TEST Fiat Stilo 1,6 16V Active – Solidnost především (02/2002)
Novinkou na trhu automobilů nižší střední třídy je Fiat Stilo. Již se prodává i u nás, takže je nejvyšší čas "podívat se mu na zoubek". Nový Fiat nahrazuje řadu Bravo/Brava a má nyní pro obě karosářské varianty (3D a 5D) stejný název - Stilo.
Pro test jsme si vybrali nejdříve sportovně vyhlížející variantu se třemi dveřmi a během měsíce se nám do rukou dostane i verze pětidveřová.
Model Stilo je jedním z prvních vozů značky Fiat, který by se rád svou kvalitou zpracování pustil do přímého souboje s nejkvalitnějšími vozy své třídy. Proto byl také použit zcela nový název, protože Fiat chce zahájit právě Stilem novou éru vysoce kvalitních a dobře vybavených vozů. Již letmý pohled na tento vůz naznačuje, že nižší kvalita zpracování "odešla" spolu s řadou Bravo/Brava. Zvenku je zřetelné kvalitní slícování karosářských dílů a interiér je vystavěn na materiálech, za které by se nemusel stydět ani vůz o třídu výše. Zdá se, že Stilo nasadilo pomyslnou laťku kvality hodně vysoko.
Druhým nepřehlédnutelným argumentem pro zájemce o Stilo je jeho standardní výbava, která obsahuje prvky u konkurence dosud nevídané. Příkladem je rozsáhlá sériová bezpečnostní výbava zahrnující například: 6 airbagů (2x přední, 2x boční, 2x hlavové), dále ABS+EBD (dělič brzdného účinku), systém podpory brzdění a protiprokluzový systém. Bezpečnostní výbavu je možné dále rozšířit o ESP (elektronický stabilizační systém) za snesitelnou částku dvaceti tisíc korun. Mimochodem ve verzích 1,8, 2,4 a 1,9JTD 115k je ESP standardem (!). Ani další sériová výbava není k zahození: mlhovky, elektrický posilovač řízení Dualdrive, centrální zamykání se systémem Dead-lock, elektrické ovládání oken vpředu s pojistkou proti přivření, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio a dělená zadní sedadla.
Interiéru vévodí mohutná přístrojová deska, která je z větší části vyrobena z velmi kvalitního pogumovaného plastu. Velmi dobrý tvar má také tříramenný volant s dostatečně silným věncem. Elektrický posilovač řízení Dualdrive však má příliš silný účinek a řidiči neponechává dostatečný kontakt s vozovkou. Jako úplně zbytečná se v tomto případě zdá funkce "City", která účinek posilovače ještě zvýší.
Řazení je slabší stránkou Stila. Jde poněkud ztuha a dráhy poměrně dlouhé řadící páky nejsou zcela přesné.
Přední sedadla mají dobré boční vedení a potěší též délka opěradla, která výrazně přesahuje ramena. Posez je však trochu vyšší, což příliš nekoresponduje se sportovním vzhledem třídveřové verze. Místo vzadu je dostatečné pro dvě dospělé osoby, a to jak pro nohy, tak i pro hlavy cestujících. I zde se maximálně hledí na bezpečnost a tak na zadních sedadlech nechybí 3x tříbodový pás a 3x opěrka hlavy. Zavazadlový prostor o objemu 305 litrů není rekordmanem své třídy, ale pro běžné nároky postačí (5D verze má základní objem zavazadlového prostoru 335 l, rozšířitelný posuvem zadních sedadel až na 410 litrů). Sklopením dělených sedadel dojde samozřejmě k jeho dalšímu zvětšení. Když už se bavíme o zavazadlovém prostoru, všimněte si krásných "prostorových" zadních světel Stila 3D.
Šestnáctistovka o výkonu 76 kW dokázala testované Stilo slušně rozhýbat, ale bylo nutné použít vysokých otáček, protože v nízkých a středních otáčkách (do 4000 otáček), motor nejevil příliš chuti do práce. Zato vyšší otáčky jsou doménou tohoto motoru a umožňují velmi svižnou jízdu. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá Stilo 1,6 3D za 10,5 s a nejvyšší rychlost je 185 km/h. Průměrné normované spotřeby 7,3 l/100 km se nám dosáhnout nepodařilo, naopak spotřeba byla během testu skoro o dva litry vyšší. Nebyla to však zřejmě až tak chyba motoru, ale především vyšší podíl jízdy ve městě a časté využívání vyšších otáček motoru. Chod motoru je kultivovaný a do středních otáček i dobře odhlučněný. Ve vyšších otáčkách je však pronikání hluku do interiéru již vyšší.
Podvozek má vpředu vzpěry McPherson, vzadu jsou vlečená ramena. Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami, doplněnými o ABS a EBD (dělič brzdného účinku), řidiči pomáhají i protiprokluzové systémy ASR a MSR, ale také brzdový asistent, reagující nejen na sílu, vyvinutou na pedál, ale i na rychlost sešlápnutí. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, jak při běžné jízdě (přiměřeně tuhé odpružení) i při jízdě sportovní, kde je Stilo jen mírně nedotáčivé a jízdní vlastnosti předvídatelné. Jen pro zajímavost - podvozek není shodný s tím, co je použit v Alfě 147. Také karosérie je příkladně tuhá. Na nerovnostech nedochází k jejímu kroucení, což má příznivý vliv na jízdní vlastnosti i minimum pazvuků v interiéru.
Fiat Stilo 1,6 16V Active s bohatou základní výbavou stojí 444.000 korun a s několika prvky nadstandardní výbavy se cena testovaného kusu vyhoupla na 461.000 Kč.
Koncern Fiat se rozhodl jít cestou vysoké kvality zpracování a vybavenosti svých nových produktů, což by mohlo díky o něco vyšší základní ceně překvapit dosavadní příznivce značky, ale zcela jistě tato strategie získá zákazníky nové.
Uvidíme jaký bude prodejní úspěch Stila v porovnání s etalony třídy: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus či Peugeot 307. To se po čase dočtete v našich pravidelných analýzách prodeje nových vozů v ČR.