Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Stilo 1.9 Multijet 16V (103 kW) - ve vašem stylu

Ondřej Láník
Vznětový motor 1.9 JTD Multijet jsme právě před týdnem testovali ve sportovním kupé Alfa GT, ale tento silák našel uplatnění také v rodinném Fiatu nižší střední třídy – v pětidveřovém Stilu. Nejdražší vznětové Stilo se u nás prodává za...

Vznětový motor 1.9 JTD Multijet jsme právě před týdnem testovali ve sportovním kupé Alfa GT, ale tento silák našel uplatnění také v rodinném Fiatu nižší střední třídy – v pětidveřovém Stilu. Nejdražší vznětové Stilo se u nás prodává za 639 tisíc, což není málo, jenže aktuálně poskytovaná téměř osmdesátitisícová sleva může zamíchat preferencemi zákazníků.

Fiat Stilo není na našem trhu žádným nováčkem, v redakci Auto.cz jsme zkoušeli již tři vozy tohoto jména (Fiat Stilo 1.6 16V Active, Fiat Stilo 2.4 20V AbarthFiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD 85 kW), ale na jednu karosářskou variantu dosud nezbyl prostor. Pětidveřový hatchback nastoupil k testu teprve letos a to již v lehce modernizované podobě.

Slevy přicházejí v nejlepších letech

Pětidveřový hatchback je od konce roku 2003 zakončen uhlazeněji tvarovanou zádí, která se zbavila v maximální možné míře horizontálních linií a dřívější členitosti. Zcela nové je víko kufru, ze kterého zmizely mlhovky, dříve lemující prostor pro SPZ; ty se nyní přestěhovaly do přepracovaných koncových světel, stylizovaných do velkých celočervených kruhů. Další změnou jsou ochranné lišty na bocích a náraznících, od nynějška výhradně v barvě karoserie. Výsledkem je uhlazenější vzhled a v případě pětidveřového provedení i výrazně zcivilizované pozadí, které u původního provedení vyvolávalo svým těžkopádným vzhledem mnoho kontroverzí. Detailního vylepšení se dočkal i interiér, kromě několika stylistických retuší byla doplněna i standardní výbava, a to zejména o bezpečnostní prvky.

Český trh přijal faceliftované Stilo poměrně vlažně, během letošních jedenácti měsíců se prodalo 675 vozů, z nichž asi 13% bylo vybaveno vznětovým motorem. Tyto počty stačí tak tak na udržení se mezi prvními deseti v nižší střední třídě. Ke zvýšení popularity by mohla přispět aktuální nabídka zvýhodněných cen, kdy jsou všechna Stila nabízena se slevou 78.900,- Kč a nejlevnější pětidveřové s motorem 1.4 16 V (70 kW) proto lze mít již od velmi zajímavých 331 tisíc korun.

Karosérie

Tří a pětidveřové Stilo vychází sice ze stejného základu, ale na rozdíl od konkurenčních hatchbacků třídy, vyznává Fiat cestu výrazného odlišení dvou karosářských variant. Sportovněji orientovaná třídveřová Stila jsme již popsali v minulých testech, pětidveřový model s vyšší střechou je na řadě nyní. Celkové vnější rozměry Stila 5D dnes již příliš nevybočují ze zavedených konvencí evropské nižší střední třídy. Výška 1525 mm je však stále ještě neobvyklá. Italský styl naklonovali designéři u Fiatu Stilo německými geny (řešení přídě s hranatými světlomety), ale kontrastující záď zůstala mnoha potenciálními zákazníky nepochopena. Italsky elegantní jsou bezesporu vnější zpětná zrcátka, spíše chladný funkční design nesla příplatková sedmnáctipalcová kola.

Interiér

Vyšší stavba vozu s větší zasklenou plochou jsou předpokladem k prostornému a vzdušnému vnitřku Stila. Výše umístěná sedadla nabízí vzpřímenější posaz a dobrý výhled všemi směry, ale místo nad sedákem není podle našich měření nijak nadprůměrné. Vzadu budou mít osoby s tělesnou výškou nad 185 cm problém s místem nad hlavou, protože nad sedákem je jen 860 mm výšky ke stropu, což je méně něž u dříve testovaných konkurentů (960 mm u Volkswagenu Golf V nebo 940 mm u Peugeotu 307). Fiat tento překvapivý handicap zachraňuje v dané třídě neobvyklou variabilitou interiéru. V našem Stilu je možno sklápět sedadlo spolujezdce a samozřejmě také zadní řadu sedadel. Navíc lze pravý nebo levý díl sedáku samostatně posunout v podélném směru a opěradlo pak lze odpovídajícím způsobem naklonit směrem vzad. Potom může vzadu cestovat i dlouhán bez omezení prostoru nad hlavou. Vyžaduje to ale kompromisy. Posunutím sedáku se zákonitě zmenšuje prostor za předními sedadly a sklápění opěradla zase mění tvar i rozměry zavazadelníku. Podle našeho názoru jde ale o praktický detail, který se v praxi bude hodit. Vždyť jak často jezdíte s plně využitým automobilem? Někdy se více hodí prostor po cestující, spíše výjimečně je požadována maximální kapacita zavazadlového prostoru. V našem případě (u verze s posuvnými sedadly) má pětidveřové Stilo základní objem zavazadelníku 355 litrů, po posunutí druhé řady sedadel vpřed činí maximální užitný objem 410 litrů. Sklopením sedadel lze vytvořit až 1120 litrů užitného prostoru. Nejmenší šířku mezi podběhy jsme naměřili 1010 mm, po sklopení opěradla spolujezdce vznikne malý stolek s plastovým povrchem a tento přepravní prostor současně umožní transport předmětů o délce až 2,4 m. Pokud trváte na rovné podlaze pro přepravu dlouhých předmětů, ponechte pod kobercem plastový Cargo box, v němž je řada oddělených schránek na drobné předměty nebo povinnou výbavu. Jde-li vám o maximální objem, nechce Cargo box doma.

O pracovišti řidiče platí to, co jsme psali již v předchozích testech. Stilo si vytváří image technicky vyspělého vozu velkým množství různých ovladačů a tlačítek na přístrojové desce, jejichž zvládnutí může být pro některé řidiče malým oříškem. Paradoxně nezbylo místo na viditelně umístěné tlačítka vyhřívaných sedadel, která jsou přímo na sedadlech a je třeba je najít po hmatu. Řadu funkcí palubní informační elektroniky lze s pomocí manuálu personalizovat. Ani dnes se však italský původ vozu nezapře. Volba materiálů předběhla před lety dobu (a cenovou kategorii), ale zpracování pořád ještě pokulhává, jak je vidět například na slícování dílů středové konzoly, v okolí řadící páky.

Střecha Skydome

Testované Stilo mělo ve výbavě skleněnou lamelovou střechu. Za 35.000,- korun je nabízena střecha tvořená pěti díly, které se po otevření postupně přesunou dozadu a vytvoří otvor ve střeše o délce 660 mm a šířce 800 mm. Mezi dvěma polohami (uzavřeno, zcela otevřeno), jsou ještě další dvě částečně otevřené.

Otočný spínač elektrického ovládání střechy je umístěn ve střeše, před stropními lampičkami. Otevření střechy trvá zhruba 10 sekund. První díl střechy plní roli aerodynamické clony, která omezuje víření vzduchu v interiéru. Když vás omrzí jízda ve skorokabrioletu, můžete cestovat alespoň s nebem nad hlavou. Uzavřená střecha má plochu o rozměrech 1150 x 800 mm a neobvyklý, možná trochu futuristický dojem z prostoru mají především cestující sedící na zadních sedadlech. Jakmile vás začne nudit i průhledná střecha, můžete, třeba v hustém městském prostoru, použít clonu, která zaslepí střešní okno, uchrání soukromí a lépe udrží teplo v právě rozmrazovaném voze. Také clona má samostatné elektrické ovládání, dvěma jednodotykovými tlačítky, vedle otočného ovladače střechy. Střecha Skydome figuruje v ceníku jako položka příplatkové výbavy všech Stil (včetně těch nejlevnějších). Škoda jen, že podobná svoboda ve volbě doplňků není běžná u všech značek a modelů...

Krátké video zachycující jednotlivé polohy otevření střechy Skydome najdete ve starším článku.

Motor

Zásadní změnou loňského faceliftu byla náhrada nejslabší dvanáctistovky v nabídce silnější čtrnáctistovkou (70 kW/5.800 ot., 128 Nm/4.500 ot.), známou již z Punta. Zůstala mu šestistupňová převodovka a zrychluje na 100 km/h za 12 s, maximální rychlost činí 180 km/h a spotřeba třídveřového hatchbacku město/mimo město/kombinace je 8,2 / 5,5 / 6,5 l /100 km, u pětidveřových provedení o cca 3 deci vyšší.

My jsme zkoušeli jinou novinku v modelové nabídce Stila: turbodiesel 1.9 JTD 16V Multijet (103 kW/4.000 ot., 305 Nm/2.000 ot.) s variabilním nastavením geometrie lopatek turbodmychadla a sekvenčním vstřikováním, který dosáhne třímístné číslice na rychloměru za 9,8 s, umí jet až 200 km/h. Podle výrobce mu k tomu stačí 7,8 / 4,4 / 5,6 litrů nafty na 100 km, my jsme absolvovali asi 300 kilometrů v městském provozu se spotřebou 8,6 litrů, což lze vysvětlit častým využíváním maximální pružné akcelerace, která na dvojku nebo trojku Stilu ve městě vskutku sluší. Přibližně dvousetkilometrový mimoměstský okruh jsme se Stilem zajeli za 6,5 l / 100 km. Překvapením pro nás bylo nepříliš dokonalé odhlučnění silného agregátu z Alfy. Vibrace charakteristické pro studený agregát nepřestávaly rušit ani po zahřátí motoru. Nejvíce ztrpčovaly pobyt spolujezdci při zastaveních na křižovatkách, přenosem vibrací do podlahy. 103 kilowattů byl výkon donedávna v nižší střední třídě neslýchaný, ale dnes jej již řada výrobců nabízí. Otázkou zůstává, zda je takovou sílu možno využít. 305 Newtonmetrů je připraveno zasáhnout od 2000 ot./min, nástup motoru lze, při náhlé akceleraci z volnoběžných otáček, zaznamenat o chvíli dříve. Zátah motoru je plynulý, ale jediná náprava měla v téměř zimním počasí často problém s přenosem velké síly na vozovku. Podíl na tom mělo zřejmě také spíše komfortní odpružení, které příliš nekorespondovalo se sportovními ambicemi stáda stočtyřiceti koní. Výhrady směřují také k řízení, které mají ti nejlepší v této třídě o něco přímější. Odezva Fiatu na otočení volantem tedy nebyla tak bezprostřední jak bychom si představovali.

Závěr

Nejsilnější ze vznětových čtyřválců je ve Stilu dodáván pouze v dražší výbavě Dynamic, která zahrnuje mj. kompletní bezpečnostní výbavu (ABS, EBD, ASR, MSR, ESP, brzdový asistent, 6 airbagů, připlácí se jen 10.000,-Kč za boční airbagy vzadu) a dále dvouzónovou automatickou klimatizaci s čidlem kvality vzduchu, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo kola z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 205/55 R16. Ceníkovou cenu (639.000,-Kč) takto vybaveného Stila teď můžete navíc snížit o částku 78.900,- Kč, díky probíhajícím akčním slevám na všechna Stila. Podobně silný a takto vybavený hatchback dostanete u konkurence za takovou cenu zřejmě jen těžko…

Ondřej Láník
Fiat Stilo 1.9 Multijet 16V
Cena základní sestavy 639 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, ASR, MSR, ESP, brzdový asistent, dva čelní airbagy, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, dvouzónová automatická klimatizace s čidlem kvality vzduchu, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kola z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 205/55 R16, autorádio s CD přehrávačem + 6 reproduktorů, dva úchyty ISOFIX na zadním sedadle, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, mlhové světlomety, posuvná zadní sedadla s polohovatelnými opěradly, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, schránka pod sedadlem řidiče, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrický posilovač řízení Dual Drive (s režimem City), elektricky ovládaná přední okna. Kč
Cena testované sestavy 726 000 Kč
Výbava testované sestavy alarm s dálkovým ovládáním (+9.000,-), Cargo box pod podlahou zavazadelníku (+1.500,-), sklopné opěradlo spolujezdce (+2.500,-), parkovací senzor (+8.000,-), tempomat (+10.000,-), střešní okno Sky dome (+35.000,- Kč), volant v kůži s ovládáním rádia (+3.000,-), metalický lak (+8.000,-), 17palcová kola z lehkých slitin (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.4 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 1120
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1340 / 410
Rozměr pneu: 215/55 R17
Fiat Stilo 1.9 Multijet 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano