Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo bude jezdit NASCAR

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Mondeo čtvrté generace se hned od začátku příštího roku dočká závodního nasazení. Zatím ovšem pouze v USA, takže ponese stejně jako sériové auto jméno Fusion.

Nový Ford Fusion jsme viděli nedávno v Detroitu a víme, že evropské Mondeo se od něj příliš lišit nebude. Nás ale zajímá ostrý speciál. Nový Fusion pro prestižní sérii NASCAR (respektive její vrcholnou divizi Sprint Cup) nahradí svého předchůdce, který byl poprvé nasazen do sezony 2010. Ford aktuální zbraň pro oblíbený šampionát odtajnil v rámci své prezentace na Charlotte Motor Speedway 24. ledna 2012.

Auto vyvinula divize Ford Racing vedená Jamiem Allisonem. Optimalizaci tvarů měl na starosti tým vedený Garenem Nicoghosianem, za aerodynamiku byl zodpovědný Bernie Marcus. Ano, stále se jedná o siluetu připomínající kupé, ale sériovému modelu nové generace je více podobná. Nikoli ovšem dvoudveřové kupé. Stock cars dveře nemají a piloti se soukají dovnitř či ven úzkým prostorem pro boční okno, které také chybí a nahrazuje jej síť. Závodní Fusion má prakticky totožná hlavní i koncová světla i přední mřížku. Na představovaném exempláři vypadají velmi realisticky, ale skutečný závoďák bude mít jen atrapy, tyto speciály nic takového nepotřebují. Večerní a noční závody se jezdí za umělého osvětlení.

Naposledy byla auta pro NASCAR svým produkčním sourozencům podobná v hlubokých osmdesátých letech, i když ani otřepané heslo Win on Sunday, sell on Monday už tehdy použít nešlo. Pak se jim na hony vzdálila, byť technika zůstávala ortodoxní. Od té doby se prakticky nic nezměnilo, stále je základem konstrukce auta trubkový rám, vpředu trůní atmosférický motor V8, ale karburátor už nahradilo vstřikování. Nápis EcoBoost na boku je tak čistě reklamní záležitostí, žádný přeplňovaný čtyř- či dokonce tříválec se nekoná. Bohudík, někomu to navíc může přijít jako dobrý vtip. Poháněna jsou pochopitelně zadní kola.

Nový Fusion si svou premiéru na závodní dráze odbude až za rok, v únoru 2012. Prvním jeho ostrým startem bude slavných 500 mil v Daytoně. Které týmy jej zvolí, tedy zatím nevíme, na to je ještě dost času. Auta navíc čeká slušná porce testovacích kilometrů. Jde již o třetí Ford pro populární americkou sérii, který shodně se startem prodeje zahájí svou závodní kariéru. Prvním byl fastback Torino v roce 1968. S ním ještě tutéž sezonu David Pearson získal titul a v následující jej obhájil. Druhým v pořadí byl pak původní Fusion (2006). V NASCAR momentálně závodí kromě Fordu také Chevrolet (Impala SS), Dodge (Charger) a Toyota (Camry).

Americká média už začínají spekulovat, zda se něco podobného (tedy Fusion Coupé) neobjeví za nějaký ten pátek v showroomech Fordu. Bylo by to určitě vítané zpestření nabídky. I produkční verze novinky vypadá hodně sportovně a kupé by jistě uvítali také Evropané. Ale v tuto chvíli je to velmi nepravděpodobné a hnidopichové by jistě autu přezdívali Aston pro chudé. Jenže, novému Fusionu/Mondeu to zkrátka docela sluší.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
30. 1. 2012 16:33
Re: Tomu rikam info
Blok motoru musí za prvé pocházet ze sériové produkce a karosérie je hliníková.
Objem motoru V8 je 5687ccm.
28. 1. 2012 18:48
Re: Tomu rikam info
Ked tam vidim ten Goodyear uz niekolko desatroci, tak asi to budu tie trendy, co nejdu s dobou ;-)
WTCC mozno nebol dobry priklad, lepsi je 24hLeMans
28. 1. 2012 17:30
Re: Tomu rikam info
Nascar Sprint cup je prevazne okolo 200mil...klasiky typu Talladega či Daytona či Michigan potom 500mil...dlzka ale vzhladom na gumy nema vplyv,kedze ich pocas preteku menia :-)
28. 1. 2012 17:27
Re: Tomu rikam info
Problem je hlavne podla mna v charakteristike tratí...WTTC je predovsetkym o klasických alebo mestskych okruhoch...kdezto nascar jazdi najma klopene rychle ovaly, je dost mozne ze by sa nizkoprofilovky rychlo prehrievali,opotrebovali - trpí najmä prava strana kvoli velkym zatazeniam...resp. okrem toho su tu aj predpisy,ktore nie vzdy idu s trendom.
F1 sice nejde ovaly, ale v zakrutach je extremne rychla oproti beznym káram jazdi jak v kolajniciach...teda schopnost gumy eliminovat ucinky odstredivych sil a podobne...asi.
26. 1. 2012 15:21
Re: Tomu rikam info
Tak to bude asi tou rychlostou. Neviem preto, sa pytam, skor by som povedal, ze nizsi profil je lepsi na vacsie rychlosti, ale aj ako pises, ze F1 ma balony, tak asi vedia, co je lepsie.