Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda (2003-dosud): Medvídek nejen městský

Aleš Dragoun
Fiat vždy malé vozy uměl. Na začátku tohoto století se navíc ocitl v těžké ekonomické situaci. Druhá generace Pandy, která svou předchůdkyni nahradila na podzim 2003 po neuvěřitelných třiadvaceti letech, italský koncern dostala z nejhoršího.

S názvem nového modelu to ovšem nebylo zprvu jednoduché. Na původních firemních fotografiích z února 2003 byl dokonce uveden Fiat 169, ale turínští se nechtěli vrátit k číselnému označení. Upozorňovali, že do premiéry v Ženevě se jméno ještě změní. Stalo se, na stánku Fiatu se představil nový model Gingo. Jenže, do celé záležitosti se vložil Renault, jméno prý bylo až příliš podobné Twingu. S nástupem podzimu bylo u Fiatu rozhodnuto, vrátíme se k Pandě!

Jak šel čas

Novému medvídkovi vtiskli designéři hranaté tvary, ovšem s notnou dávkou elegance. Zatímco krabicoidní první generace byla pouze třídveřová, výsledek projektu 169 dostal do vínku jeden pár dveří navíc. Tímto praktickým prvkem se v té době mohla pochlubit jen jihokorejská konkurence, například Renault nebo Ford nikoliv, tito výrobci ale u třídveřových koncepcí v této třídě setrvávají i nadále. Obě dvě karosářské verze nabízejí pak už jen kolínská trojčata Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo, která se začala prodávat až v roce 2005.

Italská automobilka nabídla zákazníkům Pandu se zážehovými motory objemů 1,1 a 1,2 litru, slabší nabízí 40 kW, silnější o 4 kW více. Pod kapoty se dostal i malý přeplňovaný vznětový motor 1,3 Multijet s 51 kW, ke koupi byl však až od ledna 2004.

V září téhož roku se objevila verze 4x4 s viskózní spojkou a dvěma nápravovými diferenciály, která měla oproti běžné Pandě o 5 cm zvýšenou světlost. Základní varianta se na některých trzích jmenuje Trekking (u nás název nemá), oplastovaná pak nese označení Climbing. Čtyřkolka navazuje opět na první generaci, která byla dlouhá léta nejprodávanějším automobilem s pohonem všech kol v Evropě. Zvládne nejen lehký terén, ale nezalekne se ani těžších překážek, bahna či sněhu. Zpočátku se nabízela jen s benzinovým agregátem, od září 2005 i s naftovým.

V únoru 2006 přibylo provedení Cross, také s pohonem 4x4. Stylisticky se odlišuje mohutnými plasty na bocích karoserie, má jiné nárazníky a vpředu i vzadu kulatá světla, tyto úpravy vycházejí z konceptu Simba z roku 2002. Technika je také změněná, automobil má totiž elektronickou uzávěrku diferenciálů, kterou normálníčtyřkolka postrádá. Panda Cross má vpředu zabudovaný pouze turbodiesel Multijet s 51 kW, benzinový motor se do ní nedodává. Zajímavostí je účast dvou patřičně upravených Pand Cross na Dakaru 2007. Vozy však neuspěly, ani ostřílení borci formátu Massima Biasiona a Bruna Sabyho je nedokázali přivézt do cíle.

fiat minivozy fiat minivozy

Pro modelový rok 2007 prošel drobnými úpravami interiér, plasty dostaly tmavě šedou barvu místo dřívější světlé. V říjnu 2006 obohatila nabídku nejvýkonnější Panda 100 HP. Označení nelže, motor dává celých 74 kW a točivý moment přenáší na přední kola převodovka se šesti stupni.

Za dobu výroby se objevilo několik akčních verzí a limitovaných sérií, které ovšem nebyly v České republice v nabídce. Pokud se tedy v autobazarech objeví, jedná se o individuální dovozy (například vyšperkovaná verze Alessi). To samé ovšem platí i pro nejlevnější variantu Actual s černými velkoplošnými nárazníky, u nás je od začátku v prodeji základní výbava Active, která je má v barvě karoserie. Naprostým unikátem je pak Panda Monster, kterou Fiat vylepšil ve spolupráci s motocyklovou továrnou Ducati, ta se prodávala v roce 2006 pouze přes internet!

Italská automobilka ovšem myslí i na ekologii, a tak má i na našem trhu od února 2007 v nabídce ekologické provedení Natural Power spalující CNG (stlačený zemní plyn), to kombinuje s dvanáctistovkou, ovšem při provozu na plyn má tento agregát jen 37 kW a řadí se tak k nejslabším vozům na trhu.

Druhá generace Pandy je v Evropě velmi úspěšná. Již v počátku kariéry ji motorističtí novináři odměnili titulem Vůz roku 2004, následujících pět let ukázalo, že toto ocenění získala právem. 5. září 2007 sjel z výrobní linky v polských Tychách miliontý vůz, jeho výroba samozřejmě u našich severních sousedů běží i nadále.

fiat minivozy fiat minivozy

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvoval Fiat Panda druhé generace v roce 2004 a odnesl si za ochranu cestujících při čelním a bočním nárazu dnes již podprůměrné 3 hvězdičky a 20 bodů. Při čelním střetu s překážkou jsou nejvíce ohroženy nohy řidiče, dále jeho stehna, spolujezdcův hrudník také může doznat újmy, ve všech případech se ovšem jedná o středně těžká zranění. Daleko hůře může dopadnout řidič při nárazu do boku vozidla, zde hrozí vážnější poranění horních partií jeho těla kromě hlavy.

Co se ochrany chodců týče, ani v této oblasti není Panda příliš přívětivá, v tomto testu získala pouhou jednu hvězdičku a šest bodů. Za ochranu dětí v zádržných systémech si pak odnesla dvě hvězdičky a 21 bodů, což je také podprůměr. Testovaný vůz byl pouze v základním provedení s jedním airbagem.

V žebříčcích TÜV 2008 Fiat Panda figuruje mezi 2-3letými vozy až na 98. místě s průměrem 7,0 % vážných závad. Ve statistikách starších ojetin jej vzhledem k nízkému věku nenajdeme.

Základní verze 1.1 Active také absolvovala stotisícový test německého časopisu Auto Bild. V něm dopadla nad očekávání dobře, pověsti o nespolehlivosti vozů italské automobilky tak vzaly za své. Technici ovšem při závěrečné kompletní demontáži některé nedostatky odhalili: Výrobce šetřil na výfukovém systému, vnější opláštění zadního tlumiče bylo značně porušené, trubky a příruba silně zkorodovaly. Sběrné potrubí na několika místech proděravělo. Zadní tlumiče po téměř 105.000 najetých kilometrech netěsní. Olejová vana motoru je hodně zrezivělá, měly na ni vliv odlétávající kamínky a v zimě posypová sůl. Pohonná jednotka by však zvládla další spoustu kilometrů.

Během testu se objevily následující závady: po ujetí zhruba 50.000 km se z převodovky začaly ozývat nepříjemné zvuky, které však neměly na její funkčnost vliv. Svítila kontrolka brzdových světel, závada byla ve vadném pryžovém těsnění v hlavním brzdovém válci, přes které unikala kapalina do posilovače brzd. To však byl jediný vážnější problém, který byl zjištěn.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
FIAT PANDA na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Automobil je velmi obratný, zejména ve městě, vždyť průměr otáčení činí pouhých 9,75 m. Karosérie je hranatá a přehledná, díky takřka kolmé zadní stěně se dá snadno odhadnout konec vozu při couvání, příplatkový parkovací senzor je tak zbytečnou investicí. Řidič (či spíše řidička?) má z vozu velmi dobrý výhled, a to díky vyššímu posazu nejen vpřed, ale i šikmo vzad. Vzhledem k prosklenému zadnímu sloupku není divu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 206 l, což někomu může připadat málo. Vzhledem k délce jen lehce přesahující 3,5 m je to však špičková hodnota, která Pandu řadí na vrchol svého segmentu. Po sklopení zadních sedadel (ve vyšších výbavách i dělených a za příplatek posuvných) je k dispozici celých 860 l, což dvěma pasažérům stačí i na delší dovolenou. Jako motorizaci bychom raději doporučili silnější agregát 1,2 litru, těch je ale v autobazarech poměrně málo. Diesely jsou sice celkem kultivované, ovšem u malého vozu poměrně drahé, o čtyřkolkách to platí dvojnásob.

Základní letitá jedenáctistovka FIRE s dvouventilovou technikou postrádá pár koní navíc, je vhodná pouze do městského nebo příměstského provozu, při jízdě na dálnici je v kopcích třeba často podřazovat na třetí rychlostní stupeň. Středová konzola, na které se nachází řadicí páka (a je tak skvěle po ruce), omezuje pravou nohu řidiče a tlačí do kolen. Vyšším postavám nemusejí vyhovovat kratší sedáky.

Původní výbava Active disponovala ABS a airbagem řidiče, neměla ovšem posilovač řízení. Vzhledem k tomu, že těchto verzí je na našem trhu více než dost, obzvláště ženám doporučujeme hledat buď vyšší výbavy, nebo vozy, které ho již mají. V současnosti se v základu tradiční systém Dualdrive již nabízí. Palivová nádrž má objem jen 35 litrů, což mírně omezuje dojezd, většině uživatelů to ale vadit nebude. Pro pořádek – Fiat uvádí u motoru 1,1 spotřebu v kombinaci 5,7 litru, které lze s lehkou nohou docílit bez problémů. Čtenáři moje.auto.cz si stěžují u svých vozů na slabý akumulátor a neúčinné topení.

fiat minivozy fiat minivozy

FIAT PANDA na AUTO.cz
TEST Fiat Panda 1.2 Dynamic - Neříkej mi Gingo! (10/2003)
TEST Fiat Panda 1.3 16V Multijet – Multivitamin (01/2005)
TEST Fiat Panda 4x4 - SUV za hubičku (02/2005)
TEST Fiat Panda 4x4 1.3 JTD Cross - Malý šplhoun (06/2006)
TEST Fiat Panda 100HP - super kurýr (06/2007)
TEST Fiat Panda 1,2 Natural Power - plynový šetřílek (11/2007)
TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Závady

fiat minivozy fiat minivozy Přední tlumiče často skřípají, z ventilátoru topení se ozývá pískot, ten mohou vydávat i brzdy. Na našem trhu vzácné turbodiesely mají problémy s měřiči množství nasávaného vzduchu, ze vstřikovačů benzinových motorů pak uniká palivo.

Ceny

Pandu s motorem 1,1 litru seženete již za 80.000 Kč, ale bude mít určitě na tachometru přes 100 tisíc kilometrů. O 30-50 tisíc výše se pak dá koupit tři roky starý exemplář s polovičním proběhem. Ceny modelů s motory o decilitr většími pak začínají někde kolem 120 tisíc. Nejvýhodnější jsou v současnosti asi předváděcí vozy se základní motorizací a výbavou, ty koupíte již za 140.000 Kč a jejich nabídka u dealerů je dosti široká. Ojetou Pandu se vznětovým motorem seženete za 160.000, za automobil s pohonem 4x4 a benzinovou dvanáctistovkou pak dáte zhruba čtvrt milionu korun. O padesát tisíc více stojí ostré provedení 100 HP s minimem najetých kilometrů.

Co říká odborník?

(Tomáš Svoboda, obchodní ředitel autobazaru Auto ESA)

Panda patří mezi nejlevnější vozy na našem trhu, základní cena leží v současné době těsně nad hranicí 170.000 Kč. Svým majitelům nabídne dostatek místa v interiéru díky vyšší karosérii. Disponuje výbornou manévrovatelností a velmi snadno se s ní parkuje. Pohonné jednotky jsou dobře odhlučněny, jejich zvuk do interiéru příliš neproniká. Svou oblibu si Panda získala také díky nadčasovému a povedenému designu.

Velkou nevýhodou je větší náklon v zatáčkách. V těch díky malému rozvoru (2299 mm) na nerovnostech odskakuje zadní část. Pasivní bezpečnost automobilu bohužel není na úrovni většiny konkurence ve třídě minivozů.

Přednosti

  • obratnost ve městě
  • design exteriéru
  • přehlednost karosérie
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • na danou třídu slušný zavazadelník
  • možnost zvolit verzi s pohonem 4x4

Nedostatky

  • středová konzola omezuje nohy řidiče
  • častá absence posilovače řízení v základní verzi
  • slabší základní motorizace
  • kratší sedáky pro vyšší postavy
  • malá palivová nádrž
  • díky vyšší stavbě a těžišti větší náklony v zatáčkách
  • slabý akumulátor
  • nepříliš účinné topení

Nejčastější závady

  • skřípání předních tlumičů pérování
  • pískot ventilátoru topení
  • pískání brzd
  • únik benzinu ze vstřikovačů
  • poruchy měřičů množství nasávaného vzduchu u vznětových motorů
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Fiatu Panda na moje.auto.cz
FIAT PANDA na MOJE.AUTO.cz
Aleš Dragoun