Fiat Panda a Punto Young: Důraz na hudbu a sociální sítě
Panda Young se objevila už v roce 1987, tedy za časů hranaté první generace. Šlo ale o základní model se čtyřválcem OHV objemu pouhých 769 cm3 a výkonu 25 kW. Edice však existovala i v pozdějších typech, například v řadě Seicento. Nyní se vrací jak pro Pandu, tak i pro větší Punto. Pochopitelně je určena pro „mladé a dynamické zákazníky“. Ale autům to upřímně sluší, žádná velká divočina se nekoná. Takže i pro mladé duchem?
Na firemních fotografiích jsou výhradně bílé vozy s šedostříbrnými zrcátky, Panda má na bocích černožlutou lištu s bílým nápisem Young a žluté středy osmipaprskových kol. Punto je ještě decentnější, patřičné logo (tentokrát černé se žlutým písmenem „o“) najdeme jen pod předními trojúhelníkovými okénky. Interiéry jsou laděny do šedočerných kombinací, přední sedačky mají žluté prošívání, Punto jen dvojité na opěradlech. Panda vypadá více „mladě“, ale emblém je pouze na opěrce řidiče. Kromě bílé barvy se dá koupit i v červené, černé, stříbrošedé a zelené, za další příplatek je k dispozici balíček obsahující černá zrcátka a zatmavená zadní okna.
Daleko důležitější fakta představuje výbava. V základu ochlazuje vzduch klimatizace a hudbu přehrává audio Clarion, které ji umí streamovat i z chytrého telefonu. Proto mu nechybí Bluetooth, ani konektory AUX a USB. ESC je dnes v Evropě povinné, rozjezd v kopci usnadní standardní hill holder. Punto může být doplněno o Pack Young Style, který zahrnuje patnáctipalcová leštěná litá kola s pneumatikami rozměru 185/65, přední mlhovky a tónovaná skla.
Edice Young se začaly v Itálii prodávat 2. dubna, nejlevnější Panda stojí 9.950 eur (273.200 Kč). Katalogová cena je ovšem 11.360 eur (312 tisíc korun), až do 30. dubna je poskytována sleva. Punto s klasickou zážehovou dvanáctistovkou o výkonu 51 kW stojí 12.710 eur (349 tisíc Kč). V nabídce jsou všechny momentálně dostupné motory, tedy kromě zmíněné atmosférické jednotky FIRE 1,2 l pro Pandu také přeplňovaný dvouválec TwinAir 0,9 l/63 kW a turbodiesel MultiJet 1,3 l/55 kW Punto Young může mít jak klasiku, tak i výkonnější TwinAir se 77 kW (slabší nikoliv), kromě toho dále čtrnáctistovku s 57 kW a silnější turbodiesel s 63 kW. K dispozici jsou i plynové verze na LPG a CNG a v případě větší řady obě karoserie – tří- a pětidveřová.
Fiat uveřejnil tiskové materiály pouze v italštině, takže se s největší pravděpodobností na ostatní trhy zatím nechystá. Což je trochu škoda. V souvislosti s nabídkou byla spuštěna i nová reklamní kampaň ve všech druzích médií včetně Facebooku, kde výrobce navíc poskytuje další slevu. Je nutné se zaregistrovat na speciální stránce, za sdílení obsahu jsou připisovány body a uživatel může získat bonus až 500 eur (přes 13,7 tisíce Kč) na nákup vozu z této edice. Připomeňme, že malý „medvídek“ se vyrábí v Pomigliano d'Arco a „tečka“ pro změnu v Melfi.