Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Renegade
Jeep Renegade
Jeep Renegade
Jeep Renegade
29 Fotogalerie

Fiat odhaluje nové motory. Co prozradil o litrovém tříválci a třináctistovce?

Nová rodina benzinových motorů koncernu FCA je modulární, čítá litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,3 litru. Jako první je využije Jeep Renegade.

Přísnější emisní normy se blíží, a tak mnozí automobiloví výrobci v poslední době odhalili novou generaci svých motorů, která je nadcházejícím pravidlům přizpůsobena. Řady takových automobilek (Peugeot a jeho 1.5 BlueHDi, Volkswagen a jeho 1.5 TSI, Renault a jeho 1.3 TCe) nyní rozšiřuje také koncern Fiat Chrysler Automobiles, který představuje novou generaci svých benzinových motorů FireFly.

V tuto chvíli je její součástí litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,3 litru, v obou případech přeplňované turbodmychadlem. Menší motor i díky tomu poskytuje 88 kW a 190 N.m, zatímco třináctistovka debutuje ve dvou výkonových verzích, se 110 kW a 132 kW. V obou případech její točivý moment činí 270 N.m.

Nová rodina motorů FireFly má modulární konstrukci, shodné je vrtání 70 mm nebo inovativní spalovací komora o objemu 0,33 litru. Základem jsou hliníkové slitiny, díky čemuž se podařilo srazit hmotnost agregátu až na 93 kilogramů.

Konkrétně kliková skříň je vyrobena z hliníkové slitiny lité pod vysokým tlakem, která byla vyvinuta ve spolupráci s firmou Teskid. Ke zvýšení odolnosti tu jsou však 1,8 mm silné železné vložky. Navržena byla tak, aby poskytla co nejlepší poměr mezi nízkou hlučností, nízkými vibracemi a pevností. Hlava má čtyři ventily na válec a jeden vačkový hřídel. Kompaktní konstrukce spalovací komory a vysokotlaké sací potrubí zajišťují vzduchovou turbulenci a krátkou dobu spalování, která vede k vysoké tepelné účinnosti.

V dnešní době je pak samozřejmostí využití účinného přímého vstřikování nebo turbodmychadla. To má nízkou setrvačnost a elektronicky řízený obtokový ventil s vodou chlazeným modulem kompresoru v sacím potrubí, což zajišťuje rychlejší odezvu. Kvůli splnění nadcházejících norem je tu pak i částicový filtr.

Důležitou novinkou je i třetí generace systému MultiAir, neboli variabilní nastavení zdvihu a časování ventilů, která v litru a třináctistovce slaví svoji premiéru. MultiAir III dále snižuje spotřebu paliva, a to díky optimalizovanému otevírání a zavírání sacích ventilů. Při nízké zátěži se pro zvýšení účinnosti sací ventily předem otevřou, aby se při vysoké zátěži jejich zavření zase opozdilo.

Nový tříválec 1.0 MultiAir III a čtyřválec 1.3 MultiAir III debutují v modernizovaném Jeepu Renegade, který se začne prodávat v září. V něm je litr spárován s šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco slabší třináctistovka se spoléhá na dvouspojkovou převodovku a ta silnější na devítistupňový automat s měničem. Do budoucna se pak počítá s jejich rozšířením i do dalších modelů koncernu FCA.