Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker získal bohatého investora z Hongkongu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 19. 10. 2013
42
15
Zobrazit náhledy (42)
Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma
Blýská se u Fiskeru na lepší časy? Firma snad konečně získala bohatého investora, tentokrát z Hongkongu. Na zprávy o definitivní záchraně je ale zatím příliš brzy.

Společnost, kterou přivedl na svět dánský designér Henrik Fisker, plnila stránky odborných médii v poslední době velmi často. Už rok a čtvrt nepostavila jediné auto a letos v dubnu propustila tři čtvrtiny svých zaměstnanců. Ještě o měsíc dříve ji opustil i sám zakladatel. Přitom v roce 2009 získala úvěr od amerického ministerstva energetiky ve výši 529 milionů dolarů (dnes zhruba 10 mld. Kč) v rámci programu na podporu ekologických vozidel. A připojili se i další investoři. V polovině roku 2011 však stát přívod peněz po vyčerpání 192 milionů dolarů (3,6 miliardy korun) zastavil, protože vývoj a výroba modelu Karma nešly tak rychle, jak měly. A bylo zle! Firma se logicky dostala do finančních problémů, nebyla schopna splácet své závazky a bankrot dodavatele baterií A123 Systems jí také určitě nepomohl...

Americká vláda nakonec vyhlásila „výběrové řízení“ na získání nového investora formou aukce. Tím se dle zpráv agentury Reuters stala v pátek 18. října hongkongská investiční skupina, kterou vede miliardář Richard Li. V podstatě jde hlavně o to, aby vítěz uhradil zmíněnou půjčku, nebo alespoň její část. Syn nejbohatšího člověka v Asii a sám velmi movitý muž poté může začít s restrukturalizací firmy, která v současnosti dluží zhruba 168 milionů dolarů (3,2 miliardy korun). Někteří z propuštěných zaměstnanců by se tak mohli vrátit do práce. Dražba byla dle oficiálních slov ministerstva jediným možným krokem. Účastníci měli nabídnout minimálně 30 milionů dolarů (566 mil. Kč), Němci však před necelými dvěma měsíci toto zadání nesplnili, protože jejich nabídka zněla na 25 milionů (471 milionů korun).

Jméno vítěze nebylo dosud oficiálně oznámeno, prodej nebyl ještě dokončen a detaily jsou tajné. Pravda, celá záležitost trochu zavání... Magnát Li se svou společností Pacific Century Group (PCG) měl pochopitelně v dražbě soupeře, německou investiční skupinu Fritz Nols AG, čínského dodavatele dílů Wanxiang a bývalého vysokého muže GM Boba Lutze. Jeho VL Automotive mimochodem vybavila sedan Karma klasickým zážehovým vidlicovým osmiválcem z Corvetty ZR1 a nazvala jej Destino. Kolik asijští podnikatelé nabídli, se také nezjistilo. Koneckonců, sama PCG k aukci zatím nevydala žádné oficiální stanovisko. Bývalý šéf Henrik Fisker, který mimochodem s Richardem Li ještě na jaře spolupracoval, odmítl celou záležitost komentovat.

Malovýrobci elektromobilů a hybridů to nemají jednoduché. Vzpomeňme třeba americkou Codu na základě čínských sedanů, která se vůbec nechytla. Divoký životopis má i norský Th!nk, který padl dokonce několikrát. Obdobně jsou na tom i další, kteří vyrábějí drahé sportovní automobily s benzinovými motory. Nizozemský Spyker se potácí nad propastí od samého vzniku, skončil americký Mosler, voda se zavřela nad znovuobnoveným Melkusem i Gumpertem. Fisker však dosud bankrot nevyhlásil a zřejmě se tak ani nestane, protože by už další eventuální investoři ztratili zájem úplně. Karmy by byla určitě škoda, neboť se jedná o velmi zajímavé auto, jak technikou tak designem. Domácí statistiky SDA evidují za rok 2012 trojici vozů s českými registračními značkami, takže tenhle exotický hybridní sedan můžete potkat i na našich silnicích. Zážitek to bude jistě nevšední, Henrik Fisker je ostatně pan designér. Nezapomínejme, že jeho prací je například retro roadster BMW Z8.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - romgator
Fisker jako podnikatel,
| 20. 10. 2013
narozdíl od Muska asi není Henrik Fisker tak nadaný podnikatel. Možná tady je kámen úrazu, proč nadějný projekt neuspěl. Viz odkaz [odkaz]
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
Držme palce.
| 20. 10. 2013
FIKER KARMA bylo od začátku HYBRID se spalovákem nepraktické (2-místné) přepálené (2,5-3.000.000Kč) auto = odsouzeno k zániku, de fakto VYHOZENÝ PRACHY !!
Držme palce.
| 19. 10. 2013
Kokso, kde teba vyhrabali... :-!
Fisker se mi nelíbí
| 19. 10. 2013
V pohode .... ale zas nie som dôchodca ..... faktom ostáva, že niektoré ceny sa zaokrúhlili na eurá .... samozrejme hore ... ale to tak býva vždy, že obchodníci čakajú na nejaký "nechcený" podned - zmena daní, cien vstupov a pod. ....
Avatar - flyboyeda
Fisker se mi nelíbí
| 19. 10. 2013
Já si pamatuju že když jsem jezdil do Řecka a byli tam Drachny, bylo tam levně, přišlo Euro a je to v háji, jaký byl u vás ten přechod z slovenských korun na Euro, jak jsi to vnímal ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku