TEST Fisker Karma – Karma do každé rodiny
Vzdorovat nemá cenu, elektrická budoucnost se blíží mílovými kroky. Asi to nebude zítra nebo pozítří, ale dnes narozené děti si řidičáky udělají na hybridu. Nevěříte? Stačí se podívat na stále přísnější emisní normy a (nejen) automobilkám to musí být jasné: klasická auta se spalovacím motorem nemají šanci. Řada jich přežije, snad se podaří vyrábět nějaké „speciální“ série pro nadšence, ale nové si už v showroomu dost možná nekoupíte. Za volantem nuda nebude, byť se forma zábavy trochu změní: charakterní šestiválce vyměníme za příval točivého momentu, kterého mají elektromotory na rozdávání. Nebo vám 1300 N.m nestačí?
Fisker Karma je bez přehánění přelomový model. Spojuje totiž sportovní plug-in elektromobil s výhodami klasického spalovacího motoru, který však není spojen s koly, ale slouží jako „benzinový generátor“. Čistě na elektřinu je díky lithium-iontovým akumulátorům s kapacitou 20,1 kWh vůz schopen ujet až 83 kilometrů. Jednotlivým jízdním režimům i tomu, za kolik vlastně takové auto ve výsledku jezdí, se budeme věnovat později. Nejdříve je potřeba pohodlně se usadit.
Interiér
Fisker není zajímavý pouze zvenku, ale také zevnitř. Po usednutí do mohutných sedadel se ocitnete v semišové říši, pevně obklopeni mohutným středovým tunelem na jedné straně a masivními dveřmi na straně druhé. V interiéru takřka nenarazíte na obyčejný plast, kromě například tlačítek na volantu (mimo motor jde o další lehkou připomínku koncernu GM) je vše pečlivě čalouněno látkou či již zmíněným semišem. Ekologicky zaměření milionáři se uvnitř budou cítit naprosto skvěle, žádný materiál totiž není živočišného původu a například dřevěné obložení (mimochodem svou kresbou jedno z nejhezčích, jaké můžete u dnešních aut vidět) pochází ze zachráněného dřeva z kalifornských požárů. Před futuristickým voličem automatické převodovky, který tak trochu připomíná ovládání klingonské lodi ve Star Treku, je další odkaz na ekologii: takzvaný EcoLucent laminát s autentickým dekorem lístků magnólie. Škoda, že jde v podstatě o zabité místo, kde klidně mohla být odkládací schránka na mobil. Takhle jen přes průhledný laminát sledujete světelné znázornění toku energie.
fisker elektromobil testy zelenaauta
Téma lístků se opakuje i ve dveřích, kde je laminát umístěn vedle tlačítek pro jejich otevření. Žádné staromódní kličky, lehce zmáčknete tlačítko a dveře poslušně odskočí. Podobně elegantně je vyřešeno i ovládání všech palubních systémů na sdruženém barevném displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Jeho jednotlivé stránky se při prvním spuštění sice načítají o něco déle, pak však už všechno běhá rychle. Displej má nejen u hybridů klasickou stránku se znázorněním toku energií, ale přes obrazovku je ovládána i klimatizace. Výsledkem je sice trochu méně rychlé a méně intuitivní ovládání, na druhou stranu však kabina působí uhlazeným a „čistým“ dojmem. Podobně vypadá i přístrojový panel, byť i zde je design trochu na úkor čitelnosti, zejména rychloměru. Raději tak budete aktuální tempo kontrolovat pomocí digitálního tachometru.
Poloha za volantem je velmi nízká a sportovní. Řidič krásně zapadne za volant a nechá se obklopit interiérem, na druhou stranu jenom těžko se odhaduje, kde auto v tu chvíli končí. Dobrým pomocníkem je proto nejen parkovací kamera, ale také přední parkovací čidla. Volant má příjemný průměr a velmi dobře se drží. Zavazadlový prostor nabízí necelých 200 litrů, co je však pro cílovou skupinu hlavní, měly by se do něj pohodlně vejít dva golfové bagy. Zadní sedadla mají výrazně skloněné sedáky a jsou pocitově ještě hlouběji „zapuštěna“ do vozu, na nedostatek místa či pohodlí si není proč stěžovat.
Otevírání kapoty směrem vpřed připomíná staré dobré BMW E34, pod ní najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 156 kW. Ten, jak už bylo řečeno, funguje jako generátor elektrického proudu a podobně jako třeba u dieselových lokomotiv není pevně spojen s koly. Výfuk je vyveden hned za přední kola, stříbrné elementy na zádi proto nejsou futuristicky pojatými koncovkami, ale reproduktory, upozorňující chodce na jízdu v elektrickém režimu.
Jízda
Fisker Karma nabízí dva hlavní jízdní režimy a oba dva jsou velmi zajímavé. Ke Sportu se dostaneme za chvíli, první na paškál si vezměme čistě elektrický mód Stealth. V něm se auto pohybuje (takřka) neslyšně pouze díky elektromotorům, spalovací agregát je vypnutý a čeká na svou šanci. Při plném nabití akumulátorů, buď ze sítě, nebo teoreticky také za pomoci dobíjecího režimu Hill, má být auto schopno ujet s nulovými emisemi až 83 kilometrů, což se v praxi téměř potvrdilo: i při nikterak šetřivé jízdě po Praze vystačily akumulátory na více než 70 kilometrů.
fisker elektromobil testy zelenaauta
A není to žádné loudání, z klidu na 100 km/h to Karma v tomto módu zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost činí 153 km/h. Je však nesmysl si elektrický režim zapínat třeba na dálnici, odběr energie z baterií je při vysokých rychlostech obrovský (solární panely na střeše vám v tuhle chvíli moc nepomohou) a tak si cennou zásobu rychle vyplýtváte. Pak se do hry automaticky zapojí spalovací motor a 39litrová nádrž, která stačí na kombinovaný dojezd téměř 500 kilometrů.
Karma však není „obyčejným“ autem pro šetřílky, to rozhodně ani omylem. Pokud si páčkou pod volantem aktivujete režim Sport, máte na povel čtyřmístný vůz schopný sprintovat na 100 km/h za 5,9 sekundy. To zní hodně zajímavě, jenže co když přijdou zatáčky?
V tiskových materiálech najdete zmínku o lehké hlinkové karoserii, jenže hmotnost karoserie v tomto případě opravdu není to hlavní. Dva elektromotory, nabíjecí zařízení, akumulátory, spalovací motor… to všechno něco váží a tak je Karma mezi sportovními auty tak trochu sumistou: provozní hmotnost činí 2,5 tuny a užitečné zatížení je (včetně řidiče) pouhých 337 kilogramů. To opravdu není moc, při obsazení čtyřmi osobami už tuto hodnotu nebezpečně atakujete a to máte zatím prázdný zavazadelník.
fisker elektromobil testy zelenaauta
V praxi se auto, i díky zavěšení náprav pomocí dvojitých lichoběžníků a širokým pneumatikám o průměru 22 palců, sveřepě drží asfaltu, v zatáčkách je však jeho hmotnost jasně cítit. Díky dlouhatánskému rozvoru, mimochodem o více než deset centimetrů delšímu než má třeba Mercedes-Benz S, je však veškerá hmota usazena mezi koly a nízká Karma netrpí na náklony ani pocitové „přelévání“ zleva doprava v rychle projetých esíčkách. Ostatně, na podvozku prý pracovali i inženýři, kteří se podíleli na projektu supersportovního Fordu GT.
U tak velkého a rychlého auta jsou brzdy velmi důležitou součástí celkového obrazu a Fisker se rozhodl nic neponechat náhodě. Přední šestipístky od Bremba se zakusují do kotoučů o průměru 370 milimetrů, zadní nápravu krotí čtyřpístky a kotouče o průměru 365 mm. Na papíře to vypadá impozantně, avšak nezapomínejte na celkovou hmotnost; celkový výkon soustavy je proto jen „dobrý“ a nikoliv „vynikající“. Také z řízení je cítit velká hmota, k lehkonohosti opravdových sporťáků má však daleko. Pochválit musíme dobře pracující a nerušící variabilní převod řízení (od 14:5 do 16:1) a sportovně naladěný elektrohydraulický posilovač, díky kterému máte příjemný pocit vlády nad autem.
Závěr
Celková spotřeba vozu po dobu testu nepřekročila sedm litrů naturalu, což je vzhledem k tomu, že jsme auto rozhodně nešetřili, velmi zajímavá hodnota. Jenom těžko si však představit, že člověku, který dá za automobil tři miliony korun jde opravdu o co nejnižší spotřebu. Nejde.
fisker elektromobil testy zelenaauta
Takový člověk může mít téměř cokoliv na čtyřech kolech a touží se odlišit od podobně zajištěných přátel. Pořízením Karmy se odliší opravdu výrazně a tiché proplouvání městem bude pouze milým bonusem a tématem ke kávě po obchodním jednání. Můžete namítnout, že mu možná přece jenom jde o ekologii. Samozřejmě, jenže kolik asi energie (a zplodin) stojí za výrobou akumulátorů, přeplňovaného turbomotoru nebo hliníkového šasi? Nebylo by ekologičtější jezdit třeba ve Škodě Citigo?
Problém je, že Citigo rozhodně nejezdí a už vůbec nevypadá tak úžasně, jako Karma. Nyní, když se automobilku Fisker podařilo zachránit a nový čínský majitel plánuje znovuobnovení výroby a časem i představení druhé modelové řady Atlantic, tak úspěšné budoucnosti Fiskeru (snad?) nestojí nic v cestě.
Nejlevnější verze modelu | 3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard) |
Základ s testovaným motorem | 3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.406.494 Kč (300 kW EcoChic) |
Plusy
- Rozsáhlá sériová výbava
- Nízká spotřeba paliva
- Solidní dojezd na elektřinu
Minusy
- Obtížné parkování
- Špatný výhled vzad
- Malý zavazadelník
- Menší zásoba paliva
Foto: Petr Homolka