Test Auto.cz

Peugeot 308 1.5 BlueHDi – Nafta ještě neřekla poslední slovo!

2.5. 2018
Verdikt
 

Stále častěji se hovoří o tom, že nastává konec turbodieselů. Nový motor 1.5 BlueHDi ale dokazuje, že nafta ještě neřekla poslední slovo.

Nadcházející přísnější emisní normy Euro 6c budou na evropských trzích znamenat výraznou proměnu motorových palet nabízených modelů, která bude charakterizována dalším rozvojem různých hybridů, zástavbou pevných filtrů k zážehovým přímovstřikovým motorům a naopak poklesem počtu dieselových agregátů. Peugeot se na to připravil již s předstihem, když představil nový vznětový motor 1.5 BlueHDi.

Jako první ho dostal kompaktní model 308, pod jehož kapotou jsme novou patnáctistovku poprvé vyzkoušeli. Třistaosmička ale už není jediným modelem Skupiny PSA nabízejícím tento motor, postupně rozšířil nabídku též crossoverů 3008 a 5008, dostaly ho i Opely Crossland X a Grandland X (s obchodním označením 1.5 CDTI) a zanedlouho se objeví také v dalších modelech francouzského koncernu, navíc v různých výkonových verzích, doplňujících dnes v 308 výhradně nabízené provedení s 96 kW. K dispozici mají být varianty s 88, 75 a 55 kW. Peugeot nový motor vyzdvihuje mnoha superlativy, a tak se ptáme - může 1.5 BlueHDi naftu zachránit?

Psali jsme: Peugeot rozšiřuje nabídku nového turbodieselu 1.5 BlueHDi. Dostala ho 3008 i 5008

Silný i úsporný

Než se vrhneme na naše dojmy, je tu trocha teorie, protože tenhle adept na zachránce vznětových motorů si ji nepochybně zaslouží. Ostatně sám Peugeot novince opravdu věří. „Celkově chce výrobce motorem DV5 ukázat, že není důvod zakazovat vjezd dieselů do měst, ani přijímat jiná restriktivní opatření,“ říká na adresu vzniku motoru Josef Gamba, technický školitel českého importéra značek Peugeot a Citroën.

Základem nové patnáctistovky je dosavadní 1.6 BlueHDi, můžeme tedy hovořit o pokračujícím downsizingu. Vrtání zůstává shodné (75 mm), objem byl tudíž zmenšen zkrácením zdvihu z 88,3 na 84,8 mm. Novinkou je také šestnáctiventilová hlava místo osmiventilové s dvěma vačkovými hřídeli, přepracován byl i tvar spalovacího prostoru (inspirováno závodním Peugeotem 908 pro Le Mans) a nové je rovněž turbodmychadlo, sání, písty nebo vstřikování. Zachován naopak byl hliníkový blok a konstrukce „open deck“ se zalitou čtveřicí litinových válců.

Kvůli snížení vypouštěných emisí se motor samozřejmě neobejde bez vstřikování AdBlue a filtru pevných částic. Právě emisní systém je nový, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic už nejsou v rozděleném „hrnci“, ale v celistvém obalu. Uvnitř jsou hned tři katalyzátory - první, oxidační se záchytným DeNOX, zachycuje třeba oxidy dusíku při studeném startu. Druhý, SCR, zadržuje co nejvíce AdBlue, aby jej přiváděl do kontaktu s výfukovými plyny, a konečně třetí, nejobjemnější, je filtr pevných částic zachytávající saze pro usnadnění jejich spalování. Doslova revolucí jsou dva senzory NOX, jeden před úpravou a druhý po kompletním procesu, díky nimž lze optimálně nastavit vstřikování močoviny a otevření ventilu EGR.

Jedná se tedy o komplexní řešení (ostatně si vyžádalo 200 patentů), které mělo primárně za cíl snížit emise. Nemluvíme přitom jen o papírových normách, ale také o reálném prostředí. A jak naše zkušenosti dokazují, nová patnáctistovka v tomto ohledu opravdu vyniká. Za týden testování jsme se hravě vešli do 5,5 l/100 km, což je na dnešní poměry skvělá hodnota. A i při svižnější jízdě spotřeba nijak výrazně nestoupala, stále jsme se pohybovali kolem sedmi litrů. Na dálnici jsme jezdili za rovných šest, zatímco při pohybu po městě si Peugeot řekl o 7,5 l/100 km.

Velký test reálné spotřeby 50 aut! Víme, která auta jsou na skutečných silnicích nejúspornější!

V 308 je zatím dostupná výhradně verze s výkonem 96 kW a točivým momentem kulatých 300 N.m, které jsou dostupné už v 1750 otáčkách. Právě nízkým otáčkám se agregát rozhodně nebrání, naopak vyniká zápalem už od volnoběhu. Nemusíte ho tedy nijak vytáčet, síly má habaděj už v nízkých otáčkách. Ochotně ale táhne až k nějakým 4000 otáčkám, v nichž už dá najevo, že je čas přeřadit. Potěší i pohotové reakce na pokyn.

obrázek [600 x 389]  

Chválíme i kultivovanost a skvělé odhlučnění, na volnoběh nebo při pohybu ve městě o práci motoru vůbec nevíte. Bohužel se to však změní na dálnici, kdy ho najednou uslyšíte, neustálé vznětové vrnění je všudypřítomné, byť stále relativně dobře utlumené. Důvod hledejme v krátkém zpřevodování, při 130 km/h patnáctistovka točí na šestku 2400 otáček.

Jinak se nám spárování se šestistupňovou manuální převodovkou líbí – ostatně jinou možnost nyní ani nemáte – kdo chce automat, musí sáhnout po 1.6 BlueHDi (88 kW), která nadále zůstává v nabídce po boku modernější patnáctistovky. Na poměry aut francouzských značek je řazení nečekaně tuhé, což kvitujeme. Je však hlučnější, podobně jako u Renaultu Mégane se při pohybu pákou v kulise dočkáte ne příliš příjemného „klikání“. Zpátečka pak v konkrétním exempláři šla poněkud ztuha.

Motor přitom nezabíjí ani cenová politika. Je sice samozřejmě dražší než nadále nabízená vznětová šestnáctistovka s 88 kW, jenže o přijatelných 15.000 korun. Základní cenovka 430.000 korun je navíc podstatně nižší než u konkurence – třeba Honda Civic s novým turbodieselem 1.6 i-DTEC (88 kW) přijde v základu na více než půl milionu, stejně jako Renault Mégane s 1.6 dCi (96 kW).

Atraktivní cenovka navíc není vykoupena chudou výbavou, ba naopak. Už v základním stupni Active máte šest airbagů, tempomat, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Peugeot 308 – srovnání s konkurencí
ModelPeugeot 308Honda CivicOpel AstraRenault Mégane
Motor1.5 BlueHDi1.6 i-DTEC1.6 CDTI1.6 dCi
Zdvihový objem [cm3]1499159715981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]96/375088/4000100/3500-400096/4000
Točivý moment [N.m/min]300/1750300/2000320/2000-2250320/1750
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]204201205198
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,89,89,610,0
Komb. spotřeba [l/100 km]3,53,53,84,0
Základní cena [Kč]430.000509.900466.900516.400

Celkové naladění auta zdůrazňuje spíše komfort. Platí to už pro motor, který navzdory své síle postrádá šťávu – zkrátka dává najevo, že jakožto turbodiesel není určen pro nějaké bláznění na okreskách, ale pro pohodovou jízdu. A tak to má vlastně být. Také podvozek je hlavně pohodlný, byť na větších hrbolech občas znervózní. Žádných hlučných ran se ale od kol nedočkáte.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Cena v základní výbavě: 470 000 Kč Cena v testované výbavě: 589 500 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 16palcová kola z lehkých slitin, palubní počítač, světelný senzor, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravního značení, tempomat, sledování pozornosti řidiče, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory, diody denního svícení, koncová diodová světla, přední mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením boku karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s ovládáním na 9,7“ dotykovém displeji, bluetooth a ovládáním na volantu,

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.000,-), hliníkové pedály (+3.000,-), navigace (+20.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+7.500,-), zatmavená skla zadních oken (+2.500,-), full-LED světlomety (+30.000,-), zadní parkovací kamera (+12.000,-), atd.

Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví

Ceny chat a chalup v Česku v posledních letech rostou,…

Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.4 / 3.7
Emise CO2:93
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 555
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI

Označení v názvu modelu se sice liší jenom velikostí…

 



 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

 

iSport.cz

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat Benfiku nebo Ajax

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat…

Fotbalisté Plzně budou 30. srpna při losování základních skupin Ligy mistrů s největší pravděpodobností nasazeni…

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu stejně jako hrdina Bale

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu…

Všechny oslavné konfety po triumfu v Lize mistrů ještě nespadly na zem a v médiích už se začalo spekulovat, zda…

 

Reflex.cz

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…

Hra o trůny jako desková hra: Osadníci z Katanu si troufli na populární seriál

Hra o trůny jako desková hra: Osadníci z Katanu si…

Osadníci z Katanu vstupují do světa jedinečné fantasy ságy Hra o trůny. Hra je našlapaná tak, že se sotva vejde…