Ford B-Max dostane nový tříválec 1,0 EcoBoost
Odpovědí na downsizing v podobě 1,2 TSI od Volkswagen Group bude u Fordu přeplňovaný tříválec. Pod obchodní značkou 1,0 EcoBoost nabídne rovný litr zdvihového objemu rozděleného do tří válců, turbodmychadlo a přímé vstřikování.
Moderní tříválcový agregát nahradí stávající atmosférické čtyřválce v nejmenších Fordech. Podle dostupných informací půjde o vůbec první sériově vyráběný zážehový tříválec s přímým vstřikováním a přeplňováním. Motivací je samozřejmě snížení spotřeby paliva a emisí. Cílem konstruktérů je zaměřit se především na tepelnou účinnost motoru.
Ford potvrdil, že motor 1,0 EcoBoost dostane přesazenou klikovou hřídel, která snižuje tření a dělenou chladicí soustavu, umožňující bloku válců zahřát se dříve než hlava válců. Rychlejším zahřátím bloku se šetří palivo, zejména v chladném počasí.
Sběrné potrubí bude odlité přímo do hlavy válců; tato jednodílná konstrukce má být lehčí a zejména snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček.
Pod značkou EcoBoost se i v případě nejmenšího motoru této řady ukrývá přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).
Prvního nasazení se dočká příští rok v kompaktním MPV Ford B-Max. Model, který se bude vyrábět v Rumunsku, v portfoliu Fordu nahradí u nás velmi úspěšný Fusion.
Podrobnosti o novém motoru zveřejní Ford na letošní IAA ve Frankfurtu.
B-Max ale samozřejmě nebude jedinou aplikací motoru 1,0 EcoBoost. Postupně se objeví v dalších modelech – s nasazením ve Fiestě a malém Ka můžeme téměř s jistotou počítat.
Ford oznámil také blížící se zahájení výroby nové převodovky, určené speciálně pro zástavbu do vozů s hybridním pohonem.
Její produkce bude v závodu Van Dyke v severoamerickém Detroitu spuštěna ještě letos, naplno se pak rozběhne během prvního čtvrtletí roku 2012.
Nová převodovka nahradí tu současnou, která se vyrábí v Japonsku a montuje se do severoamerických modelů Ford a Lincoln s hybridním pohonem.
Novou hybridní převodovku zkonstruoval Ford zcela ve vlastní režii a ve vlastní režii ji bude také vyrábět. Jedná se o elektronicky řízenou rychlostní skříň (e-CVT), která nabídne oproti stávajícímu řešení lepší dynamiku, vyšší dosažitelnou rychlost v režimu elektrického pohonu a větší akční rádius.