Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
63 Fotogalerie

Ford Mustang si udrží osmiválec ještě dlouho. Vděčí za to dvěma věcem

Marek Bednář

Jednak závodní snahy, a jednak elektromobily snižující flotilové emise Fordu stojí za tím, že automobilka chce vyrábět osmiválcový mustang navždy.

„Jaké jiné auto na světě závodí na šesti světadílech o kterémkoliv víkendu? A to je proto, že máme osmiválec,“ hřímal ve středu Jim Farley, generální ředitel automobilky Ford, při spuštění závodní sezóny roku 2024 pro divizi Ford Performance. V Charlotte v Severní Karolíně automobilka u této příležitosti uspořádala velkou událost.

Závodní ambice Fordu jsou totiž dost velké. Mustangy sedmé generace budou závodit v řadě seriálů po celém světě, včetně slavného NASCARu, šampionátu Australian Supercar, amerických čtvrtmílových sprintů zaštiťovaných NHRA a také v řadě vytrvalostních závodů, kde budou jezdit ve třídách GT3 a GT4. A to všechno s osmiválcem pod kapotou.

Ten bude právě z velké části díky závodním snahám automobilky pohánět i silniční auta, ať už bude mít klasickou křížovou klikovou hřídel, jako pětilitr Coyote, nebo plochou, jako speciální „pět-dvojka“ Voodoo či nějaký jiný motor. Farleyho vize totiž má podobu programu závodních aut, z nějž by inovace protékaly do silničních aut.

Video placeholder
Ford Mustang GT California Special • Ford

Druhým velkým důvodem, proč si může mustang zachovat V8, je elektrický Mach-E. Ten spolu s F-150 Lightning umožňuje automobilce vyvážit emise CO2 aut se spalovacími osmiválci.

Oslava motoru V8 pod kapotou mustangu zrovna teď ovšem dost možná není samoúčelná. Chevrolet Camaro se přestal vyrábět, Dodge Charger přechází ze spalovacích motorů na elektrický pohon – a i kdyby dostal nějaký konvenční motor, téměř jistě to bude řadový šestiválec, ne klasická V8 –, po nové generaci challengeru není ani vidu, ani slechu a Chevrolet Corvette se svou odlišnou koncepcí a výrazně vyšší cenou není konkurentem mustangu.

„Máme EcoBoost, máme Dark Horse a budeme dále investovat. A pokud budeme jediní na planetě, kdo bude vyrábět dostupný sporťák s osmiválcem pro celý svět, tak ať,“ uzavřel Farley.

Ikonický pony car letos oslaví 60 let od svého vzniku; svět ho poprvé spatřil 17. dubna 1964. Od té doby se jako jediný z tria pony/muscle cars vyrábí nepřetržitě a pořád se stejnou koncepcí; camaro i challenger měly ve výrobě řadu přestávek.