Fiat v Itálii v říjnu skončil až na 3. místě. Dominantní pozici může ztratit už nadobro
Italská automobilka na domácím trhu v říjnu skončila až na třetím místě. Sešup může být dlouhodobý, přinejhorším dokonce trvalý, protože Fiatu scházejí nové modely.
Fiat, patřící do nadnárodní skupiny Stellantis, nezáří už delší dobu. Začalo to někdy okolo roku 2008, kdy svět zasáhla globální ekonomická krize. V té době se totiž v Itálii rozhodli omezit investice do vývoje nových modelů a portfolio de facto ve Fiatu postavili na malých vozech Panda a 500. Oba vozy vydržely ve výrobě dosud, původní novodobá pětistovka se s námi ovšem tento rok loučí. Místo ní přijde spalovací náhrada postavená na základech elektrické verze.
Pominu-li oba zmíněné fiaty, v dalších segmentech toho tradiční značka z Apeninského poloostrova moc nenabídne. Není proto divu, že na většině zahraničních trhů hraje podružnou roli. Ostatně v Česku je za prvních letošních deset měsíců s 567 registracemi až na 29. místě. Před Fiat se dostala například i Honda (24. místo), Mazda (22.), Mitsubishi (28. příčka) či Nissan na 25. pozici.
A jistou pozici už automobilka nemá ani doma. V říjnu totiž Fiat v registracích nových aut v Itálii předstihli hned dva konkurenti. Zatímco Italové si připsali 9194 zápisů, Toyota zaznamenal přírůstek 10.630 aut, Volkswagen pak 10.298 vozů. Loni v říjnu přitom na italských silnicích ve srovnání s oběma soupeři přibyl téměř dvojnásobek fiatů.
V celkových číslech od ledna do října sice Fiat stále drží první pozici (128.875 vozů), Toyota s Volkswagenem se ovšem nebezpečně přibližují. Japonci zatím mají 102.480 registrací, Němci 100.307. Italská automobilka se v meziročním srovnání zatím propadla o zhruba 14 procent, zatímco Toyota rostla o více než čtvrtinu. Volkswagen je zhruba o 2,5 % pod loňskými čísly.
Fiat sice nedávno představil novou Grande Pandu a o něco dříve také model 600 v mild-hybridní a elektrické verzi, v ostatních ohledech ovšem zaostává. V nabídce například chybí kompaktní SUV a nějaký levný vůz, který by nahradil vcelku populární Fiat Tipo. Nemluvě o tom, že klasická panda z roku 2011 by si moderního nástupce už také zasloužila. Zejména když jde prakticky o zmodernizovaného předchůdce, který se ukázal již v roce 2003.