Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo ST220 - oSTré Mondeo STartuje

Michal Fokt
Ford má v Evropě nový vrcholný model, kterým však není žádný luxusní a pohodlný kočár, ale pěkně ostré Mondeo se šestiválcem o výkonu 166 kW.

Bylo to na pováženou - automobilový gigant Ford neměl na Starém kontinentu donedávna žádný pořádný sportovní automobil, který by budoval image značky, která je v oblasti závodění snad neúspěšnější na světě. Kupé Cougar se v Evropě s nadšením nesetkalo a tak barvy modrého oválu hájil jen malý sporťáček Puma. Teď se ale americký obr probudil a slíbil, že s touto neutěšenou situací něco provede. Vyvrcholením těchto aktivit by měl být koncem tohoto roku Focus RS, ovšem do zemí Koruny české už dorazil předvoj v podobě měně divokého Focusu ST170, ale také momentálně nejvýkonnější a největší evropský Ford v jednom - Mondeo ST220.

Zatímco předchozí "estéčko" na bázi mondea minulé generace pracovalo s motorem o objemu 2,5 l, současná sportovní verze se stejným označením už si vzala na pomoc celohliníkový třílitr se čtyřventilovou technikou, který technické oddělení ST (Sport Technologies) náležitě vypiplalo, a to až na výkon 220 koní, odtud tedy označení ST220. V jazyce soustavy SI disponuje tenhle model, který se bude nabízet nejen jako sedan, ale i v provedení hatchback a kombi, výkonem 166 kW při 6150/min a točivým momentem 280 N. m při 4900/min. Všechny karoséřské varianty jsou schopné vyvinout největší rychlost 243 km/h a akcelerovat z klidu na 100 km/h za solidních 7,1 s.

Pohonná jednotka je spřažena s přímo řazenou převodovkou, která má překvapivě pouze pět rychlostních stupňů, přece jen by si takovýto vůz zasloužil "šestikvalt". Agregát pohání přední kola, jejichž obutí je shodné se zadní nápravou, a jde o osmnáctipalcové pláště s rozměrem 225/40. Standardem jsou litá kola s efektním mnohopaprskovým designem, pokud si dáte tu práci a spočítáte jednotlivé "loukotě", dopracujete se k číslu 16.

Právě kola jsou nejvýraznějším rozlišovacím prvkem vozu z profilu, nelze však přehlédnout ani nástavce prahů a spoilery na náraznících. Zepředu propůjčují mondeu agresivní výraz rozměrné otvory v náraznících a maska chladiče s výraznou "diamantovou" krycí mřížkou, ještě efektněji však vyhlíží záď s difuzorem a dvěma koncovkami výfuku, "zakousnutými" do nárazníku. Své však udělá i decentní zadní spoiler. S výkonným motorem a atraktivním vzhledem zákonitě musí korespondovat také šasi. Sportovní pružiny, tlumiče, snížení světlé výšky o 15 mm a změna geometrie přední nápravy zlepší již beztak dobré jízdní vlastnosti řadového Mondea, krizové situace pomůže vyřešit standardně montované ESP. Pozměněna byla však i zadní náprava - sedany a hatchbacky mají vzadu čtyřprvkovou nápravu typu multi-link, která zaručuje optimální geometrii při propérování, verze kombi má vzadu zavěšení "control blade" s dvojicí trojúhelníkových ramen a zdvojenými vodicími tyčemi, který by se měl chovat stejné při plném zatížení, i při obsazení pouze řidičem. Zavěšení kombíků je navíc doplněno systémem pro udržování stálé světlé výšky vozu.

V interiéru vládne taktéž sportovnější duch, než u ostatních modelů této řady, reprezentovaný zejména koženými sedadly Recaro, vybavenými stavitelnou bederní opěrkou. Interiér může být vyveden v černé, ale také černo-červené kombinaci (sedadla jsou čalouněná rudou kůží a stejný materiál je použitý i pro výplně dveří), či provedení, v němž rudý odstín kůže střídá světlý grafit. Černou kůží obšitý volant nese výrazné označení "ST" a také řadicí páka je obšita usní. Ve výbavě vozu dále najdeme xenonové světlomety, audiosoupravu s CD měničem, satelitní navigaci, imobilizér, alarm, 6 airbagů, ABS, samočinnou klimatizaci, palubní počítač a vyhřívané čelní sklo. To vše za bezpochyby zajímavou cenu, která by měla být v České republice 1.080.000 korun u sedanu a 1.110.000 u kombi.



Michal Fokt