Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fisker Karma – Karma do každé rodiny

Aleš Jungmann
Diskuze (46)
Nebojte, nezavítali jste omylem na stránky o průtokových ohřívačích vody. Naše redakce měla jedinečnou možnost otestovat sportovní automobil 21. století.

Vzdorovat nemá cenu, elektrická budoucnost se blíží mílovými kroky. Asi to nebude zítra nebo pozítří, ale dnes narozené děti si řidičáky udělají na hybridu. Nevěříte? Stačí se podívat na stále přísnější emisní normy a (nejen) automobilkám to musí být jasné: klasická auta se spalovacím motorem nemají šanci. Řada jich přežije, snad se podaří vyrábět nějaké „speciální“ série pro nadšence, ale nové si už v showroomu dost možná nekoupíte. Za volantem nuda nebude, byť se forma zábavy trochu změní: charakterní šestiválce vyměníme za příval točivého momentu, kterého mají elektromotory na rozdávání. Nebo vám 1300 N.m nestačí?

Fisker Karma je bez přehánění přelomový model. Spojuje totiž sportovní plug-in elektromobil s výhodami klasického spalovacího motoru, který však není spojen s koly, ale slouží jako „benzinový generátor“. Čistě na elektřinu je díky lithium-iontovým akumulátorům s kapacitou 20,1 kWh vůz schopen ujet až 83 kilometrů. Jednotlivým jízdním režimům i tomu, za kolik vlastně takové auto ve výsledku jezdí, se budeme věnovat později. Nejdříve je potřeba pohodlně se usadit.

Interiér

Fisker není zajímavý pouze zvenku, ale také zevnitř. Po usednutí do mohutných sedadel se ocitnete v semišové říši, pevně obklopeni mohutným středovým tunelem na jedné straně a masivními dveřmi na straně druhé. V interiéru takřka nenarazíte na obyčejný plast, kromě například tlačítek na volantu (mimo motor jde o další lehkou připomínku koncernu GM) je vše pečlivě čalouněno látkou či již zmíněným semišem. Ekologicky zaměření milionáři se uvnitř budou cítit naprosto skvěle, žádný materiál totiž není živočišného původu a například dřevěné obložení (mimochodem svou kresbou jedno z nejhezčích, jaké můžete u dnešních aut vidět) pochází ze zachráněného dřeva z kalifornských požárů. Před futuristickým voličem automatické převodovky, který tak trochu připomíná ovládání klingonské lodi ve Star Treku, je další odkaz na ekologii: takzvaný EcoLucent laminát s autentickým dekorem lístků magnólie. Škoda, že jde v podstatě o zabité místo, kde klidně mohla být odkládací schránka na mobil. Takhle jen přes průhledný laminát sledujete světelné znázornění toku energie.

fisker elektromobil testy zelenaauta fisker elektromobil testy zelenaauta  

Téma lístků se opakuje i ve dveřích, kde je laminát umístěn vedle tlačítek pro jejich otevření. Žádné staromódní kličky, lehce zmáčknete tlačítko a dveře poslušně odskočí. Podobně elegantně je vyřešeno i ovládání všech palubních systémů na sdruženém barevném displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Jeho jednotlivé stránky se při prvním spuštění sice načítají o něco déle, pak však už všechno běhá rychle. Displej má nejen u hybridů klasickou stránku se znázorněním toku energií, ale přes obrazovku je ovládána i klimatizace. Výsledkem je sice trochu méně rychlé a méně intuitivní ovládání, na druhou stranu však kabina působí uhlazeným a „čistým“ dojmem. Podobně vypadá i přístrojový panel, byť i zde je design trochu na úkor čitelnosti, zejména rychloměru. Raději tak budete aktuální tempo kontrolovat pomocí digitálního tachometru.

Poloha za volantem je velmi nízká a sportovní. Řidič krásně zapadne za volant a nechá se obklopit interiérem, na druhou stranu jenom těžko se odhaduje, kde auto v tu chvíli končí. Dobrým pomocníkem je proto nejen parkovací kamera, ale také přední parkovací čidla. Volant má příjemný průměr a velmi dobře se drží. Zavazadlový prostor nabízí necelých 200 litrů, co je však pro cílovou skupinu hlavní, měly by se do něj pohodlně vejít dva golfové bagy. Zadní sedadla mají výrazně skloněné sedáky a jsou pocitově ještě hlouběji „zapuštěna“ do vozu, na nedostatek místa či pohodlí si není proč stěžovat.

Otevírání kapoty směrem vpřed připomíná staré dobré BMW E34, pod ní najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 156 kW. Ten, jak už bylo řečeno, funguje jako generátor elektrického proudu a podobně jako třeba u dieselových lokomotiv není pevně spojen s koly. Výfuk je vyveden hned za přední kola, stříbrné elementy na zádi proto nejsou futuristicky pojatými koncovkami, ale reproduktory, upozorňující chodce na jízdu v elektrickém režimu.

Jízda

Fisker Karma nabízí dva hlavní jízdní režimy a oba dva jsou velmi zajímavé. Ke Sportu se dostaneme za chvíli, první na paškál si vezměme čistě elektrický mód Stealth. V něm se auto pohybuje (takřka) neslyšně pouze díky elektromotorům, spalovací agregát je vypnutý a čeká na svou šanci. Při plném nabití akumulátorů, buď ze sítě, nebo teoreticky také za pomoci dobíjecího režimu Hill, má být auto schopno ujet s nulovými emisemi až 83 kilometrů, což se v praxi téměř potvrdilo: i při nikterak šetřivé jízdě po Praze vystačily akumulátory na více než 70 kilometrů.

fisker elektromobil testy zelenaauta fisker elektromobil testy zelenaauta  

A není to žádné loudání, z klidu na 100 km/h to Karma v tomto módu zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost činí 153 km/h. Je však nesmysl si elektrický režim zapínat třeba na dálnici, odběr energie z baterií je při vysokých rychlostech obrovský (solární panely na střeše vám v tuhle chvíli moc nepomohou) a tak si cennou zásobu rychle vyplýtváte. Pak se do hry automaticky zapojí spalovací motor a 39litrová nádrž, která stačí na kombinovaný dojezd téměř 500 kilometrů.

Karma však není „obyčejným“ autem pro šetřílky, to rozhodně ani omylem. Pokud si páčkou pod volantem aktivujete režim Sport, máte na povel čtyřmístný vůz schopný sprintovat na 100 km/h za 5,9 sekundy. To zní hodně zajímavě, jenže co když přijdou zatáčky?

V tiskových materiálech najdete zmínku o lehké hlinkové karoserii, jenže hmotnost karoserie v tomto případě opravdu není to hlavní. Dva elektromotory, nabíjecí zařízení, akumulátory, spalovací motor… to všechno něco váží a tak je Karma mezi sportovními auty tak trochu sumistou: provozní hmotnost činí 2,5 tuny a užitečné zatížení je (včetně řidiče) pouhých 337 kilogramů. To opravdu není moc, při obsazení čtyřmi osobami už tuto hodnotu nebezpečně atakujete a to máte zatím prázdný zavazadelník.

fisker elektromobil testy zelenaauta fisker elektromobil testy zelenaauta  

V praxi se auto, i díky zavěšení náprav pomocí dvojitých lichoběžníků a širokým pneumatikám o průměru 22 palců, sveřepě drží asfaltu, v zatáčkách je však jeho hmotnost jasně cítit. Díky dlouhatánskému rozvoru, mimochodem o více než deset centimetrů delšímu než má třeba Mercedes-Benz S, je však veškerá hmota usazena mezi koly a nízká Karma netrpí na náklony ani pocitové „přelévání“ zleva doprava v rychle projetých esíčkách. Ostatně, na podvozku prý pracovali i inženýři, kteří se podíleli na projektu supersportovního Fordu GT.

U tak velkého a rychlého auta jsou brzdy velmi důležitou součástí celkového obrazu a Fisker se rozhodl nic neponechat náhodě. Přední šestipístky od Bremba se zakusují do kotoučů o průměru 370 milimetrů, zadní nápravu krotí čtyřpístky a kotouče o průměru 365 mm. Na papíře to vypadá impozantně, avšak nezapomínejte na celkovou hmotnost; celkový výkon soustavy je proto jen „dobrý“ a nikoliv „vynikající“. Také z řízení je cítit velká hmota, k lehkonohosti opravdových sporťáků má však daleko. Pochválit musíme dobře pracující a nerušící variabilní převod řízení (od 14:5 do 16:1) a sportovně naladěný elektrohydraulický posilovač, díky kterému máte příjemný pocit vlády nad autem.

Závěr

Celková spotřeba vozu po dobu testu nepřekročila sedm litrů naturalu, což je vzhledem k tomu, že jsme auto rozhodně nešetřili, velmi zajímavá hodnota. Jenom těžko si však představit, že člověku, který dá za automobil tři miliony korun jde opravdu o co nejnižší spotřebu. Nejde.

fisker elektromobil testy zelenaauta fisker elektromobil testy zelenaauta  

Takový člověk může mít téměř cokoliv na čtyřech kolech a touží se odlišit od podobně zajištěných přátel. Pořízením Karmy se odliší opravdu výrazně a tiché proplouvání městem bude pouze milým bonusem a tématem ke kávě po obchodním jednání. Můžete namítnout, že mu možná přece jenom jde o ekologii. Samozřejmě, jenže kolik asi energie (a zplodin) stojí za výrobou akumulátorů, přeplňovaného turbomotoru nebo hliníkového šasi? Nebylo by ekologičtější jezdit třeba ve Škodě Citigo?

Problém je, že Citigo rozhodně nejezdí a už vůbec nevypadá tak úžasně, jako Karma. Nyní, když se automobilku Fisker podařilo zachránit a nový čínský majitel plánuje znovuobnovení výroby a časem i představení druhé modelové řady Atlantic, tak úspěšné budoucnosti Fiskeru (snad?) nestojí nic v cestě.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Základ s testovaným motorem 3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Testovaný vůz s výbavou 3.406.494 Kč (300 kW EcoChic)

Plusy

  • Rozsáhlá sériová výbava
  • Nízká spotřeba paliva
  • Solidní dojezd na elektřinu

Minusy

  • Obtížné parkování
  • Špatný výhled vzad
  • Malý zavazadelník
  • Menší zásoba paliva

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (46)
Fisker Karma
Cena základní sestavy 3 000 592 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů včetně kolenních pro řidiče a spolujezdce, bixenonové světlomety, vnější zpětná zrcátka samočinně sklopná a s automatickou clonou, bezklíčové odemykání Smart Entry, parkovací čidla vpředu a vzadu, externí reproduktory pro jízdu na elektřinu, kontrola tlaku v pneumatikách, stabilizační systém, barevný dotykový 10,2“ displej, audiosystém s osmi reproduktory, zadní parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, semišem obšitý multifunkční volant, solární střecha, tempomat, „eko“ semišové čalounění, vyhřívaná přední sedadla, litá 22” kola, diodové denní světlomety atd. Kč
Cena testované sestavy 3 406 494 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1300 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 195 / 0
Objem nádrže (l): 36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2430 / 337
Rozměr pneu: 255/35 R 22, 285/35 R 22
Fisker Karma
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4889
b) šířka (mm): 1985
c) výška (mm): 1330
d) rozvor (mm): 3160
e) rozchod vpředu (mm): 1695
f) rozchod vzadu (mm): 1717
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 800
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 8. 2014 22:58
Re: Budu zlý
Pul tuny baterek ma Tesla, to si to pletete :-!
Avatar - curwasportiva
16. 3. 2014 16:52
Re: Smrt automobilismu
Tv take nemam vyuzivam stream pres vipbox.tv obcas jsou i v solidnim rozliseni. Ale podobne to mam s MotoGP, kde hlavne kvuli casovemu posunu musim pockat az zavod nekdo uploadne...
16. 3. 2014 16:30
Re: Smrt automobilismu
nemam TV takze F1 bohuzel sleduju s 1-2 dennim spozdenim, tedy uvidim pravdepodobne zitra vecer as se setmi a pujde to pustit na projektoru
Avatar - curwasportiva
16. 3. 2014 15:26
Re: Smrt automobilismu
:yes: Tak jo, mas recht, kazdymu se libi neco jineho. Nekdo ma rad holky, jiny vdolky a dalsi treba diesel nebo hybrid. Je fajn ze v dnesni dobe si clovek muze (zatim) svobodne vybrat co mu vyhovuje.

Ja trpim taky takovou schozofrenii na jednu stranu, mam rad mala, lehka a mrstna auta, presne jako je ten Exige (coz je taky jedno z mych oblibenych aut) Ale na druhou stranu ty velke trucky maji taky neco do sebe. Sam jezdim v praci Fordem F-250 a uz sem mel moznost projet i RAM nebo Silverado. Muj favorit je prave ten RAM. Ikdyz pro ceske podminku, by se mi jevila idealni prestavba na plyn, ktera by alespon trochu osekala ty naklady na provoz.

Co mi je proti srsti, je nasilne vnucovani techto technologii. Jestli jsi videl a hlavne slysel dnesni VC "eco"F1, tak mi snad das za pravdu...
16. 3. 2014 09:59
Re: Smrt automobilismu
ja zelenej zakal nemam, me je ekologie uplne ukradena co se aut tyce ;-) me se pouze libi elektricky pohon a technologicke novinky ktere s hybridy a EV postupne prichazeji a prijdou ;-) takze ikdyby se nikl tezil treba na Venusi a 5x obletel slunecni soustavu v rakete na benzin nez skonci na zemi v baterce pro auto, tak je me to naprosto u zadnice :-!

a vpodstate vsech tech 5 bodu co jsi napsal se tyka i normalniho benzinoveho nebo naftoveho auta ;-) zakaznika ale vetsinou zajima bod 6 ktery nezminujes, a to, kolik mu to usetri za dobu vlastnictvi daneho auta financi ;-) a holt nekteri lide s hybridem jezdit umej a usetri jim to docela dost ;-) pak jsou lide co s hybridem jezdit neumej a tak nanej nadavaj kde muzou a snazej se to zabalit do neekologickeho mysleni a vymejslej teorie otom jak je to drahe a kdo vi co jeste, ale odzacatku jse to jen jejich problem ze jsou to lamy >:D a pak nekdy taky bod 7 "je me fuk jak je to ekoligicky, nebo jestli to zere pul litru na milion nebo 100 na100, proste se me to libi a chci to" :-!

moje ekologicka stranka veci je asi takova, ze mam normalni benzinovej 6 valec se spotrebou 10-11, kombika (ikdys 99.9999% jizd jsem v aute sam s max prirucnim zavazadlem o velikosti penezenky) a pokukuju po autech jen podle toho jestli se me libej nebo nelibej, takze mam v merku treba Forda SVT Raptor, cos je opravdu extra antiekologicke auto na Prahu, nebo po Lotus Exige a nebo po Panamere, a proste jen a jen proto ze se me libej ;-) a pokud v nich jen misto benzinaku bude hybridni benzinak, tak oto lip protoze se me proste tento druh pohonu libi taky :-!