.0 turbo by asi davali do spominanych aut zbytocne, nikto to nekupi :-)
Avatar - Ada je zase tady
22. 6. 2018 16:23
Re: Keci na trojvalec za 3 - 2 - 1 - ...
2.0JTD tedy mezi nejspolehlivější diesely nepatří :no:
Avatar - Ada je zase tady
22. 6. 2018 15:59
Vyvíjet nové benzínové motory...
... je stejná pošetilost, jako vyvíjet nové parní motory. Dnes je to oboje už mrtvá technologie. :no: