Test Auto.cz

Peugeot 308 1.5 BlueHDi – Nafta ještě neřekla poslední slovo!

2.5. 2018
Verdikt
 

Stále častěji se hovoří o tom, že nastává konec turbodieselů. Nový motor 1.5 BlueHDi ale dokazuje, že nafta ještě neřekla poslední slovo.

Nadcházející přísnější emisní normy Euro 6c budou na evropských trzích znamenat výraznou proměnu motorových palet nabízených modelů, která bude charakterizována dalším rozvojem různých hybridů, zástavbou pevných filtrů k zážehovým přímovstřikovým motorům a naopak poklesem počtu dieselových agregátů. Peugeot se na to připravil již s předstihem, když představil nový vznětový motor 1.5 BlueHDi.

Jako první ho dostal kompaktní model 308, pod jehož kapotou jsme novou patnáctistovku poprvé vyzkoušeli. Třistaosmička ale už není jediným modelem Skupiny PSA nabízejícím tento motor, postupně rozšířil nabídku též crossoverů 3008 a 5008, dostaly ho i Opely Crossland X a Grandland X (s obchodním označením 1.5 CDTI) a zanedlouho se objeví také v dalších modelech francouzského koncernu, navíc v různých výkonových verzích, doplňujících dnes v 308 výhradně nabízené provedení s 96 kW. K dispozici mají být varianty s 88, 75 a 55 kW. Peugeot nový motor vyzdvihuje mnoha superlativy, a tak se ptáme - může 1.5 BlueHDi naftu zachránit?

Psali jsme: Peugeot rozšiřuje nabídku nového turbodieselu 1.5 BlueHDi. Dostala ho 3008 i 5008

Silný i úsporný

Než se vrhneme na naše dojmy, je tu trocha teorie, protože tenhle adept na zachránce vznětových motorů si ji nepochybně zaslouží. Ostatně sám Peugeot novince opravdu věří. „Celkově chce výrobce motorem DV5 ukázat, že není důvod zakazovat vjezd dieselů do měst, ani přijímat jiná restriktivní opatření,“ říká na adresu vzniku motoru Josef Gamba, technický školitel českého importéra značek Peugeot a Citroën.

Základem nové patnáctistovky je dosavadní 1.6 BlueHDi, můžeme tedy hovořit o pokračujícím downsizingu. Vrtání zůstává shodné (75 mm), objem byl tudíž zmenšen zkrácením zdvihu z 88,3 na 84,8 mm. Novinkou je také šestnáctiventilová hlava místo osmiventilové s dvěma vačkovými hřídeli, přepracován byl i tvar spalovacího prostoru (inspirováno závodním Peugeotem 908 pro Le Mans) a nové je rovněž turbodmychadlo, sání, písty nebo vstřikování. Zachován naopak byl hliníkový blok a konstrukce „open deck“ se zalitou čtveřicí litinových válců.

Kvůli snížení vypouštěných emisí se motor samozřejmě neobejde bez vstřikování AdBlue a filtru pevných částic. Právě emisní systém je nový, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic už nejsou v rozděleném „hrnci“, ale v celistvém obalu. Uvnitř jsou hned tři katalyzátory - první, oxidační se záchytným DeNOX, zachycuje třeba oxidy dusíku při studeném startu. Druhý, SCR, zadržuje co nejvíce AdBlue, aby jej přiváděl do kontaktu s výfukovými plyny, a konečně třetí, nejobjemnější, je filtr pevných částic zachytávající saze pro usnadnění jejich spalování. Doslova revolucí jsou dva senzory NOX, jeden před úpravou a druhý po kompletním procesu, díky nimž lze optimálně nastavit vstřikování močoviny a otevření ventilu EGR.

Jedná se tedy o komplexní řešení (ostatně si vyžádalo 200 patentů), které mělo primárně za cíl snížit emise. Nemluvíme přitom jen o papírových normách, ale také o reálném prostředí. A jak naše zkušenosti dokazují, nová patnáctistovka v tomto ohledu opravdu vyniká. Za týden testování jsme se hravě vešli do 5,5 l/100 km, což je na dnešní poměry skvělá hodnota. A i při svižnější jízdě spotřeba nijak výrazně nestoupala, stále jsme se pohybovali kolem sedmi litrů. Na dálnici jsme jezdili za rovných šest, zatímco při pohybu po městě si Peugeot řekl o 7,5 l/100 km.

Velký test reálné spotřeby 50 aut! Víme, která auta jsou na skutečných silnicích nejúspornější!

V 308 je zatím dostupná výhradně verze s výkonem 96 kW a točivým momentem kulatých 300 N.m, které jsou dostupné už v 1750 otáčkách. Právě nízkým otáčkám se agregát rozhodně nebrání, naopak vyniká zápalem už od volnoběhu. Nemusíte ho tedy nijak vytáčet, síly má habaděj už v nízkých otáčkách. Ochotně ale táhne až k nějakým 4000 otáčkám, v nichž už dá najevo, že je čas přeřadit. Potěší i pohotové reakce na pokyn.

obrázek [600 x 389]  

Chválíme i kultivovanost a skvělé odhlučnění, na volnoběh nebo při pohybu ve městě o práci motoru vůbec nevíte. Bohužel se to však změní na dálnici, kdy ho najednou uslyšíte, neustálé vznětové vrnění je všudypřítomné, byť stále relativně dobře utlumené. Důvod hledejme v krátkém zpřevodování, při 130 km/h patnáctistovka točí na šestku 2400 otáček.

Jinak se nám spárování se šestistupňovou manuální převodovkou líbí – ostatně jinou možnost nyní ani nemáte – kdo chce automat, musí sáhnout po 1.6 BlueHDi (88 kW), která nadále zůstává v nabídce po boku modernější patnáctistovky. Na poměry aut francouzských značek je řazení nečekaně tuhé, což kvitujeme. Je však hlučnější, podobně jako u Renaultu Mégane se při pohybu pákou v kulise dočkáte ne příliš příjemného „klikání“. Zpátečka pak v konkrétním exempláři šla poněkud ztuha.

Motor přitom nezabíjí ani cenová politika. Je sice samozřejmě dražší než nadále nabízená vznětová šestnáctistovka s 88 kW, jenže o přijatelných 15.000 korun. Základní cenovka 430.000 korun je navíc podstatně nižší než u konkurence – třeba Honda Civic s novým turbodieselem 1.6 i-DTEC (88 kW) přijde v základu na více než půl milionu, stejně jako Renault Mégane s 1.6 dCi (96 kW).

Atraktivní cenovka navíc není vykoupena chudou výbavou, ba naopak. Už v základním stupni Active máte šest airbagů, tempomat, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Peugeot 308 – srovnání s konkurencí
ModelPeugeot 308Honda CivicOpel AstraRenault Mégane
Motor1.5 BlueHDi1.6 i-DTEC1.6 CDTI1.6 dCi
Zdvihový objem [cm3]1499159715981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]96/375088/4000100/3500-400096/4000
Točivý moment [N.m/min]300/1750300/2000320/2000-2250320/1750
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]204201205198
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,89,89,610,0
Komb. spotřeba [l/100 km]3,53,53,84,0
Základní cena [Kč]430.000509.900466.900516.400

Celkové naladění auta zdůrazňuje spíše komfort. Platí to už pro motor, který navzdory své síle postrádá šťávu – zkrátka dává najevo, že jakožto turbodiesel není určen pro nějaké bláznění na okreskách, ale pro pohodovou jízdu. A tak to má vlastně být. Také podvozek je hlavně pohodlný, byť na větších hrbolech občas znervózní. Žádných hlučných ran se ale od kol nedočkáte.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Cena v základní výbavě: 470 000 Kč Cena v testované výbavě: 589 500 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 16palcová kola z lehkých slitin, palubní počítač, světelný senzor, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravního značení, tempomat, sledování pozornosti řidiče, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory, diody denního svícení, koncová diodová světla, přední mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením boku karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s ovládáním na 9,7“ dotykovém displeji, bluetooth a ovládáním na volantu,

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.000,-), hliníkové pedály (+3.000,-), navigace (+20.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+7.500,-), zatmavená skla zadních oken (+2.500,-), full-LED světlomety (+30.000,-), zadní parkovací kamera (+12.000,-), atd.

Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.4 / 3.7
Emise CO2:93
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 555
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 



Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to... Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to...

Golf 1.5 TSI zastupuje benzinové revolucionáře. Vypíná…

Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se „mimi monstrum“!

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se…

Těhotenské focení anglického páru se zvrhlo v krvavou řezničinu. Todd a Nicole Cameronovi se právě nechali fotit…

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Kovář nevzdává boj o NHL! Podepsal zkušební kontrakt na farmě Bostonu

Kovář nevzdává boj o NHL! Podepsal zkušební kontrakt…

Hokejový útočník Jan Kovář bude po předčasném ukončení smlouvy s New York Islanders bojovat o NHL na farmě…

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za ním Agassi i Čech

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za…

Slzy v očích, slova díků, světové hvězdy, nekonečné ovace vestoje od téměř 15 tisíců fanoušků a také poslední…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…